بیماری و مشکلات بیضه چیست

[sbu_post_image]

بیماری و مشکلات بیضه

علت واریکوسل

داخل سیاهرگ‌های بدن دریچه‌هایی وجود دارد که از برگشت خون به عقب جلوگیری می‌کنند. حال اگر این دریچه‌ها آسیب ببینند، خون به‌راحتی به عقب برمی‌گردد و باعث اتساع سیاهرگ‌ها می‌شود و در بدن رگ‌های کوچک به رگ‌های بزرگ می‌ریزند. حال اگر انسدادی در رگ بزرگ وجود داشته باشد، خون در رگ‌های کوچکی که به آن می‌ریزند، پس زده و باعث گشاد شدن رگ‌های کوچک می‌شود. سیاهرگ بیضه سمت چپ، سرانجام به سیاهرگ کلیه چپ می‌ریزد. اگر مرد بالای 40 سال ناگهان دچار واریکوسل بیضه چپ شود، یک دلیل آن این است که سرطان کلیه باعث مسدودشدن سیاهرگ کلیه و پس زدن خون در سیاهرگ بیضه همان‌طرف شده است.

بيماری واريکوسل يا واريسی شدن عروق بيضه در 10درصد مردان بالغ مشاهده می گردد و شايعترين عامل ناباروری مردان می باشد و تنها درمان قطعی آن جراحی می باشد. نوع شديد يا درجه 3 آن معافيت دائمی پزشکی از خدمت سربازی خواهد داشت.

روش هاي جراحي واريکوسل

جراحي واريکوسل يا به اصطلاح پزشکي «واريکوسلکتومي» اقدام به بستن وريدهاي بيضه ي مبتلا است. پس از انسداد اين وريدها، به تدريج به دليل عدم حرکت خون، وريدهاي مسدود شده کوچک مي شوند. از بين مي روند و واريکوسل برطرف مي شود. اين اقدام از طريق برش کوچکي بر روي پوست شکم به طول دو تا چهار سانتي متر قابل انجام است. لاپاروسکوپي و ميکروسرجري نيز از روش هاي جديد واريکوسلکتومي هستند.

درمان دارويي واريکوسل 

درمان واريکوسل فقط اقدامات مداخله گرانه(درمان غيرخوراکي يا دريافت دارو از طريق تزريق)است. ساده ترين روش، تزريق مواد ايجاد کننده ي انسداد عروق از طريق پوست به داخل وريدهاي بيضه ي فرد مبتلاست که اين روش درصد موفقيت کمتر و عارضه ي درد مزمن بيشتري دارد.

عوارض جراحی واريکوسل 

هر اقدام پزشکي احتمال دارد که با عارضه همراه باشد . همان گونه که عدم درمان واريکوسل نيز احتمال بروز عارضه را به دنبال دارد.
عوارض واريکوسلکتومي به شرح زير است:
1ـ احتمال عود واريکوسل که در روش معمولي و سنتي واريکوسلکتومي 5درصد ذکر شده و در روش ميکروسرجري نيم درصد است.
2ـ ايجاد هيدروسل(آب آوردگي بيضه)که احتمال آن در روش معمولي جراحي واريکوسلکتومي پنج تا پانزده درصد و در روش ميکروسرجري بسيار نادر گزارش شده است.
3ـ احتمال آتروفي بيضه که در روش جراحي معمولي کمتر از سه درصد و در روش ميکروسرجري بسيار نادر گزارش شده است.

هیدروسل (آب آوردن بیضه)

تجمع مایع در اطراف بیضه را که توسط یکی از پوشش های بیضه ترشح می شود، هیدروسل نامیده می شود. هیدروسل معمولا بدون درد است. اگر قوام توده سفت باشد باید مشکوک به سرطان بیضه شد و بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

هیدروسل عبارت از تجمع مایع در اطراف بیضه می باشد که توسط یکی از پوشش های بیضه ترشح می شود. هیدروسل در اکثر موارد یک بیماری بدون خطر بوده و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کند ولی در 10 درصد موارد علت ایجاد کننده آن یک بیماری خطیر مثل سرطان بیضه است. هیدروسل معمولا یک طرفه است ولی گاهی نیز دو طرفه می باشد.

بیضه دارای یک پوشش بسیار نازک سروزی است که به طور مداوم یک مقدار مایع ترشح می کند تا سطح بیضه ها نرم باقی بمانند. این مایعی که ترشح می شود از طریق وریدها از بیضه خارج می گردد. حال اگر تعادل در میزان مایع ترشح شده و خارج شده از بیضه بهم بخورد، زیادی آن در اطراف بیضه تجمع پیدا کرده و سبب هیدروسل می شود. این مایع رفته رفته زیاد می شود، طوری که گاهی کیسه بیضه در افرادی که از مراجعه به پزشک خجالت می کشند، حجم بسیار بزرگی پیدا می کند.

در افرادی که دارای هیدروسل هستند، در لمس، قوام بیضه مثل بادکنک است. هیدروسل معمولا بدون درد است و اگر خیلی بزرگ شود در فعالیت روزانه بیمار مداخله می کند. اگر در لمس قوام توده سفت باشد باید مشکوک به سرطان بیضه شد و بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

منبع متخصص ارولوژی تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان