post_image

یکی از اقداماتی که افراد می توانند برای داشتن روابط جنسی بهتر و کسب لذت بیشتر از روابط جنسی خود داشته باشند ورزش می باشد. داشتن ورزش منظم کمک می کند تا فرد قدرت و توان جنسی بالاتری داشته باشد و از درد و ناراحتی کمتری بعد از روابط جنسی رنج ببرد. بسیاری از مردان یا زنان از توان و قدرت بدنی خود در حین روابط جنسی راضی نیستند و برخی نیز بعد از روابط جنسی دچار گرفتگی عضلانی و یا درد می گردند. داشتن ورزش منظم کمک می کند تا افراد در روابط جنسی خود از قدرت و توان بیشتری برخوردار شوند و لذت جنسی را بهتر درک کنند. همچنین به علت کم شدن درد و رنج بعد از رابطه رضایت بیشتری از رابطه خود داشته باشند. در حین رابطه جنسی، بخشی از عضلات درگیر این رابطه هستند و این مساله باعث مصرف انرژی بیشتر و خستگی بعد از رابطه می شود. همچنین بخشی از عضلات بویژه در ناحیه پرینه یا زیرین لگن ( حد فاصل بین مقعد تا ناحیه تناسلی) نقش مستقیمی در عملکرد جنسی فرد دارند. مردانی که عضلات ضعیفی در این ناحیه داشته باشند در رابطه جنسی خود لذت کمتری را تجربه می کنند و مشکلاتی مثل زود انزالی یا عدم درک لذت از انزال خواهند داشت. زنان نیز ممکن است درد حین مقاربت، گرفتگی عضلات لگن و درد های تیرکشنده در ناحیه تناسلی را تجربه کنند.

ورزش منظم از دو جهت کمک کننده است یک با تقویت عضلات بدن کمک می کند تا فرد با احساس سلامتی و شادابی بیشتری درگیر روابط جنسی شود و از سوی دیگر با کم کردن مشکلات و خستگی پس از رابطه باعث می شود لذت رابطه جنسی پایداری بیشتری داشته باشد.

ورزش به دو شکل می تواند صورت گیرد یکی ورزش عمومی برای افزایش سلامتی بدن و تقویت عمومی عضلات و دیگری ورزش اختصاصی برای عضلات ناحیه پرینه و کمر که کمک کند تا مشکلات رابطه جنسی کمتر شود و قدرت جنسی فرد افزایش یابد.

ورزش عمومی

توصیه می شود افراد حداقل سه جلسه نیم ساعته در هفته ورزش منظم داشته باشند و در این جلسات با انتخاب تمرینات مناسب به افزایش مقاومت و استقامت و سرعت عمل عضلات مختلف بدن شامل عضلات  گردن، عضلات بازو و کتف، عضلات ساعد و دست، عضلات سینه ای، عضلات ستون فقرات، عضلات کمر و باسن، عضلات رانها و ساق پاها بپردازند و با حرکات چرخشی مفاصل به نرمی و تحرک بیشتر این مفاصل کمک کنند.

داشتن روزانه ۱۵ دقیقه پیاده روی در فضای مناسب و بصورت ورزشی نیز کمک کننده می باشد.

ورزش اختصاصی

برخی عضلات درگیری مستقیمی در رابطه جنسی دارند که از جمله آنها عضلات کمر و ستون فقرات کمری و عضلات ناحیه پرینه می باشد.

برای تقویت عضلات کمر چندین ورزش توصیه می شود:

۱-     فرد دراز کشیده و زانو ها را جمع می کند بگونه ای که کف پا روی زمین باشد سپس بدون اینکه پشت یا باسن از روی زمین بلند شود به کمر قوس می دهد بگونه ای که یک دست به راحتی بتواند گودی کمر را پر کند. بعد از سه ثانیه فرد کمر را به زمین می چسباند و بعد از سه ثانیه مجددا به کمر قوس می دهد. این حرکت ورزشی می تواند در چند نوبت و هر بار بین ۱۰ تا ۱۵ مرتبه تکرار شود.

۲-     فرد روی زمین دراز می کشد یکی از پاها را به روی سینه جمع می کند و با دست نگه می دارد و به مدت ۵ ثانیه آنرا نگه می دارد سپس پا را رها کرده و پای دیگر را جمع می نماید و ۵ ثانیه نگه می دارد. این حرکت نیز می تواند ۲ تا ۳ نوبت در روز و هر بار بین ۱۰ تا ۱۵ مرتبه انجام شود.

۳-     فرد روی زمین دراز می کشد، یکی از پاها را بدون خم شدن زانو بلند می کند تا با بدن زاویه ۹۰ درجه بسازد سپس ۵ ثانیه پا را نگه داشته و بعد پا را رها و پای مقابل را بلند می نماید. این حرکت نیز می تواند در دو نوبت و هر بار بین ۱۰ تا ۱۵ مرتبه انجام شود.

نکته ای که باید توجه داشت اینکه فردی که برای بار اول شروع به انجام این حرکات می نماید باید برای چند روز این حرکات را با تعداد حداکثر ۵ مرتبه انجام دهد و بعد به تدریج تعداد حرکات را به ۱۰ تا ۱۵ مرتبه افزایش دهد تا بدن وی بتواند خود را با این حرکات تطبیق دهد و دچار گرفتگی و خستگی عضلات نشود.

منبع: دکتر شیخ

دکتر محسن وریانی، متخصص ارولوژی
آدرس: تهران، میدان توحید، ابتدای ستارخان، نبش کوثر یک