بزرگی پروستات، علائم و عوارض آن

[sbu_post_image]

پروستات قسمتی از اعضاء جنسي مرد می باشد که  تقریبا به شکل و اندازه گردو است، زير مثانه قرار دارد و مجراي خروجي آن را احاطه کرده است.وظیفه پروستات توليد مايع و روان کردن حرکت اسپرماتوزوييدها به خارج می باشد.

بیشتر مردان بالاي 60سال دچار بزرگي پروستات می شوند و احتمال بروز اين حالت با بالا رفتن سن افزايش مي يابد.در حدود 80درصد مردان در سن 80سالگي به اين بيماري مبتلا مي شوند. البته تنها 40 تا 50 درصد موارد واقعاً دچار علايم ناشي از بزرگي پروستات هستند. در بزرگي خوش خيم پروستات اول قسمت هاي مرکزي پروستات بزرگ مي شود. بزرگي خوش خيم سرطاني يا بزرگ شدگي غير سرطاني پروستات که در آن بافت پروستات بزرگ و متورم می شود و در نهایت جريان خون ادرار را قطع مي نماید و ادرار درون مثانه باقي مي ماند.بزرگي خوش خيم پروستات بیشتر در مردان بالاي 60سال بروز می کند(مردان زير 50سال به ندرت دچار آن مي شوند.)علت اغلب بزرگ شدگي هاي پروستات بزرگي خوش خيم مي باشد.

عوارض بيماري پروستات

-مثانه ضعيف و متسع شده و ممکن است به ساير اعضاي بدن فشار وارد نماید.
– احتمال آسيب به کليه و گردش خون تصفيه نشده در بدن به علت پس زدن ادرار از مثانه به کليه وجود دارد .

علائم پروستات

از علايم و نشانه هاي آن احساس نياز مکرر به تخليه ادرار به خصوص به هنگام شب، نياز اضطراري به دفع ادرار، مشکل در آغاز دفع ادرار، جريان کم فشار ادرار، احساس پربودن مثانه و ناتواني در ادرار کردن می باشد.
بزرگي پروستات بر روي پيشابراهي که از داخل پروستات عبور مي کند فشار مي آورد.برخی اوقات اين حالت منجر به بروز علايم و مشکلات ادراري می شوند.معمولاً بزرگي خوش خيم پروستات در عملکرد جنسي اختلالي به وجود نمی آورد.بزرگی خوش خيم پروستات سرطان نیست و منجر به بروز سرطان نيز نمی شود.اما ممکن است اشخاص همزمان دچار بزرگي پروستات و سرطان پروستات شوند.

علايم بروز بزرگی پروستات

در بیشتر مردان مبتلا به اين بيماري علايمی وجود ندارد اما هنگامیکه بزرگي پروستات در روند ادرار کردن اختلال ایجاد  کند باعث بروز علايمي مانند جريان ضعيف ادراري، احساس ادرار کردن مکرر ،بيدار شدن از خواب در شب برای ادرار کردن و نياز به زور زدن براي تخليه ادرار مي شود.اين مشکلات به دليل بزرگي پروستات بر روي پيشابراه و بعد از آن بر روي مثانه مي باشد.در مراحل اوليه بیماری عضلات مثانه بر تنگي پيشابراه غلبه می کند اما به مرور عضلات مثانه ضخيم تر، حساس تر،و قوي تر می شوند که باعث احساس ادرار مکرر مي شود.اگر عفونت ادراري ايجاد گردد ممکن است علايمي مانند احساس درد و سوزش در ادرار کردن به وجود آید.در تعداد کمي از موارد مبتلا به بزرگي خوش خيم پروستات اين حالت ممکن است منجر به بروز عفونت هاي مکرر ادراري ،عدم تخليه کامل ادرار و آسيب هاي تدريجي به مثانه و کليه ها شود.

اين بيماري تنها زمانی که سبب بروز علايم شديد شود يا اين که سبب بروز اختلال در عملکرد کليه ها و مجاري ادراري شود باید درمان شود. تنها وجود يک پروستات بزرگ دليل بر ضرورت درمان نمی باشد. اگر بزرگي در پروستات وجود داشته اما علايمي نداشته باشد تنها نياز به انتظار می باشد.گاهي علايم بدون درمان بهبود می یابند اما در صورت تشديد علايم نسبت به قبل حتماً بايد به پزشک مراجعه نمایید.

منبع: کومک

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان