بیهوشی عمومی یا بیحسی نخاعی ؟

بیهوشی عمومی یا بیحسی نخاعی ؟
بیهوشی عمومی یا بیحسی نخاعی ؟
1)  بیهوشی عمومی چیست؟

در این روش بیمار پس از آمادگی های لازم توسط داروهای هوشبری که از طریق مسیر سرم داخل عروق تزریق می شود، بیهوش می گردد. در اکثر مواقع تنفس مصنوعی توسط دستگاه خاصی به بیمار داده می شود و در تمام مدت بیهوشی مانیتورینگ های خاصی به بیمار وصل است که در هر لحظه ضربان و ریتم قلب، نوار قلبی لحظه ای، میزان اکسیژن خون، میزان دی اکسید کربن خون، فشار خون و خیلی از پارامترهای دیگر توسط مانیتورینگهای پیشرفته کنترل و نشان داده می شوند. و حتی در صورتیکه علایم حیاتی بیمار از حالت طبیعی خارج شود اعلام خطر می کند.

معمولا در عرض دقایقی پس از اتمام جراحی، متخصص بیهوشی بیمار را از حالت بیهوشی خارج کرده و سپس برای کنترل وضعیت تا حصول هوشیاری کامل و ثبات علایم حیاتی و تنفس در بخش ویژه ای به نام ریکاوری تحت کنترل تکنسین های بیهوشی مجرب نگه می دارند.و سر انجام بیمار به بخش مربوطه منتقل می شود.

2)بیحسی منطقه ای:

که به طور مصطلح بی حسی موضعی نیز گفته می شود. در این روش که توسط متخصص بیهوشی انجام می شود، یک منطقه وسیع از بدن با تزریق حداقل داروی ممکن، گاها در حد یک سی سی از داروی خاص ، بیحس شده و عمل جراحی بدون درد انجام می شود.

این حالت شامل بیحسی نخاعی، اپیدورال، بیحسی های شبکه های بازویی و … می باشد.

در این حالت محل تزریق ممکنست دور از محل عمل باشد.

 3)  بیحسی موضعی:

که ممکنست توسط جراح یا متخصص بیهوشی انجام شود و معمولا برای اعمال سرپایی کوچک انجام می شود و موضع تزریق در محل ضایعه یا عمل بوده و با حداقل عوارض همراه می باشد.

مهم اینست که به این نکته توجه داشته باشیم که هر کاری ممکنست توام با عوارضی باشد.وقتی از عرض خیابان عبور می کنیم، امکان تصادف وجود دارد.وقتی به مسافرت می رویم، احتمال وقوع تصادف وجود دارد…ولی ما همواره مسیرهایی را انتخاب می کنیم که احتمال تصادف را به حداقل برسانیم.

غذایی را می خوریم که در عین برآورده کردن نیازهای مان حداقل عوارض را داشته باشد.

در پزشکی هم هر کاری ممکنست توام با عوارضی باشد ولی ما همواره روشی را انتخاب می کنیم، دارویی را به بیمار توصیه میکنیم، که ضمن تامین خواسته ما از درمان، حداقل عوارض را به او تحمیل نماید. و معمولا برای رسیدن به اهداف درمانی برخی از عوارض را قابل قبول میدانیم.

در بیهوشی نیز بسته به مورد بیماری و عمل و شرایط بیمار در زمان عمل، متخصص بیهوشی روش خاصی را برای شما در نظر می گیرد که قطعا با توجه به تجربه و علم وی

بیشترین نفع را در عین کمترین زیان برای تان به همراه خواهد داشت.

در کل می توان گفت که اعمال جراحی با بیحسی منطقه ای (از قبیل بیحسی نخاعی) دارای عوارض و هزینه به مراتب کمتری نسبت به بیهوشی عمومی بوده و در دنیا هر ساله با افزایش دانش پزشکان و آگاهی بیماران، از میزان بیهوشی عمومی کاسته شده و به بیحسی های منطقه ای افزوده می شود.

این امر در مورد اعمال جراحی مثل سزارین نمود بیشتری دارد و روش انتخابی در سزارین قطعا بیحسی منطقه ای است.

منبع: دکتر جمالی

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان