تبخال تناسلی (تبخال ژنیتال)

[sbu_post_image]

تبخال تناسلی (genital herpes ) نوعی بیماری مقاربتی است که بخاطر زخم ها و تاول هایش از دیگر بیماریهای مقاربتی بیشتر شناخته شده است.

این زخم ها در اطراف لب، ناحیه تناسلی و یا مقعد ظاهر می شوند. محل ظهور زخم همان جایی است که ویروس ابتدا از آنجا وارد بدن شده است.

تبخال تناسلی می تواند از طریق تماس مستقیم با زخم (غالبا در هنگام فعالیت جنسی) به دیگران سرایت کند. البته حتی اگر زخمی نیز مشاهده نشود، امکان انتقال آن وجود دارد.

نحوه ایجاد تبخال تناسلی

ویروس تبخال (HSV ) میتواند از طریق شکاف پوست در هنگام رابطه جنسی واژنی، دهانی یا مقعدی وارد بدن شود. این ویروس قادر است تا به غشاهای مرطوب آلت (penis)، واژن، مجرای ادراری، دهانه رحم (سرویکس) و یا مقعد داخل گردد.

بعد از ورود ویروس به بدن، سلولهای سالم به آن آلوده شده و سیستم دفاعی نرمال بدن به جدال با ویروس می پردازد. این جدال موجب ظهور زخم، تاول و ورم می گردد.

علاوه بر اعضای جنسی، هرپس ژنیتال می تواند زبان، دهان، چشم، لثه، لب ها، انگشتان و دیگر قسمتهای بدن را نیز گرفتار کند . در هنگام رابطه دهانی، ویروس هرپس می تواند از تبخال اطراف لب به ناحیه تناسلی شریک جنسی منتقل شود ( ویا برعکس). حتی ممکن است خود فرد دستش را به زخم مالیده و سپس به قسمت های دیگر بدن خود بویژه چشم بمالد و آنجا را نیز آلوده کند.

تاثیر تبخال تناسلی بر بارداری

در صورت ابتلا یک زن باردار به تبخال تناسلی باید موضوع به پزشک اطلاع داده شود. ابتلا به هرپس در دوران بارداری بویژه اگر برای اولین بار باشد، جنین را با خطر بیشتری مواجه می سازد. احتمال آلوده شدن جنین در این قبیل مادران زیاد است (30 تا 60%)، زیرا علیه ویروس آنتی بادی ساخته نشده است.

در موارد نادر، نوزاد موقع تولد و عبور از کانال زایمان عفونت را از مادر خود کسب میکند (عفونت با هرپس در نوزاد میتواند مشکلات جدی در پی داشته باشد مانند آسیب به مغز و مشکلات چشمی).

در صورتی که خانم بارداری برای اولین بار دچار هرپس شود، داروهایی برای کاهش علائم و مدت بیماری وجود دارند. اما اگر برای اولین بار نباشد، پزشک داروهایی به وی خواهد داد که احتمال عود بیماری در زمان نزدیک به زایمان یا آن زمان را کم خواهند کرد.

تبخال تناسلی و وضع حمل

اگر در زمان وضع حمل مادری دچار این ضایعات باشد، زایمان از طریق سزارین انجام خواهد شد. سزارین احتمال آلوده شدن نوزاد را کم خواهد کرد.

ندرتا، نوزاد بدون عبور از واژن نیز آلوده میشود. این حالت در صورتی رخ می دهد که کیسه آب چند ساعت قبل از تولد بترکد. اگر خانم باردار در موقع وضع حمل دچار زخم یا علائم ” پیش در آمد ” نباشد، تولد نوزاد وی از طریق واژن امکان پذیر است.

منبع: آزمایشگاه نیلو

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان