post_image

 روزه گرفتن چه تأثیری در سلامتی ما دارد؟

روزه داری اگر با اصول درست تغذیه انجام شود، پس از پایان ماه مبارک باعث کاهش میزان کلسترول، کاهش وزن، بهبود فشارخون، کاهش اضطراب و افسردگی خواهد شد، اما الگوی نادرست تغذیه در این ماه به دلیل زمان زیادی که معده خالی از موادغذایی است می تواند مشکلات متعددی به علت گرسنگی و تشنگی و پس از آن پرخوری ایجاد کند. به عنوان مثال سوءهاضمه، سردرد، احساس بی حالی و کسالت پس از افطار ازجمله نشانه های شیوه تغذیه نادرست در ایام روزه داری است. این مسئله اگر تا پایان ماه رمضان ادامه پیدا کند نه تنها درسلامت افراد نقش مؤثر نخواهد داشت بلکه باعث ایجاد بیماری های دستگاه گوارش، عوارض قلبی وعروقی، افزایش چربی خون و حتی افزایش وزن خواهد شد.

برای ماه رمضان چه نوع تغذیه ای را توصیه می کنید؟

برنامه غذایی ماه رمضان باید متنوع و متعادل باشد به طوری که تمام مواد غذایی مورد نیاز حفظ سلامت و انرژی بدن در آن گنجانده شده باشد. نان، غلات، میوه ها و سبزیجات، گوشت و حبوبات، تخم مرغ و لبنیات ازجمله این موادغذایی هستند که باید در سه وعده غذایی شامل سحر، افطار و شام مصرف شود.
نباید با مصرف بیش از حد موادغذایی چرب و شیرین مثل زولبیا، بامیه، حلوا، شله زرد و غیره در این ماه اشتهای خوردن موادغذایی مقوی و اصلی را از دست بدهیم. تأمین نشدن نیازهای اساسی بدن، مقاومت افراد را در برابر بیماری ها کاهش می دهد و آنها در معرض ابتلا به بیماری های گوناگون قرار می گیرند.
اگر یک فرد تمام موادغذایی مورد نیاز بدن خود را ازآشامیدنی ها گرفته تا لبنیات و پروتئین های مختلف بلافاصله در لحظه افطار بخورد، دستگاه گوارش خود را از حالت تعادل خارج می کند و به بیماری های دستگاه گوارش مبتلا خواهد شد. به همین دلیل باید در لحظه سحر، افطار و شام وعده های غذایی بصورت کم حجم و مفید صرف شود.

بهتر است با چه غذاهایی افطار کنیم؟

برای شروع افطار، نوشیدن مایعات گرم مانند شیر، چای و آب به همراه چندعدد خرما بهترین شیوه تغذیه خواهدبود، البته علاوه بر این می توانید نان و پنیر و سبزی و یا دیگر لبنیات مورد استفاده در صبحانه را به عنوان افطار تناول کنید، اما هرگز شام را همزمان با افطاری نخورید. مناسب ترین زمان برای خوردن شام، دوساعت پس از افطار است که معده با حجم زیادی از غذا انباشته نشود. از این زمان تا هنگام خوردن سحری سعی کنید با نوشیدن فراوان مایعات میزان آب بدن خودرا در طول روز درسطحی متعادل قرار دهید.

چه کسانی نباید روزه بگیرند؟

دیابت و روزه

بیماران دیابتی که چاق هستند و اضافه وزن دارند و بدون مصرف دارو قندشان کنترل می شود، بهتر است روزه بگیرند، اما در سحر و افطار زیاد نخورند.کسانی که مجبورند انسولین تزریق کنند، در هر سنی که باشند، بهتر است روزه نگیرند.بیماران دیابتی که با روزه گرفتن دچار نوسانات شدید قند خون می شوند، باید در بین روز قند خونشان را کنترل کنند (چه توسط گلوکومتر چه توسط آزمایشگاه فرقی نمی کند)، زیرا ممکن است که نوسانات به دو صورت پایین افتادن قند یا بالا رفتن شدید بروز کند که هر دو حالت برای بیمار خطرناک است.

بنابراین در صورتی که با روزه گرفتن دچار نوساناتی شوند که قند خون متغیر باشد، لازم است که تجدید نظر کنند و روزه نگیرند.آن دسته از بیماران دیابتی که داروی خوراکی مصرف می کنند، در مواردی که تحت نظر پزشک روزه بگیرند، منعی برایشان وجود ندارد.روزه برای سالم سازی روح و جسم است و آشنایی با فلسفه روزه گرفتن مهمترین عاملی است که انسان را به فواید روزه می رساند، بیماران و افراد سالم فرقی نمی کند، تمام روزه داران باید در ماه رمضان از پرخوری و مصرف بیش از حد مواد قندی، چربی و … پرهیز کنند و اعتدال در مصرف مواد غذایی را رعایت نمایند.

کلیه های شما در رمضان

بیشترین پرسش و مراجعه به متخصصان کلیه در ماه مبارک رمضان به خاطر سنگ کلیه است .

روزه و سنگ کلیه

اگر کسی کلیه اش سنگ ساز است و این سنگ سازی به صورت فعال می باشد و نیاز به مصرف مایعات فراوان دارد، نمی تواند روزه بگیرد، اما اگر فردی قبلاً سنگ کلیه داشته و دفع شده است و الان کلیه اش سنگ ندارد و سنگ سازی فعال هم ندارد، می تواند روزه بگیرد.
افرادی که اوره و کراتینین آنها به هر علتی افزایش یافته و بالاست نباید روزه بگیرند.
و یا در صورتی که بیمار مبتلا به عفونتهای ادراری باشد، پروستات بزرگ داشته باشد، یا دچار برگشت ادرار شده باشد و یا به درجاتی از بی اختیاری ادرار مبتلا باشد، منعی برای روزه گرفتن ندارد.

پیوند کلیه و روزه

بیماران پیوندی که باید در روز چند نوبت دارو مصرف کنند و داروهایشان حیاتی است، روزه را جایز نمی داند و شرایط این بیماران را خاص اعلام می کند.

منبع : ایران جدید

دکتر محسن وریانی، متخصص ارولوژی
آدرس: تهران، میدان توحید، ابتدای ستارخان، نبش کوثر یک