سنگ سازی در حالب، سنگ سازی مثانه و سنگ سازی کلیه و…

بايد بدانيد فقط 5 درصد علل سنگ‌سازي ژنتيکي است و 95 درصد ديگر مربوط به عوامل محيطي، رژيم‌غذايي و فعاليت جسمي مي‌شود بنابراين هر فردي مي‌تواند سنگ‌سازي را در خود کنترل کند. ضمن اينکه مي‌توان5 درصدي را که عوامل ژنتيکي در آن دخيل است،

با بهبود عوامل محيطي و تغذيه کنترل کرد. سنگ‌سازي در مناطق مختلف دنيا و کشور شيوع متفاوتي دارد؛ در مناطق حاره و گرم مانند مناطق جنوبي کشور ما سنگ‌سازي بيشتر و در مناطقي مانند شمال کشورمان، کمتر است و اين امر به رژيم‌غذايي ساکنان اين مناطق نيز ربط دارد.

رژيم‌غذايي مناطق شمالي کشور بيشتر ميوه، سبزي و ماهي است. شمالي‌ها بيشتر شنا مي‌کنند و فعاليت جسمي مانند کارهاي کشاورزي و شالي‌کاري دارند در حالي که در جنوب کشور گرماي هوا و تابش آفتاب زياد و ميزان بارش کم، مصرف مايعات و ميوه بسيار پايين و رژيم غذايي معمولا شامل گوشت و برنج است، بنابراين جنوبي‌ها براي سنگ‌سازي مستعدتر هستند. براي پيشگيري از ابتلا به سنگ‌کليه بايد چند اصل کلي را رعايت کنيد؛ اولين نکته مصرف کلسيم است.

حدود 20 سال است که ثابت شده مصرف کلسيم نه‌تنها در سنگ‌سازي موثر نيست بلکه براي پيشگيري از اين عارضه، مفيد هم هست، بنابراين حتي افرادي که کليه سنگ‌ساز دارند بايد حداقل روزي 3 ليوان شير بنوشند. به اين ترتيب جلوي پوکي‌استخوان گرفته و سنگ‌سازي کنترل‌مي‌شود. مصرف نمک بايد تا جايي که امکان دارد، محدود شود.

سعي کنيد نمکدان سر سفره نگذاريد و غذاهايي مانند چلوکباب يا غذاهايي را که نمک زيادي دارند، همراه پياز بخوريد. پياز، پتاسيم زيادي دارد و تا حدودي به تعديل نمک موادغذايي کمک مي‌کند و سنگ‌سازي را هم کاهش مي‌دهد. نکته سوم، مصرف پروتئين يا گوشت است. مصرف پروتئين بايد محدود باشد نه ممنوع و بهتر است نوع آن را تغيير دهيد. گوشت‌هاي قرمز مانند گوشت گوسفند يا گاو از گوشت‌هايي هستند که نمک زيادي دارند. مصرف گوشت قرمز باعث مي‌شود به جز پروتئين، موادي مانند کلسيم و اسيد اوريک هم وارد خون و درنهايت ادرار شوند و شرايط را براي سنگ‌سازي مساعدکنند.

توصيه مي‌کنم در درجه اول از گوشت‌هاي سفيد شامل گوشت ماهي و ميگو و از گوشت مرغ در درجه دوم استفاده کنيد. ضمن اينکه گوشت‌هاي سفيد مواد نگهدارنده‌اي دارند که از سنگ‌سازي جلوگيري مي‌کنند. برخي بر اين باورند که در مناطقي که املاح آب بالاست، سنگ‌سازي در کليه‌ها شيوع بالاتري دارد در حالي که بررسي‌ها و تحقيقاتي که ساليان طولاني در مناطق مختلف انجام شده است، نشان مي‌دهد نوع آب به‌ تنهايي تاثيري در سنگ‌سازي ندارد. اتفاقا املاحي که در آب وجود دارد مي‌تواند در مواردي مانع سنگ‌سازي شود. گاهي همين املاح جذب بدن مي‌شوند و نيازهاي بدن را تامين مي‌کنند. آنچه مهم است، حجم آب‌مصرفي است و ادرار بايد رنگي روشن داشته باشد. نکته مهم ديگر، مصرف همزمان ميوه‌هاي آب‌دار و نوشيدن آب است.

خوب است بدانيد ميوه‌ها ذخيره‌هاي بهتري براي آب هستند و تا زماني که فيبر ميوه از بدن دفع نشده است، مي‌توانند در بدن آب آزاد کنند در حالي که آب فقط 1 تا 2 ساعت پس از نوشيدن از بدن دفع مي‌شود. مصرف موادغذايي ديگر مانند سوپ‌ها هم مي‌توانند آب لازم را به بدن برسانند و از سنگ‌سازي پيشگيري کنند.

منبع: ایران سلامت

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

مطالب مرتبط

مشاوره و تماس
× مشاوره رایگان