post_image

داشتن رابطه ی جنسی با وجود کمر درد

کمر درد از نظر ماهیت درد به سه دسته تقسیم می شود:

۱- کمر درد گذرا : دردی ناگهانی و شدید در ناحیه کمر و ناشی از انجام حرکات نامناسب و یا کشیدگی بیش از حد ستون فقرات است. هر چند که این درد گذرا است اما هیچگاه نباید کم اهمیت شمرده شود، چرا که میتواند اخطاری برای عود مجدد آن باشد و سریعا” باید جهت جلوگیری از تکرار آن اقدام شود.

۲- کمر درد حاد: یک درد حاد در ناحیه کمر است که در اثر قرار گرفتن در وضعیتهای غلط، خم شدنهای مکرر و به مدت طولانی و یا ضربه به ستون فقرات کمری ایجاد می شود. کمر دردی که کمتر از یکماه از شروع آن     می گذرد را حاد می نامند. نشانه وقوع آسیب بافتی بوده و بدرجات مختلفی در فرد ایجاد ناتوانی می کند.

 هر چند که آسیب کوچک باشد ولی باید مراقب بود و از تکرار آن جلوگیری کرد. برای این منظور در وهله اول باید درمان علامتی جهت کنترل درد انجام شده و سپس در مورد بهبودی کامل اقدام و تمامی فعالیتهای طبیعی ستون فقرات را به شکل اولیه خود بازگرداند. 

البته اولین وقوع حمله حادکمر درد، نیازی به نگرانی ندارد و لیکن باید پیامدهای آن را در نظر گرفت و هر چه زودتر برای رفع آن اقدام نمود در غیر اینصورت صدمه و جراحت شدت پیدا کرده و دوره ناتوانی ادامه خواهد یافت . به طوریکه طبق آمار، شانس بازتوانی موفق در بیمارانیکه کمر درد آنها بیش از ۶ ماه مقاومت می کند کاهش یافته و حتی پس از سه ماه مقاومت درد، وضعیت روحی و روانی بیمار تغییر خواهد کرد. پس به طور جدی با تکرار یک حمله شدید کمر درد مقابله کنید.

۳- کمر درد مزمن: کمر دردی  که بیش از یکماه از بروز آن می گذرد را مزمن می نامند. کمر درد مزمن در واقع در اثر عدم درمان و یا مقاومت به درمان کمر درد حاد ایجاد می گردد. بدیهی است که درمان به موقع و مناسب درد حاد، همواره درد مزمن را به حداقل می رساند، درد مزمن کمر باید به عنوان یک علامت جدی تلقی شده و کلیه معاینات بالینی و آزمایشات پاراکلینیکی جهت بیماریهای سیستمتیک انجام گردد.

بعضی از افرادی که دارای کمر درد می باشند تصور می کنند که داشتن رابطه جنسی برای آنها غیر ممکن است. اما روشهایی

وجود دارد که می توانید توسط آنها کمر درد خود را در حین رابطه ی جنسی تسکین دهید.

 

1-    یکی از این روشها گوش دادن به موسیقی در هنگام رابطه است. تحقیقات نشان می دهند که موسیقی همانند دارو به تسکین درد کمک می کند.

۲-    ماساژ دادن ماهیچه های کمر و گردن نیز به کاهش درد کمک می کند.

۳-    ورزش یوگا انجام دهید. ورزش یوگا به شما هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی کمک می کند و باعث می شود که بهتر بتوانید درد های خود (و از جمله کمر درد) را مدیریت کنید.

۴-    اطلاعات بیشتری در مورد آناتومی بدن خود کسب کنید. زیرا لگن که در برگیرنده ی اندامهای جنسی است، به عنوان یک پایه نیز برای حفظ تعادل ستون فقرات عمل می کند. بنابراین اگر در مورد آناتومی و ساختمان لگن اطلاعاتی داشته باشید می توانید به تاثیر آن بر روی سلامت ستون فقرات نیز پی ببرید.

۵-    ماهیچه ها و عضلات کف لگن خود را تقویت کنید. این ماهیچه ها علاوه بر اینکه در هنگام برقراری رابطه جنسی فعالیت بیشتری دارند، به سلامت ماهیچه های کمر نیز کمک می کنند.

 

دکتر محسن وریانی، متخصص ارولوژی
آدرس: تهران، میدان توحید، ابتدای ستارخان، نبش کوثر یک