اطلاعاتی درباره ی بیماری های کلیوی

اطلاعاتی درباره ی بیماری های کلیوی

23 تا 30 آبان ماه، با عنوان “هفته حمایت از بیماران کلیوی” در کشور نامگذاری شده است.

یكی از بیماری هایی كه افراد بسیاری در نقاط مختلف جهان با آن دست و پنجه نرم می كنند، “بیماری كلیوی” است. افراد از زمان بروز این بیماری، باید به طور مرتب و مداوم تحت درمان قرار بگیرند و زمانی كه دیگر هیچ دارویی جوابگوی آنها نباشد، پیوند كلیه تنها راه باقیمانده برای ادامه حیات این بیماران است.

در حال حاضر 15000 بیمار دیالیزی وجود دارد كه برای ادامه زندگی، هفته ای 3 بار دیالیز می شوند و سالانه 17 درصد به آنها افـزوده می ‌شـود. بسیاری از افراد جامعه از بیماری حاد کلیوی خود اطلاع ندارند. در حالی که با یک آزمایش خون به راحتی می توانند مسیر زندگی خود را قبل از گرفتار شدن در چنگال دیالیزی تغییر دهند.

نرخ مرگ و میر سالانه بیماران دیالیزی در كشورهای پیشرفته  بالای 20 درصد است، در حالی كه این رقم در ایران كمتر از 16 درصد است كه دلیل اصلـی آن، بـالا بـودن سن گیرندگان دیالیز در آن كشورهاست‌.

از سوی دیگر رقم پیوند كلیه در ایران 24 مورد به ازای هر یك میلیون نفر است كه این رقم در كشور‌های در حال توسعه 1 تا 5 مـورد و در كشورهـای پیشرفتـه 20 تا 40 مـورد اسـت و علـت اصلی بالا بودن آمار ایران در زمینه پیوند كلیه، مجاز بودن پیوند کلیه از فرد زنده است كه 80 درصد موارد را شامل می ‌شود، در حالی كه در كشورهای دیگر این کار جایز نیست‌.

علائم هشدار دهنده ابتلا به بیماری كلیوی عبارتند از:

تورم اطراف چشم‌ ها، درد در قسمت پهلوها و زیر دنده‌ ها، بالا بودن فشار خون و تكرر ادرار مخصوصا در شب.

اكثر بیماران کلیوی به علت ناآشنایی با علائم و نشانه‌ های بیماری كلیه و عدم درمان به موقع، متحمل رنج و به وجود آمدن عوارض روانی و اجتماعی می ‌شوند. كنترل به موقع فشار خون، متعادل نگه داشتن وزن بدن، پرهیز از خوردن غذاهای مانده، پرچرب و پرنمك و خودداری كردن از مصرف هر گونه دارو بدون تجویز پزشك، باعث جلوگیری و پیشگیری از بیماری كلیه می‌ شود.

كار كلیه چیست؟

كلیه به شكل لوبیا و به اندازه مشت هر فرد بوده و محل آن نزدیك به وسط پشت فرد، درست زیر قفسه سینه است. كلیه ها، اندام های تخصصی تصفیه خون هستند، زیرا هر روز 200 واحد خون را برای دفع 2 واحد مواد و آب اضافی، تصفیه می كنند.

علاوه بر دفع ضایعات، كلیه ها سه هورمون مهم نیز ترشح می كنند: اریتروپویتین كه در تولید گلبول قرمز خون نقش دارد. رنین كه فشار خون را تنظیم می كند. كلسیتریول که نوع فعال ویتامین D است و در حفظ كلسیم استخوان ها و تعادل طبیعی شیمیایی در بدن موثر است.

چرا كلیه ها دچار مشكل می شوند؟

بیشتر بیماری های كلیوی به نفرون ها که بخش های كوچك تصفیه كننده در كلیه ها هستند، حمله می كنند و قدرت تصفیه را از آن ها سلب می كند. ویژگی نفرون ها این اسـت كـه در اثر جراحـت یـا مسمومیـت به سرعت آسیب می بینند. حال آن كه بیشتر بیماری های كلیوی، نفرون ها را به آرامی و در سكوت از بین می برند و با این كه در هر دو كلیه پیش رفته اند، پس از سال ها و حتی دهه ها خود را نشان می دهند.

دیابت و فشار خون بالا، دو دلیل عمده ی بیماری های كلیوی هستند، پس اگر در خانواده ی شما، سابقه ی ابتلا به دیابت و فشار خون بالا وجود داشته باشد، ممكن است در معرض خطر ابتلا به بیماری كلیوی قرار بگیرید.

منبع: تبیان

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان