ترشحات و عفونتهاي قارچی دستگاه تناسلي زنان

2Q== 

علت طبيعي نبودن افزايش ترشح واژن

اگر افزايش ترشح باعث تغيير رنگ، بو ، التهاب ناحيه تناسلي، خارش، سوزش بشود غير طبيعي خواهد بود به ويژه اينکه اگر بيمار در زمان عادت ماهيانه نباشد وليکن ترشح خوني داشته باشد، حتماً بايد به پزشک مراجعه کند.

هر عاملي که تغيير در محيط طبيعي واژن بدهد، و به عبارتي PH آن را تغيير بدهد، سبب افزايش ترشح غير طبيعي از واژن مي شود مانند: استفاده از بعضي صابونها، آنتي بيوتيکها، بيماري قند، حاملگي، عفونتها، و يا حتي پاک کردن مجراي تناسلي توسط اسپري هاي مخصوص ناحيه تناسلي و يا Vaginal douchمي توانند اين مشکل را سبب شوند.

 Vaginal Douching وایجاد عفونت

بسياري از بانوان فکر مي کنند اين روش بسيار خوبي براي پاکيزه نگهداشتن واژن است. اگر چنانچه احساس بو در ناحيه تناسلي مي کنيد اين بو اکثراً از قسمت خارجي دستگاه تناسلي است و شما مي توانيد با آب و صابون قسمت خارجي دستگاه تناسلي را تميز نگاه داريد و همان حمام روزانه براي اين پاکيزگي کافي است.
در حاليکه با گرفتن دوش واژينال و استفاده از مواد شيميائي محيط طبيعي واژن را به هم مي ريزيد که اين خود سبب عفونت مي شود. از طرفي ديگر توسط Vaginal Douching (شستشوي واژن) باکتريهاي موجود در واژن را به قسمت دهانه رحم خود و خود رحم روانه مي کنيد که اين خود سبب عفونت در اين نواحي خواهد شد.

 عوامل افزايش ترشح واژن

افزايش ترشح واژن به گونه غير طبيعي به دلايل گوناگون خواهد بود که به طور کلي به نام Vaginitis ناميده مي شوند.

عفونتهاي قارچي واژن

درواژن زنان قارچ به مقدار کم به طور طبيعي زندگي مي کند، محيط اسيدي واژن مانع از رشد اين قارچها مي شود. حال اگر به دليلي از اسيدي بودن محيط واژن کاسته شود قارچها رشد بيشتر خواهند کرد و سبب عفونت قارچي در واژن مي شوند. حاملگي، بعضي از آنتي بيوتيکها، مصرف قرصهاي جلوگيري از حاملگي، بيماري قند، استفاده از کورتون ، زمان سيکل ماهيانه، روابط جنسي، نيز از عواملي هستند که باعث تغيير محيط طبيعي واژن و افزايش رشد قارچها و در نتيجه باعث عفونت در واژن مي شوند.

علائم عفونت قارچي

بايد بگويم که اين بيماري بسيار شايع است. بيمار احساس نارحتي در ناحيه تناسلي دارد که به صورت سوزش، خارش در دهانه واژن و در قسمت خارجي ناحيه تناسلي احساس مي شود. ترشحات واژن به رنگ سفيد و بسيار غليظ در مي آيد که مي توان آن را به شکل تکه هاي ريز پنير مانند ديد. بيمار احساس سوزش در زمان نزديکي دارد. و همينطور احساس تورم در قسمت خارجي دستگاه تناسلي مي کند.
وليکن به ياد داشته باشيد که اگر مکرراً و يا به گونه شديد بيماري مبتلا شويد که گاهي هم به درمان جواب نمي دهد و بلافاصله پس از درمان بيماري باز مي گردد بايد از نظر ساير بيماريهاي سيستميک به ويژه بيماري قند بررسي شويد.

درمان عفونت قارچی واژن

درمان اين بيماري بسيار ساده و معمولا با استفاده از کرمهاي موضعي ضد قارچ مخصوص دستگاه تناسلي بانوان و يا گاهي هم اگر قادر به استفاده از کرم واژينال نباشيد، با خوردن دارو درمان پذير مي باشد. گاهي توسط داروهائي که احتياج به نسخه پزشک ندارد اين بيماري به راحتي درمان پذير است. وليکن باز هم تکرار مي کنم، چنانچه حامله هستيد و يا به طور مکرر درگير اين بيماري مي شويد، بايد حتماً به پزشک خود مراجعه کنيد که علت اصلي را جويا شويد.

منبع:پزشکان بدون مرز بیتوته

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان