تمرینات کِیگل(kegel):

یک سری تمرینات که برای تقویت و کنترل ارادی عضلات کف لگن ابداع گردیده اند. شناسایی عضلات کف لگن و یا همان pc

1-بنشینید و عضلات ران، باسن و شکم خود را شل کنید.

 ۲-حلقه دور مقعد خود را سفت و منقبض کنید بطوری که انگار دارید مدفوع و یا گاز روده خود را کنترل می کنید. سپس آن را شل کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید. سعی کنید عضلات باسن را منقبض نسازید.

 ۳-هنگامی که در حال ادرار کردن میباشید بطور کامل جلوی جریان ادرار را بگیرید و سپس جریان ادرار را مجددا برقرار سازید تا عضلات درگیر را شناسایی کنید. عضلاتی که شما برای قطع جریان ادرار از آنها استفاده میکنید همان عضلات pc میباشند.

 نکته: پس از شناسایی عضلات کف لگن مثانه خود را کاملا از ادرار تخلیه کنید تا دچار عفونتهای مجاری ادراری نگردید. همچنین این روش شناسایی را بیش از یکبار در هفته انجام ندهید.

دستگاه کیگل:

با استفاده از این دستگاه به دوره تمرینات کیگل خود سرعت بیشتری دهید زیرا این دستگاه دارای قدرت بیشتری نسبت به تمرینات دست میباشد.

نحوه انجام تمرینات کِیگل:
 -انقباضات کند:

۱-عضلات مقعد و پیشابراه (همان عضلات pc) را همزمان با یکدیگر منقبض کرده و بسمت داخل و بالا آورید. این انقباضات را به مدت ۵ ثانیه حفظ کرده و سپس عضلات را شل کنید. پس از اینکه موفق شدید انقباضات را تا ۵ ثانیه حفظ کنید این مدت را به ۱۰ ثانیه افزایش دهید.

 ۲-این انقباضات و شل کردن ها تکرار کنید. در ضمن بایستی بین هر انقباض ۱۰ ثانیه به عضلات کف لگن استراحت دهید.

۳-تا ۱۰ مرتبه این سیکل را تکرار کنید.

 -انقباضات سریع:

۱-اکنون ۵ تا ۱۰ بار عضلات کف لگن را بطور سریع، قوی و کوتاه منقبض سازید.

 ۲-۱۰ ثانیه استراحت کرده و مجددا این انقباضات را تکرار کنید.

 ۳-این روال را (انقباضات کند و سریع) را ۴ تا ۵ مرتبه در روز تمرین کنید. حین انجام تمرینات نکات زیر را رعایت کنید:

 ۱-نفس خود را حبس نکنید.

 ۲-عوض انقباض و بالا آوردن، عضلات را بسمت پایین فشار ندهید (گویی در حال دفع ادرار و مدفوع میباشید)

۳-عضلات باسن، ران و شکم را سفت و منقبض نکنید.

۴- پاها را به یکدیگر نفشارید.

نکته: تمرینات کِیگل را هنگام ادرار کردن انجام ندهید چراکه دچار عفونتهای مجاری ادراری خواهید شد.

 مزایای تمرینات کِیگل:

 ۱-ساده و آسان است.

 ۲-بدون هزینه است.

 ۳-موثر بوده و نیازی به وسیله خاصی ندارد.

 ۴-دیگران متوجه آن نمیشوند و میتوان آن را در هر مکان و در حالات نشسته، ایستاده و درازکش تمرین کرد. اما دیربازده هستند اگر میخواهید به تمرینات کیگل و دوره درمان خود سرعت بیشتری بدهید توصیه ما به شما دستگاه کیگل میباشد زیرا: دارای قدرت بیشتری نسبت به تمرینات معمولیست. توسط نهادهای جهانی و وزارت بهداشت تایید گردیده است.

 اثر بخشی تمرینات کِیگل:

۱-حداقل باید ۱۵ هفته تمرینات را بطور مستمر انجام داد تا بتوان تغییرات ایجاد شده را مشاهده کرد. ۲-به خاطر داشته باشید پس از تقویت عضلات کف لگن نبایستی تمرینات را قطع کنید بلکه این تمرینات را بایستی بطور منظم تا مادام العمرانجام دهید.

 تست قدرت عضلات pc در زنان:

 ۱-یک یا دو انگشت تمیز خود را در داخل مهبل قرار دهید.

 ۲-سپس عضلات pc خود را منقبض سازید. شما هنگام انقباض این عضلات بایستی یک احساس فشردگی را بدور انگشتان خود حس کنید. هر قدر این فشردگی قوی تر باشد عضلات pc شما نیز قوی تر میباشند.

تست قدرت عضلات pc در مردان:

۱-با یک انگشت دست، آلت و کیسه بیضه را بالا بیاورید.

 ۲-یک انگشت دست دیگر را مابین مقعد و کیسه بیضه قرار دهید. هنگامی که عضلات pc را منقبض میسازید، شما باید به بالا حرکت کردن این ناحیه را احساس کنید. چنانچه عضلات قوی نباشند این ناحیه زیاد بالا نیامده و یا بالا آمده و در بالا چند ثانیه باقی می ماند.

 راهکارهای دیگر برای حفظ سلامتی عضلات کف لگن:

 ۱-از بلند کردن اشیاء سنگین خودداری ورزید. ۲

-از زور زدن هنگام دفع ادرار و اجابت مزاج بپرهیزید.

 ۳-وزن خود را کنترل کنید.

 ۴-بیماریهای مزمنی که باعث سرفه کردن شما میشوند را درمان کنید.

 ۵-از بی تحرکی اجتناب ورزیده و بطور منظم ورزش کنید.

منبع: همسرم

دکتر محسن وریانی، متخصص ارولوژی
آدرس: تهران، میدان توحید، ابتدای ستارخان، نبش کوثر یک