باروری و ناباروری

باروری و ناباروری

 

عوامل تاثیر گذار بر باروری و ناباروری

افزایش سن بيمار و مدت زمان گذشته از نازائي ، احتمال درمان ناباروری را کم مي کند . زيرا فرسوده شدن اندام توليد مثلی ،مخصوصا تخمدانها ،‌ نقشي اصاصی در ناباروري دارد . همچنین با افزايش سن خطر سقط جنین نیز افزايش مي یابد . بیشتر سقط  جنینهای اوليه غیر ارادی ، پس از ۳۵ سالگي و به دلیل اختلالات ژنتيکي اتفاق مي افتند .خطر سقط جنینهاي غیر ارادی در سنين کمتر از ۳۰ ، از ۱۰ درصد کمتر بوده، ولي اين آمار در ۴۰ سالگی به بعد، به بیش از 32 درصد مي رسد .‌ تحقیقات و مطالعات مشخص کرده، تخمک هاي زنان مسن قدرت باروري کمتري دارند و با افزايش سن ، احتمال افزايش بيماريهایی که مسبب ناباروري هستند بیشتر مي شوند.

 در زناني که با مواد سمي سروکار دارند احتمال ابتلای اندام تناسلي به انواع عفونت هاي تناسلي و صدمه خوردن تخمدانها و و لوله هاي فالوپ ، بيشتر است .

سيگار کشيدن روي بارداری تأثير سوء دارد و قدرت باروري را در زن و مرد کاهش مي دهد . خطرات مصرف دخانيات با افزايش سن بيشتر مي شود .هرچه تعداد سيگار مصرفي بیشتر باشد احتمال نازائي نیز بیشتر است.

حشيش سبب هورمونهاي توليد مثل را مهار کرده و توليد مثل را در زن و  مرد کاهش مي دهد . کافئين اثرات سوء روي باروري دارد و مصرف زياد آن باعث به تاخیر افتادن بارداری میشود .

بارداری نياز به زمان دارد و در هر دوره تخمک گذاري  حدود 28 درصد شانس بارداری بوجود میآید .

رابطه « مدت زمان تماس جنسی مکرر » و « شانس بارداری » به شرح زير است :

اگر زمان تماس ۳ ماه باشد ، شانس بارداری کمتر از 58 درصد است .

اگر زمان تماس ۵ ماه باشد ، شانس بارداری نزدیک 74 درصد است .

اگر زمان تماس ۱ سال باشد ، شانس بارداری ۸۵ درصد است .

اگر زمان تماس ۲ سال باشد ،‌ شانس بارداری  به بیش از 92.4 درصد میرسد .

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان