سرطان پروستات،درمان پروستاتیت

[sbu_post_image]

درمان پروستاتیت حاد

استفاده از آنتی بیوتیک ها نخستین اقدام درمانی در پروستاتیت حاد است و اغلب در مدت کوتاهی(حداکثر2 هفته) موجب درمان بیماری می شود.

بعضی از آنتی بیوتیک ها نفوذ بسیار ضعیفی به داخل کپسول پروستات دارند و برخی دیگر، مانند سیپروفلوکساسین، کو – تری موکسازول و تتراسیکلین ها به خوبی از این کپسول عبور می کنند. در پروستاتیت حاد بر خلاف پروستاتیت مزمن باکتریایی، نفوذ آنتی بیوتیک به پروستات چندان مهم نیست زیرا عفونت شدید موجب گسیختگی سد پروستات – خون می شود.

برای درمان پروستات های حاد بالقوه تهدید کننده حیات باید از آنتی بیوتیک کشنده باکتری(مثل کینولون ها) استفاده کرد و نه آنتی بیوتیک آهسته کننده رشد باکتری (مثل تتراسیکلین).**بیماران بسیار بدحال باید در بیمارستان بستری شوند ولی بیماران نه چندان بدحال را می توان در منزل و با استفاده از استراحت، مسکن، ملین و مایع درمانی، درمان نمود.

بیماران دچار احتباس ادرار باید با استفاده از سوند زدن مکرر یا خالی کردن ادرار از ناحیه بالای استخوان عانه( به وسیله سوزن مخصوص)، تحت نظر پزشک درمان شوند.

عدم پاسخ پروستاتیت حاد به آنتی بیوتیک ها، احتمال وجود آبسه پروستات را مطرح می کند و باید آزمایش های تصویربرداری، مانند سونوگرافی از راه رکتوم(transrectalultrasound,TRUS) انجام شوند.میکروب ایشریشیا کُلی(E.coli )قادر است لایه بیولوژیکی تولید کند که سبب می شود عامل بیماری زا در پروستات باقی بماند.

عوارض پروستاتیت حاد

معمولاً پروستاتیت حاد بدون باقی گذاشتن عارضه به طور کامل درمان می شود.

سرطان پروستات

سرطان پروستات ممکن است باعث انسداد قسمت خروجی مجرا بشود و تخلیه ی ادراری را ایجاد بکند . امروزه یکی از شایع ترین سرطان ها در بدن سرطان پروستات است . امروزه در دنیا تمام مردان بالای پنجاه سال تستی بنام پی اس دی که برای سرطان پروستات است را انجام میدهند. و ما هم این را توصیه می کنیم که حداقل سالیانه یک بار تست بدهند . اگر سرطان پروستات به موقع تشخیص داده شود کاملا قابل درمان است. متاسفانه ما کسانی را می بینیم که مراجعه نمی کنند و این سرطان پروستات به استخوان هایشان منتشر میشود و آن موقع برای درمان دیر است.

تمام مردان بالای پنجاه سال باید تست بدهند و بخصوص مردانی که پدرشان در اثر سرطان پروستات فوت کرده است بالای چهل سال تست بدهند . چون آمار سرطان پروستات در این افراد 2 تا 3 برابر بیشتر از افراد عادی است .

رادیوتراپی خارجی سرطان پروستات

در این نوع رادیوتراپی، مقادیر زیاد پرتو به طور مستقیم به سلول های سرطانی تابانده می شوند. دستگاه به وسیله رادیوتراپیست کنترل می شود. از آنجا که از پرتوها برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود محافظهای مخصوص برای محافظت از بافت های اطراف منطقه تحت درمان به کار می روند. پرتو درمانی بدون درد است و معمولا، فقط چند دقیقه طول می کشد و به مدت چند هفته، روزی یک بار انجام می شود.

رادیوتراپی داخلی (ایمپلنت درمانی) سرطان پروستات

در این نوع رادیوتراپی دانه های رادیواکتیو کوچک (که هر یک به اندازه یک دانه برنج هستند) به طور مستقیم در داخل تومور سرطانی پروستات کاشته می شوند. این کار ممکن است به صورت موقت یا دایمی انجام شود. دانه های رادیواکتیو مقادیر کمی از پرتو را برای مدت چند هفته یا چند ماه ساطع می کنند.

عوارض رادیوتراپی: عوارض رادیوتراپی ممکن است شدید یا خفیف باشند و یا ممکن است به طور کلی عارضه ای ایجاد نشود. عوارض احتمالی رادیوتراپی خارجی عبارتند از: اسهال (با یا بدون وجود خون در مدفوع) و التهاب روده ی بزرگ (کولیت)، مشکلات مرتبط با ادرار کردن، درجاتی از ناتوانی جنسی (به صورت اشکال در نعوظ یا حفظ آن) که ممکن است در مدت دو سال از رادیوتراپی موجود باشد و خستگی (به ویژه در هفته های آخر رادیوتراپی). عوارض احتمالی رادیوتراپی داخلی عبارتند از: کمی خونریزی که به زودی پس از قرار دادن دانه های رادیواکتیو ایجاد می شود، گاهی دفع شدن دانه های رادیواکتیو از راه ادرار و تحریک شدن راست روده (رکتوم).

درمان بزرگی خوش خیم پروستات

درمان بزرگی خوش خیم پروستات به دو صورت دارویی و جراحی است. نوع درمان بستگی به وضعیت بیمار دارد.

درمان‌های دارویی بزرگی پروستات

– شل كننده‌های عضلات پروستات: مهم‌ترین داروهای استفاده شده در درمان بزرگی خوش خیم پروستات هستند. این داروها موجب بهبود جریان ادراری و تخفیف علایم می‌شوند، اما تاثیری بر اندازه پروستات ندارند. عوارض این داروها عبارتند از سرگیجه هنگام تغییر وضعیت از نشسته به ایستاده، احساس سبكی سر، ضعف و …

– فیناستراید: دارویی است كه به تنهایی اثر كمی در بهبود علایم ناشی از بزرگی پروستات دارد، اما در موارد كمی باعث كوچك شدن پروستات نیز می‌شود.

تسکین درد پروستات با یوگا

یوگا می تواند گردش خون در پروستات و کارکرد آن را بهبود بخشد. همچنین به آرامش و کاهش تنش هم کمک کند. این ها دستگاه ایمنی را ضعیف می کنند و بهبود را به تاخیر می اندازند. یوگا را یک فعالیت روزمره ی خود کنید؛ یوگا می تواند در جلوگیری از بروز تنش بسیار مفید باشد.

به پشت دراز بکشید و در صورت لزوم تشکی زیر خود بیاندازید. زانوها را خم کنید و کف پاها را نزدیک به لمبرها بگذارید.

پاشنه ی پاها را به هم بچسبانید و زانوها را پایین بیاورید. کشاله ی ران را شل کنید و به مدت پنج دقیقه در این حالت بمانید.

التهاب پروستات اغلب ناشی از عفونت هایی مثل کلامدیا است که می تواند از طریق رابطه ی جنسی منتقل شود.

جریان ادرار، احتمال وجودBPH را مطرح می سازد.

عوارض هیپرپلازی پروستات

بزرگ شدگی خوش خیم پروستات می تواند موجب افزایش آنتی ژن اختصاصی پروستات(PSA ) به میزان 2تا3 برابر طبیعی شود. این افزایش نشان دهنده وجود سرطان پروستات نیست. ولی هرچه میزانPSA بالاتر باشد، احتمال ابتلای فرد به سرطان پروستات بیشتر است.

وقتی پروستات بزرگ شد، جلوی پیشابراه را می گیرد و در نتیجه خروج ادرار با اشکال انجام می شود. مثانه ضخیم تر و تحریک می شود و شروع به منقبض شدن می کند(حتی در صورتی که مقدارکمی ادرار در آن موجود باشد)؛ در نتیجه تعداد دفعات ادرار افزایش می یابد و با ادامه ضعیف شدن مثانه، ممکن است ادرار به طور کامل از داخل آن تخلیه نشود و مقداری از ادرار در مثانه باقی بماند. انسداد یا تنگ شدگی پیشابراه به وسیله پروستات و تخلیه ناکامل مثانه مشکلات متعدد موجود در BPH را ایجاد میکند.

درد پروستات

درد پایین شکم در مردان می تواند ناشی از اختلالات پروستات باشد. پروستات در زیر مثانه و در جلوی راست روده قرار دارد و موادی برای مایع منی تولید می کند. پروستات ممکن است ملتهب بزرگ یا سرطانی شود.

منبع : متخصص پروستات تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان