بی اختیاری ادراری در زنان، علل و درمان

[sbu_post_image]

بي اختياري ادرار شكايت شايعي در زنان است كه اثر مهمي بر روي كيفيت زندگي آنان مي گذارد. بي اختياري ادراري يک ناتواني جسمي است که با انزواي اجتماعي همراه بوده و به اضطراب، افسردگي و کاهش اعتماد به نفس منجر مي شود و جنبه هاي گوناگون اجتماعي، روحي، شغلي، خانوادگي، جسمي و جنسي فرد را تحت تأثير قرار ميدهد همچنين توانايي فرد را در لذت بردن از فعاليت هاي روزانه، روابط اجتماعي مسافرت و روابط شخصي محدود مي کند. بي اختياري ادراري از نظر اجتماعي مسأله مهمي بوده و يکي از دلايل گوشه گيري و نگهداري افراد مسن در خانه سالمندان ميباشد. اين امر همچنين در زنان مسلمان که به طهارت اعتقاد دارند از اهميت ويژه اي برخوردار است. اين عارضه از نظر بهداشت  نيز مسأله مهمي بوده و علاوه بر عوارض جسمي، در صورت ادامه دوره بيماري و عدم معالجه مي تواند باعث مشکلات رواني گردد.  ميزان شيوع آن بين 10 تا 40 درصد مي باشد و شايع ترين فرم آن  بي اختياري ادراري استرسي (SUI) مي باشد كه در آن با افزايش فشار داخل  شکمی به هنگام خنديدن، سرفه و عطسه کردن، بلند کردن اجسام سنگين، دويدن و يا تغيير ناگهاني در وضعيت بدن ادرار بي اختيار خارج مي شود.  شيوع بي اختياري ادراري در زنان نسبت به مردان دو برابر بيشتر است. اين عارضه باعث صرف ميلياردها دلار در سال ميشود که براي پوشک بزرگسالان، درمان هاي دارويي و جراحي جهت پيشگيري از نشت ادرار انجام مي شود.

علل بی اختیاری ادراری زنان

سن، ارث، ،BMI ، سابقه جراحی برداشتن رحم، حاملگي و زايمان باعث افزايش بروز بي اختياري ادراري مي شوند . استعمال دخانيات، نژاد، يبوست و یائسگی به عنوان فاكتورهای خطر در مورد آن مطرح شد ه اند و مشخص گرديده كه احتمالا زايمان انحصاري به شكل سزارين، جلوي بي اختياري ادراري استرسي نمي گيرد.

درمان بی اختیاری ادراری زنان

در گذشته، جراحي درمان ا صلي زنان مبتلا به بي اختياري ادراري و SUI بود در حالي كه امروزه روش هاي Conservative توسط انجمن بین المللی اختیار ادرار (International Continence Society) خط اول درمان در موارد بي اختياري ادراري ساده در نظر گرفته مي شود. در اين ميان ورزش هاي عضلات كف لگن (ورزش کگل) نقش اساسي را در پيشگيري و درمان بي اختياري ادرار ايفاء مي كنند. اساس اين ورزش ها بر اين استوار است كه انقباضات قوي عضلات كف لگن مجرای ادرای (پیشابراه) را بسته و سبب افزايش فشار پیشابراه گرديده و جلوي خروج بي اختيار ادرار را در مواقع افزايش ناگهاني فشار داخل شكم مي گيرد.

در موارد بي اختياري ادراري از نوع فوريتي (كه در آن با احساس نياز به دستشويي و قبل از رسيدن به دستشويي ادرار بي اختيار خارج مي شود) ورزش هاي عضلات كف لگن، باعث مهار رفلكسي يا ارادي انقباضات غير ارادي عضلات مثانه مي شود.

منبع: سایت دکتر جباری

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان