انواع بی اختیاری ادراری و درمان آن با آزمایش های مختلف

بی اختیاری ادرار موقتی: همانطوری که از اسمش پیداست بی اختیاری ادرار موقتی و زودگذر است و ادامه نمی یابد.ممکن شما دچار بیماری (عفونت مجاری ادرار) بوده اید که باعث ادرار ناگهانی شده و شما نتوانسته اید آنرا کنترل کنید.یا ممکن شما دارویی استفاده کرده باشید که یکی از عوارض جانبی آن افزایش ادرار باشد.به محض اینکه این مسائل شناسایی و حل شوند،بی اختیاری فرد هم درمان خواهد شد.

بی اختیاری ادرار موقتی
بی اختیاری فشاری:اگر شما در هنگام ورزش کردن،خندیدن،سرفه کردن و عطسه زدن دچار نشت ادرار می شوید،شما به بی اختیاری ادرار فشاری مبتلا هستید.بخاطر داشته باشید که فشارهای روحی روانی باعث بوجود آمدن آن نمی شوند.منظور از فشار نیرویی است که به مثانه وارد می شود.وقتی که ماهیچه های لگن و اسفنکتر قوی هستند آنها می توانند فشار اضافی ناشی از ورزش کردن،خندیدن،سرفه کردن،عطسه زدن را اداره کنند.اما وقتی که این ماهیچه ضعیف هستند،فشار ناگهانی می تواند باعث خروج و نشت ادرار مثانه گردد.معمولاً بی اختیاری در این مواقع اتفاق می افتد:
• بالا رفتن از پله ها
• قدم زدن
• تکیه کردن به یک طرف
• برداشتن اشیاء سنگین
• بلند شدن از صندلی یا بیرون آمدن از رختخواب
• در حال آمیزش (رابطه جنسی)
• ورزش کردن
• سرفه کردن،عطسه کردن،خندیدن
بی اختیاری ادرار فشاری

بی اختیاری فوری:اگر شما بعد از نیاز ناگهانی و قدرتمندی برای ادرار کردن دچار نشت و خروج ادرار شدید،دچار بی اختیاری ادرار فوری هستید.این مشکل در کنترل مثانه ممکن است در نتیجه آسیب عصب ناشی از دیابت،سکته،عفونت یا شرایط پزشکی دیگر باشد. اگر شما بیش از 8 بار در روز ادرار می کنید دچار مثانه بیش فعال هستید.رفتن دوبار یا بیشتر به توالت در شب از علائم دیگر مثانه بیش فعال است.با مثانه بیش فعال ممکن شما نیاز فوری و ناگهانی برای دفع ادرار داشته باشید.

بی اختیاری مختلط:این نوع بی اختیاری آمیزه ای از بی اختیاری فوری و فشاری است.شما ممکن در یک زمان دچار نشت ادرار در اثر سرفه کردن،عطسه زدن،خندیدن شوید و درزمانی دیگر ممکن با نیاز ناگهانی و غیر قابل کنترل برای ادرار کردن مواجه شوید که باعث نشت ادرار در شما گردد.

بی اختیاری کارکردی:برخی از افراد به سختی و زحمت خود را به توالت می رسانند.اگر شما دچار نشت ادرار می شوید بخاطر اینکه نمی توانید راه بروید یا مشکلات حرکتی دیگر دارید به بی اختیاری ادرار کارکردی مبتلا هستید.

بی اختیاری ادرار لبریزی: این احساس که مثانه شما هیچ وقت بصورت کامل خالی نیست، بلند شدن از خواب در شب برای رفتن به توالت، صرف کردن زمان زیادی در توالت در حالی که مقدار کمی ادرار کرده اید و این احساس که شما نیاز دارید ادرار کنید ولی نمی توانید.

آزمایشات مختلف درمان بی اختیاری ادراری

یک سری آزمایش و تست های تشخیصی نیز از فرد بعمل می آید.آزمایش ها شامل نمونه هایی از خون و ادرار است.تست های تشخیصی نیز عبارتند از:
• سیستوسکوپیک
• اورودینامیک
• آزمایش فشار(Stress)
• Post-void residual (PVR)
• التراسوند(Ultrasound)

سیستوسکوپ:دراین روش یک لوله کوچک با دوربین بسیار کوچکی بر روی سر آن قرار دارد وارد مثانه می شود.پزشک می تواند از طریق آن هر گونه نابهنجاری در مثانه و مجاری ادرار را شناسایی کند.
سیستوسکوپ
اورودینامیک: در این روش یک لوله کوچک وارد مثانه می شود و عملکرد اسفنکترهای پیشابراه و مثانه مورد بررسی قرار می گیرد.
اورودینامیک

آزمایش فشار: در این آزمایش پس از وارد آوردن فشار به فرد بررسی می شود که آیا فرد دچار نشت ادرار شده است یا خیر.

 آزمایش (Post-void residual (PVR): در این روش از طریق لوله کوچکی که وارد مثانه شده است بعد از ادرار کردن باقیمانده ادرار در آن اندازه گیری می شود.

التراسوند(Ultrasound): از طریق امواج صوتی کلیه،پیشابراه،مثانه و حالب دیده می شوند.

التراسوند

منبع:کلینیک آتیه 

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان