انواع سرطان در مردان

[sbu_post_image]

تشخیص سرطان بیضه

اگر چه تشخیص بیماری سرطان در بدن یک فرد مصیبت بار است با این وجود بسیاری از مردها هستند که به طریقی مثبت به آن نگاه می کنند و از آن پس فرصت خواهند یافت تا نسبت به الویت ها دوباره بیندیشد

در هر حال برای بعضی مردان مشکلات روانی ، اجتماعی ، و جنسی ادامه خواهد داشت یا اینکه برای اولین بار پس از آنکه درمان خاتمه یافت و سرطان بهبود یافت تازه شروع می شود غالبا اتفاق می افتد که بازتابی درنگیده و معوق ، یا احساسی که شما دیگر در زیر چتر نجات بیمارستان قرار ندارید به شما دست می دهد تطبیق دادن خود با شرایط موجود چنین معنی می دهد که شما باید خود را با طرحهای متغیر یا با ترس از بازگشت مرض یا به دست آوردن اطمینان مجدد وفق دهید و زندگی کنید .

تمام اینها به زمان نیازمند است به خاطر داشته باشید که احساسات شما از اینکه در حد سلامت زندگی کنید مهمترین قسمت شفایابی و بازگشت به سلامت فیزیکی شماست .

عوارض سرطان بیضه

در اثر بیماری روابط شما با خانواده و دوستان ممکن است تغییر کند بعضی اوقات صحبت کردن با همسر و نزدیکان دلواپسی ها و احساسات مهیجی که دارید برای شما مشکل می شود شما از آن می ترسید که با صحبتهای خودتان انها را دلگیر کنید و آنها از حرف زدن با شما پرهیز کنند چون از آن می ترسند که بر زخم شما نمک بپاشند بهتر است خودتان صحبت را آغا ز کنید این حالات همه طبیعی و برای کلیه بیماران این دسته صادق است .

بعضی از مردها ترجیح می دهند که خود به تنهایی دنبال درمان خویشتن را بگیرند و از صحبت کردن با دوستان و خانواده اجتناب نمایند این نیز کاملا طبیعی است ونباید از طرف کسانی که مایل به کمک و مساعدت به بیمار هستند به عنوان رد کردن احسان تلقی شود .

از طرفی ممکن است مشکلاتی در خانواده وجود داشته باشد که چگونه و چه وقت باید این خبر را به بچه ها داد و به انان گفت که پدرتان به بیماری سرطان بیضه مبتلا یا اینکه مریض است و آیا عاقلانه است به آنان اجازه داده شود برای عیادتش به بیمارستان روند ؟ هریک از افراد و خانواده ها به سلیقه ی خود با این امر روبه رو می شوند و به اینگونه سوالات با روش خاص خود پاسخ می دهند صرفنظر از اینگونه مشکلات بیشتر روابط دست نخورده برجای می ماند و دربسیاری موارد بهبود می یابد .

سرطان مثانه

مانند سایر فرم های سرطان ,درمان سرطان مثانه نیز زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که قبل از انتشار آن به سایر قسمت های بدن درمان شروع شود وبه همین دلیل است که سرطان باید هرچه زود تر تشخیص داده شود؛ بنابراین اگر علائمی از سرطان مثانه را دارید هرچه زود تر به دکتر خود مراجعه کنید. اگر تومور شما غیر مهاجم است شانس درمان شما بسیار عالی است,اگرچه باید به صورت منظم تست سیستوسکوپی را انجام دهید چون تومور های کوچک اغلب اوقات برگشت پذیرند و احتمال گسترش و دست اندازی تومور جدید وجود دارد.
برداشتن تومور مهاجم به همراه قسمتی از مثانه باعث کوچک شدن سایز آن می شود.و این به این معنی است که حفره مثانه مفدار کمتری از ادرار را می تواند در خود جای دهد بنابرین دفعات رفتن به دستشویی افزایش پیدا می کند

مراحل سرطان پروستات

مرحله بندی سرطان پروستات: هنگامی که سرطان پروستات در بیمار تشخیص داده شد باید با انجام آزمایش هایی، میزان آن و انتشار احتمالی آن از پروستات به سایر قسمت های بدن را تعیین نمود . به این کار «مرحله بندی» (Staging) می گویند. مرحله بندی گام مهمی برای برنامه ریزی درمانی به شمار می آید. مراحل سرطان پروستات عبارتند از:

مرحله 1 (Stage I): در این مرحله، سلول های تومور در کمتر از 5% از بافت پروستات برداشته شده یافت می شوند و سلول ها ماهیت بسیار مهاجم ندارند. گاهی به این مرحله، مرحله A گفته می شود.

مرحله 2 (Stage II): در این مرحله، سلول های تومور در کمتر از 5% از بافت پروستات برداشته شده یافت می شوند و سلول ها مهاجم تر هستند یا تومور بزرگتر است ولی تومور به غده پروستات محدود است. گاهی به این مرحله، مرحله B می گویند.

مرحله 3 (Stage III) : در این مرحله، تومور به بیرون از کپسولی که غده پروستات را احاطه می کند رشد کرده است و ممکن است لوله های مِنَوی (لوله های ناقل اسپرم) را گرفتار کرده باشد. گاهی این مرحله را مرحله C می نامند.

مرحله 4 (Stage IV): در این مرحله، تومور به سایر ساختمان های بعد از لوله های مِنَوی انتشار یافته و ممکن است به هر یک از اعضا یا ساختمان های دیگر رسیده باشد. گاهی این مرحله را مرحله ی D1 یا D2 می نامند.

مرحله عود بیماری: ممکن است بیماری پس از درمان، در پروستات یا بخش دیگری از بدن عود کند. گاهی این مرحله، مرحله D3 نامیده می شود.

درجه بندی سرطان پروستات: گام دیگر تشخیص در سرطان پروستات، درجه بندی (Grading) سلول های سرطانی است و سرعت رشد و انتشار سرطان را نشان می دهد. درجه بندی، در آزمایشگاه و با استفاده از سلول های به دست آمده از پروستات، از طریق نمونه برداری (بیوپسی) انجام می شود. سلول های سرطانی بر مبنای میزان شباهت آنها به سلول های طبیعی درجه بندی می شوند. یکی از روش های درجه بندی سرطان پروستات «سیستم گلیسون» (Gleason system) است که بر مبنای اعداد 2 تا 10 صورت می گیرد. هر چه این عدد کمتر باشد، درجه سرطان پایین تر و رشد آن آهسته تر است و بر عکس. تومورهایی که درجه بالایی دارند از رشد سریع تری برخوردار هستند و احتمال انتشار آنها به سایر قسمت های بدن بیشتر است. درجه های زیر 4 نشان دهنده شباهت سلول های سرطانی به سلول های طبیعی و کمتر مهاجم بودن آن هااست. درجه های 5 تا 7 در حد متوسط قرار دارند یعنی سلول های سرطانی شبیه سلول های طبیعی نیستند و احتمال مهاجم بودن آنها و سریع تر بودن رشد آن ها بیشتر است. درجه های 8 تا 10 نشان می دهند که سلول های سرطانی رشد بسیار مهاجمی دارند.

منبع : راهنمای پزشکی خانواده- پروستات و بیماری های آن

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان