نحوه ی درمان انواع فتق

Z
فتق با یک جراحی مختصر قابل ثابت شدن است.در گذشته ،استفاده از فتق بند پیشنهاد می شد اما امروزه رایج نیست.درمان فتق یکی از رایج ترین عملهای جراحی است که توسط جراحان انجام می شود.درمان به قدری راحت است که حتی نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست.جراحی فتق حتی با بی حسی موضعی و یا عمومی انجام می گیرد.البته نوع بی حسی بستگی به نوع جراحی دارد و نوع جراحی خود تابع نوع فتق است.

هم اکنون راههای زیادی برای درمان فتق با  توجه به دلایل مختلف وجوددارد.به عنوان مثال: نوع فتق ،اندازه ی آن،سلامت عمومی شما،از جمله عواملی است که جراح براساس ان نوع عمل را با تمام جزئیات ان مشخص می کند.

درمان فتق مغبنی

جراحی به روش  آندوسكوپی نسبت به عمل باز در درمان فتق مغبنی ترجیح داده می شود زیرا سریعتر بهبود  می یابد .جراحی در طی 3برش کوچک که بزرگترین ان 1/5 سانتي نتر است، انجام می شود .

درمان به وسیله ی قرار دادن mesh يا غلاف باریکي از موادی که باعث چسبیدن سوراخ فتق می شود رایج تر است.

این درمان نسبت به بخیه زدن (دوختن )سوراخ فتق خیلی محکم تر و موثرتر است .

Mesh به داخل عضلات محکم و ایمن می شود،به همین دلیل یک درمان مستحکم و دائمی است.

درمان فتق رانی

از انجایی که سوراخی (حفره) که اين نوع فتق از درون ان عبور می کند بسیار سفت و محکم است احتمال ایجاد فتق محتقن در آن زیاد است.یعنی درمان فتق رانی باید هر جه سریعتر انجام شود درمان فتق رانی همانند فتق مغبنی اغلب با استفاده از mesh انجام می شود.

درمان فتق برشی

فتق برشی از نظر اندازه بسیار متنوع است یعنی درمان ان با توجه به اندازه ی ان کاملا متفاوت است .در مورد این نوع فتق هم ،استفاده از  meshبه ویژه در نمونه های بزرگ پیشنهاد می شود.

درمان فتق نافی و اطراف نافی

اغلب موارد فتق نافی نیازی به درمان ندارند. فتق های کوچکتر معمولا به وسیله ی عمل جراحی که شامل یک عمل ساده ی از بین بردن نقص به وسیله ی مواد چسبنده است بهبود می یابند. با وجود اینکه فتق نافی و اطراف نافی بیش از  2سانتي متر طول دارند، اما استفاده از mesh در درمان انها معمولا پیشنهاد می شوند.

تکنیکهای درمانی جدید باعث می شوند که افراد طی یک دوره ی استراحت خیلی کوتاهتر از گذشته بهبود یابند و حتی کارگران کارهای سنگین نیز پس از 2هفته به حالت عادی خود برمی گردند.عمل جراحی اغلب موفقیت امیز است.باوجود اینکه، احتمال عود فتق در افراد خیلی کم است اما در صورت بروز مجدد فتق ، برای درمان مجددا عمل جراحی توصیه می شود.

منبع:سلامتی برای همه

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان