بيماري كليه در افراد مبتلا به ديابت

[sbu_post_image]

افرادي كه در دو نوبت قند ناشتاي آنها بالاي 126 ميلي گرم در دسي ليتر و غير ناشتا بالاي 200 ميلي گرم در دسي ليتر باشد، مبتلا به بيماري ديابت هستند. بيماران ديابتي عروق كوچك و بزرگشان به صورت تدريجي در جريان بيماري صدمه مي بيند و در نتيجه آن چشم و كليه ، اعصاب و عروق بدن دچار عارضه مي شود. شايعترين علت نارسايي كليه در دنيا درگيري كليه در زمينه بيماري ديابت است. عارضه كليوي معمولاً پنج سال پس از شروع بيماري قند ظاهر مي شود ولي از آنجائيكه افراد مبتلا به ديابت نوع دو با تأخير متوجه بيماري خود مي شوند در زمان اولين مراجعه هم مي توانند دچار عارضه كليوي باشند.

عارضه كليوي در اين بيماران به صورت افزايش دفع آلبومين از كليه هاست. در طول روز كليه ها حداكثر تا 20 ميلي گرم آلبومين دفع مي كنند در حاليكه در بيماران ديابتي در شروع درگيري كليه دفع پروتئين از 30 ميلي گرم در 24 ساعت تجاوز مي كند.

در اين مرحله آزمايش ساده ادرار قادر به نشان دادن دفع البومين نيست و براي تشخيص آن از روشهاي دقيق تري بايد استفاده كرد. با گذشت زمان بتدريج دفع البومين ادرار افزايش مي يابد و در اين زمان آزمايش ادرار ساده نيز البومين را نشان مي دهد و سپس با افزايش مقدار البومين در ادرار كارايي كليه كم مي شود و نهايتاً فرد دچار نارسايي كليه مي شود كه براي ادامه حيات بايد از درمان هاي جايگزيني كليه استفاده كند. براي تشخيص زودرس عارضه كليه بايد بايد هر شش ماه نمونه ادرار از نظر البومين بررسي شود و اگر در دو نوبت آلبومين در ادرار وجود داشت بروز عارضه كليوي قطعي است.

 عوارض كليوي در جريان بیماری ديابت

كنترل نامناسب قند خون
فشار خون بالا كه تحت درمان قرار نگيرد.
زمينه ارثي
طول مدت ابتلا به ديابت
نژاد (در نژاد سياهپوست شايع تر است)
چاقي و مصرف قرص ضد حاملگي

پيشگيري و درمان کلیوی در بيماران مبتلا به ديابت

از آنجائيكه علت بروز عارضه عدم كنترل قند خون است كنترل صحيح قند خون در مراحل اوليه بيماري به بهبود بيماري كمك مي كند در اين موارد توصيه مي گردد كه HgA1c حتماً كمتر از 7% حفظ شود.
كنترل دقيق كلسترول: عدد مطلوب در بيماران ديابتي LDL كلسترول كمتر از 100 ميلي گرم در دسي ليتر است. كه آن رژيم غذايي مناسب و در بعضي از موارد درمان هاي كاهش دهنده كلسترول توصيه مي گردد.
محدوديت نمك و پروتئين رژيم غذايي
كاهش وزن
مراجعه پزشكي جهت شروع درمان هاي مناسب براي كاهش پروتئين ادرار

درمانهاي فوق در مرحله اول بيماري (دفع البومين كمتر از 300 ميلي گرم ) در روز مي تواند باعث بهبود بيماري شود ولي پس از استقرار بيماري درمانهاي فوق الذكر فقط زمان بروز نارسايي كليه را به تعويق مي اندازد و درمان قطعي محسوب نمي شود.

منبع:دکتر موسی نژاد

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان