التهاب کلیه ها

[sbu_post_image]

پیلونفریت به معنای التهاب در یک یا هر دو کلیه است که ناشی از عفونت باکتریای میباشد و شامل انواع پیلونفریت حاد و مزمن می باشد. عفونت مزمن کلیه نوعی عفونت است که به آرامی بروز کرده و ماه ها یا سال ها به طول می انجامد این عارضه منجر به تشکیل جوشگاه در کلیه و سر انجام از دست رفتن عمل کلیه می گردد.

علت عفونت کلیه

پیلونفریت ناشی از ورود باکتری از راه مجرای ادراری به دستگاه ادراری می باشد . گاهی اوقات این بیماری ناشی از عفونت مثانه است که دراثر عدم درمان مناسب پیشروی کرده و به کلیه ها رسیده است . وجود ریفلاکس (برگشت ادراری به کلیه ) موجب افزایش احتمال بروز عفونت کلیه وی میشوند . این بیماری در زنان نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد و علت آن کوتاه تر بودن مجاری ادراری در زنان نسبت به مردان و همچینن نزدیک تر بودن سوراخ مجرای زنان به مقعد است .

فعالیت جنسی شدید در زنان که باعث ورود باکتری ها به پیشابراه و مثانه میگردد.

عفونت های نقاط دیگر بدن که از طریق جریان یا گره های لنفاوی به کلیه ها انتشار می یابند.

مسدود شدن یا اختلال دستگاه ادراری در اثر سنگ ، انسدادها،اختلال عملکرد مثانه ناشی از بیماری های عصبی ، تومورها یا اختلالات مادر زادی

کاتترها، سوند ها یا اقدامات جراحی مورد استفاده برای سایر بیماری ها

استفاده از حمام کف به ویژه در دختران کم سن و سال

عفونت حاد باکتریای مکرر کلیه

عفونتهای درمان نشده مجاری ادراری تحتانی

سابقه دیابت ، انسداد راه ادراری ناشی از سنگ یا تومور ، استفاده طولانی مدت از سوند احتمال این بیماری را افزایش می دهد .

منبع : راسخون

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان