بیماری و مشکلات بیضه،تشخیص و رفع سرطان بیضه

[sbu_post_image]

 

 

بیماری و مشکلات بیضه

علت واریکوسل

داخل سیاهرگ‌های بدن دریچه‌هایی وجود دارد که از برگشت خون به عقب جلوگیری می‌کنند. حال اگر این دریچه‌ها آسیب ببینند، خون به‌راحتی به عقب برمی‌گردد و باعث اتساع سیاهرگ‌ها می‌شود و در بدن رگ‌های کوچک به رگ‌های بزرگ می‌ریزند. حال اگر انسدادی در رگ بزرگ وجود داشته باشد، خون در رگ‌های کوچکی که به آن می‌ریزند، پس زده و باعث گشاد شدن رگ‌های کوچک می‌شود. سیاهرگ بیضه سمت چپ، سرانجام به سیاهرگ کلیه چپ می‌ریزد. اگر مرد بالای 40 سال ناگهان دچار واریکوسل بیضه چپ شود، یک دلیل آن این است که سرطان کلیه باعث مسدودشدن سیاهرگ کلیه و پس زدن خون در سیاهرگ بیضه همان‌طرف شده است.

بيماریواريکوسل يا واريسی شدن عروق بيضه در 10درصد مردان بالغ مشاهده میگردد وشايعترين عامل ناباروری مردان می باشد و تنها درمان قطعی آن جراحیمیباشد. نوع شديد يا درجه 3 آن معافيت دائمی پزشکی از خدمت سربازی خواهدداشت.

انواع واريکوسل ازنظر شدت بيماری

بيماری واريکوسل ازنظر شدت به 3 درجه تقسيم بندی می گردد. در نوع درجه 1اتساع عروق فقط حين فشار شکمی در لمس توسط پزشک قابل لمس، و تشخیص می باشد. در نوع درجه 2 با فشار شکمی، اتساع عروق، قابل مشاهده می گردد. و در نوعدرجه 3 حتی بدون فشار شکمی، اتساع عروق، درحالت ايستاده قابل مشاهده میباشد. لازم به ذکر است نوع درجه 3 آن ازنظر قانون خدمت سربازی در ايرانمعافيت دائم و انواع درجه 1 و 2 معافيت از رزم خواهد داشت

سی تی اسکن و تشخیص سرطان بیضه

ماشین سی تی اسکن با دستگاه کامپیوتری خود عکس هایی با اشعه ایکس می گیرد که شباهت زیادی به برش یا قارچ از قسمتهای مختلفه ی بدن است از شما خواسته می شود تا به این قسمت در بیمارستان مراجعه کنید و باید انتظار آن را داشته باشید که تقریبا سه ساعت در ان محل زیر نظر باشید .

اسکن بدون درد است و تنها به یکساعت زمان نیاز مند است ی انجام آزمایش بستگی به تهیه ی مقدمات برای انجام آزمایش بستگی دارد که از کدام قسمت بدن باید اسکن شود بدیهی است که قسمت ها با یکدیگر فرق دارند ممکن است از شما خواسته شود که از خوردن یا نوشیدن برای چند ساعت قبل از انجام اسکن خودداری نمائید .

بعضا اتفاق می افتد که پزشک شما از شما می خواهد تا آزمایشات دیگری انجام دهید این آزمایشات ممکن است شامل اسکن ماوراء صوت عکسبرداری از مجاری ادرار با اشعه مجهول و درون وریدی که به آن (آی . وی . یو ) می گویند . و یا اسکن ( ام . آر ) باشد اگر شما از این آزمایش ها اطلاع ندارید و یا نمی دانید برای چه باید انها را انجام دهید لطفا از پزشک یا پرستار مربوطه بپرسید .

تشخیص و رفع سرطان بیضه

بهترین زمان برای معاینه بیضه‌ها و محتویات كیسه بیضه، پس از یك استحمام سبك است. كیسه بیضه و بیضه‌ها و اطراف آن باید به ترتیب و آرام لمس می‌كند و احساس هر گونه عدم تقارن یا سفتی و درد غیرطبیعی باید به سرعت گزارش شود.
در بسیاری موارد در هنگام تشخیص این سرطان، فرد سابقه اخیری از ضربه یا آسیب به كیسه بیضه را ذكر می‌كند اما این شكایت بیش از آن‌كه بخواهد یك عامل سبب‌ساز تومور بیضه باشد، عامل برانگیزاننده توجه فرد برای مراجعه به پزشك است.
در مواردی با پیشرفت بیماری و انتشار آن به غدد لنفاوی شكم و لگن، علایمی مانند تورم شكم و كمردرد نیز بروز می‌كند.

در صورت شك به وجود توده بیضه، پس از انجام معاینات فیزیكی كامل به وسیله پزشك معالج و اخذ شرح حال و تاریخچه كامل از عوامل خطرزا، اقدام بعدی انجام سونوگرافی كیسه بیضه برای تشخیص دقیق است.
با احراز تومور بیضه عمل جراحی خارج سازی بیضه مبتلا به طور كامل از ناحیه كشاله ران انجام می‌گیرد. مسلما قبل از جراحی، اقدامات تشخیصی دیگر از جمله آزمایش خون و اندازه‌گیری سطح نشانگرهای غده سرطانی مرتبط با بیماری انجام می‌شود.
پس از مشخص شدن نوع آسیب‌شناسی بیماری، بیمار جهت اقدامات كامل‌تر كه ممكن است جراحی یا رادیوتراپی و شیمی درمانی باشد، ارجاع می‌شود.
نكته دیگری كه اهمیت دارد، آن است كه در بعضی از موارد سرطان بیضه، فرد مبتلا، زمینه ناباروری را ممكن است دارا باشد. بنابراین قبل از ارجاع فرد جهت درمان‌های كامل‌تر، انجام آزمایش‌های تعیین وضعیت باروری فرد و در صورت لزوم، ذخیره اسپرم در بانك اسپرم ضروری است. یادآوری این نكته خالی از لطف نیست كه سرطان بیضه از درمان پذیرترین بدخیمی‌هاست و میزان درمان قطعی آن رابطه مستقیمی با زمان تشخیص آن دارد. بنابراین به هیچ وجه نباید نسبت به علایم و مشكلات بیضه و كیسه بیضه بی‌تفاوت بود.

 

منبع: متخصص ارولوژی تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان