post_image


غدد آدرنال یا فوق کلیه، دو غده کوچک هستند که در بالای کلیه ها واقع شده اند. این غدد هورمون هایی را به درون خون ترشح می کنند که برای بدن بسیار لازم می باشند.


واژه استرس امروزه بسیار رایج شده است و همه سنین را شامل می شود. اگرچه استرس برای سلامت روانی افراد مضر است، ولی فوایدی هم دارد، از جمله اینکه سبب می شود تا بدن در موقعیت های خاص بتواند شرایط خود را به سطحی برساند که بتواند بر آنها فائق آید.

هنگامی که فردی با موقعیت استرس زایی روبرو می شود، بدن او برای تطابق با این شرایط، یک سری عکس العمل هایی را انجام می دهد تا خود را با آن موقعیت وفق دهد، مثلا فشار خون فرد بالا می رود و ضربان قلب بیشتر می شود.

همه این عکس العمل ها تحت کنترل غده ای به نام غده فوق کلیوی و یا آدرنال می باشد.

غدد آدرنال دو غده کوچک هستند که در بالای کلیه ها واقع شده اند. این غدد هورمون هایی را به درون خون ترشح می کنند که برای بدن بسیار لازم می باشند .

دو هورمون مهمی که غدد فوق کلیوی می سازند و ترشح می کنند، هورمون اپی نفرین (‌آدرنالین) و نوراپی نفرین (نورآدرنالین) می باشند که نقش هر کدام را در کنترل استرس بیان خواهیم کرد.

انجام تمرین هایی مانند نفس کشیدن آرام، می تواند راه مناسبی برای نوتوانی عملکرد غدد آدرنال باشد

هورمون اپی نفرین

هنگامی که فردی در وضعیتی مانند جنگ یا فرار کردن قرار می گیرد و یا به نوعی حالت آماده باش دارد(مثلا در مسابقات ورزشی)، این هورمون از غدد فوق کلیوی ترشح می شود.

این کار به دلیل واکنش تکاملی آمادگی بدن برای مقابله با شرایط استرس زا می باشد تا با  انرژی کافی بتواند بر یک موقعیت خطرزا غلبه کند.

ترشح اپی نفرین سبب افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود تا خون رسانی به اعضای بدن بیشتر شود و اعضای بدن بتوانند سریع تر حرکت کنند.

هورمون اپی نفرین با تاثیر بر کبد، سبب آزاد شدن مقدار زیادی گلوکز (قند) در خون می شود که این گلوکزها، انرژی لازم برای حالت جنگ یا گریز را فراهم می کند.

 هورمون نوراپی نفرین

نور اپی نفرین یکی دیگر از هورمون های غدد فوق کلیوی است که می تواند استرس را کنترل کند. این هورمون سبب انقباض عروق بدن می شود و رگ های بدن بیش از حد تنگ و باریک می شوند. در نتیجه فشار خون بالا می رود و فرد برای مقابله با موقعیت استرس‌زا آماده می شود.

تقویت عملکرد غدد آدرنال

سعی کنید پس از قرار گیری در موقیعیت های استرس زا، این تمرین ها را انجام دهید تا عملکرد غدد آدرنال خود را بازتوانی کنید :

- انجام تمرین هایی مانند نفس کشیدن آرام، می تواند راه مناسبی برای نوتوانی عملکرد غدد آدرنال باشد.

- دراز بکشید و پاهای خود را بر روی سطح بلندتری مانند صندلی و یا میز قرار دهید. این کار را برای مدت ۱۰ دقیقه ادامه دهید. این کار سبب استراحت اعصاب ستون فقرات می شود که متعاقبا استرس را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

- با انجام تمرینات آرامش بخش، ضربان قلب و فشار خون به حالت طبیعی برمی گردند و غدد آدرنال می توانند خود را بازیابی کنند و انرژی های لازم برای مقابله با واکنش استرس زای دیگری را به دست آورند.

منبع : تبیان

دکتر محسن وریانی، متخصص ارولوژی
آدرس: تهران، میدان توحید، ابتدای ستارخان، نبش کوثر یک