علت سرطان بیضه،عوارض سرطان بیضه

[sbu_post_image]

آلت تناسلی (مرد)

آلت تناسلی، که اندام های جنسی مردانه است، مستعد ابتلا به التهاب و عفونت بر اثر روابط جنسی کنترل نشده و رعایت نکردن بهداشت است. عفونت اغلب در زیر پوست حشفه ی مردان ختنه نشده و در میزراه (مجرایی که منی و ادرار را خارج می کند) بروز می کند. استفاده از کاندوم و شستن مرتب می تواند از بسیاری اختلالات گرفتار کننده ی آلت جلوگیری کند.

آلت تناسلی اندام جنسی مردانه است که منی و ادرار را از بدن خارج می سازد و شامل سه گروه بافت اسفنجی است. وقتی مرد از نظر جنسی تحریک شود این بافت ها از خون تحت فشار پر و بزرگ می شوند تا نعوظ صورت پذیرد.

بسیاری مردان به سلامت روانی خود بی توجه اند. آرامش و کاهش تنش نقش اساسی در تسکین بیماری ها دارند.

درد های آلت تناسلی

اگر اعصاب، رگ های خونی یا پوست آلت تناسلی مردان به علت عفونت یا به ندرت جراحت، آسیب ببیند می تواند دچار دردی شدید شود.

مراقبت از آلت تناسلی

رژیم غذایی مناسب، ورزش، رعایت بهداشت، مردان را در پیشگیری از اختلالات گرفتار کننده ی اندام های جنسی کمک می کنند:

همیشه هنگام استحمام آلت تناسلی خود را خوب بشویید. اگر ختنه نشده اید، پوست حشفه را عقب بکشید و سر آلت تناسلی را به منظور جلوگیری از تجمع ترشحات چربی تمیز کنید.

دست کم هفته ای یک بار آلت تناسلی را با روغن اسانس درخت چای (یک ترکیب ضد باکتری است) مخلوط با یک روغن حامل مثل روغن بادام ماساژ دهید.

برای بهتر کردن توان جنسی و ظاهر مناسب به طور منظم ورزش کنید.

ورزش ماهیچه های تناسلی را (که ادرار کردن را ممکن می کند) به طور منظم انجام دهید: به مدت سه ثانیه آن ها را منقبض و بعد رها کنید.

معاینه بیضه

تورم غیر عادی بیضه ممکن است نشانه ی یک گرفتاری جدی مثل سرطان بیضه باشد و باید هرچه زود تر به پزشک مراجعه کرد. به طور منظم باید هر دو بیضه را معاینه کنید. بیضه ی سرطانی معمولاً سفت است و فشار دادن آن حساسیت ایجاد نمی کند.

کیسه ی بیضه را به آرامی در دست بگیرید و تمام سطح بیضه را برای یافتن توده های غیر طبیعی روی آن با دست بررسی کنید.

علت سرطان بیضه

علت تومورهاي بيضه دقيقا معلوم نيست ولي هم عوامل مادرزادي و هم عوامل محيطي در بروز آن تاثير دارند. از جمله مهم‌ترين عوامل موِثر، كريپتوركيدسيم است كه به معني عدم نزول بيضه به محل طبيعي خود در كيسه اسكروتوم (يا كيسه بيضه) است. در حالت طبيعي بيضه‌ها در دوره جنيني در داخل شكم تشكيل مي‌شوند و سپس مسير خود را به سمت كيسه بيضه طي كرده و داخل آن قرار مي‌گيرند، به طور‌ي‌كه وقتي نوزاد به دنيا مي‌آيد، بيضه‌ها در حين معاينه بايد داخل كيسه بيضه باشند.

اهميت اين موضوع به خاطر اين است كه درجه حرارت اسكروتوم يا كيسه بيضه حدود 1 درجه سانتي‌گراد سردتر از درجه حرارت بدن است و سلول‌هاي حساس اسپرم‌ساز را در دماي خنك‌تر نگه مي‌دارد. اگر بيضه‌ها داخل شكم باقي بمانند، به علت دماي بالاتر، سلول‌هاي اسپرم‌ساز از بين رفته و علاوه بر ناباروري مي‌توانند باعث ايجاد تغيير در سلول‌ها و سرطان شوند! به همين علت براي جلوگيري از خطرات بدخيمي، اگر بيضه‌ها تا سن 1 سالگي به داخل كيسه بيضه پايين نيايند، بايد اين كار با عمل جراحي انجام شود.
عوامل ديگري مثل نژاد هم در ابتلا‌ به اين بيماري موِثرند و مردان سفيدپوست نسبت به مردان سياه‌پوست در معرض خطر بالاتري هستند. كساني كه پدر يا برادر آنها به اين بيماري مبتلا شده‌اند و شغل‌هايي دارند كه درتماس با برخي مواد شيميايي هستند، افرادي كه در معادن كار مي‌كنند و آتش‌نشان‌ها بايد بيشتر مراقب باشند، چون اين عوامل شانس ابتلا به سرطان بيضه را بالا مي‌برند.

عوارض سرطان بیضه

در اثر بیماری روابط شما با خانواده و دوستان ممکن است تغییر کند بعضی اوقات صحبت کردن با همسر و نزدیکان دلواپسی ها و احساسات مهیجی که دارید برای شما مشکل می شود شما از آن می ترسید که با صحبتهای خودتان انها را دلگیر کنید و آنها از حرف زدن با شما پرهیز کنند چون از آن می ترسند که بر زخم شما نمک بپاشند بهتر است خودتان صحبت را آغا ز کنید این حالات همه طبیعی و برای کلیه بیماران این دسته صادق است .

بعضی از مردها ترجیح می دهند که خود به تنهایی دنبال درمان خویشتن را بگیرند و از صحبت کردن با دوستان و خانواده اجتناب نمایند این نیز کاملا طبیعی است ونباید از طرف کسانی که مایل به کمک و مساعدت به بیمار هستند به عنوان رد کردن احسان تلقی شود .

از طرفی ممکن است مشکلاتی در خانواده وجود داشته باشد که چگونه و چه وقت باید این خبر را به بچه ها داد و به انان گفت که پدرتان به بیماری سرطان بیضه مبتلا یا اینکه مریض است و آیا عاقلانه است به آنان اجازه داده شود برای عیادتش به بیمارستان روند ؟ هریک از افراد و خانواده ها به سلیقه ی خود با این امر روبه رو می شوند و به اینگونه سوالات با روش خاص خود پاسخ می دهند صرفنظر از اینگونه مشکلات بیشتر روابط دست نخورده برجای می ماند و دربسیاری موارد بهبود می یابد .

منبع : متخصص اورولوژی تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان