تسکین التهاب مثانه،پيشگيرى از عفونت مثانه

[sbu_post_image]

 التهاب مثانه (سيستيت)

التهاب مثانه در اثر عفونت ايجاد مى‌شود. باکترى معمولاً از طريق پيشابراه وارد مثانه مى‌شود. در نتيجه عفونت مثانه به علت کوتاه‌تر بودن پيشابراه در زنان بيسيار شايع‌تر است. بنابراين تعجبى ندارد که عفونت مثانه و معمولاً در اثر آميزش جنسى و به‌دليل وارد شدن فشار به پيشابراه که ممکن است باکترى‌ها را به‌طرف بالا و مثانه براند، ايجاد شود. اين عارضه اغلب هنگام حاملگى به‌دليل فشار جنين روى مثانه و ايجاد انسداد موقتى نيز بروز مى‌کند.

التهاب مثانه باعث درد مداوم سوزشی در عمق لگن می شود. درد ممکن است به پشت، پائین شکم، میزراه و اندام های تناسلی خارجی سرایت کند. مبتلایان دچار احساس درد یا نیاز مکرر به دفع ادرار، ادرار خونی و تب مختصر می شوند. بیشتر عفونت های ادراری ناشی از باکتری اشریشیا کولای هستند.

درمان التهاب مثانه

در مردان، التهاب حاد مثانه با آنتی بیوتیک و نوشیدن آب فراوان برای دفع باکتری ها درمان می شود. باکتری های اسیددوست موجود در ماست به جایگزین شدن باکتری های مفید کشته شده توسط آنتی بیوتیک ها کمک می کنند. نوشیدن منظم آب قره قاط یا سیاه گیله در درمان و پیشگیری عفونت های لوله ی گوارش موثر است. مخلوط کردن این ها با آب سیب طعم آنها را بهتر می کند. عطر درمانی می تواند در تسکین درد موثر باشد. بیست قطره روغن اسانس ارس، اوکالیپتوس یا صندل را به آب گرم استحمام اضافه کنید. درمان های گیاهی توصیه شده شامل کپسول چای انگور خرس، که باید با شیر یا یک قاشق مرباخوری (5 میلی لیتر) جوش شیرین مصرف شود، و چای باکو (یک قاشق مربا خوری برگ خشک شده به ازای هر فنجان آب) است. البته، اگر به عفونت کلیه دچارید، آبستن هستید، یا بچه شیر می دهید، چای باکو مصرف نکنید.

تسکین التهاب مثانه

خنثی بودن ادرار می تواند درد سوزشی التهاب مثانه را تسکین دهد. این کار را می توان با خوردن منظم هندوانه یا با نوشیدن دو بار در روز محلول یک قاشق مرباخوری جوش شیرین در یک لیوان آب انجام داد.

پیشگیری از التهاب مثانه

التهاب مثانه بر اثر عوامل گوناگون بروز می کند، از جمله تنش، جراحت به هنگام آمیزش جنسی، برنامه ی غذایی، قرص های ضد بارداری و انتقال باکتری از راست روده. با انجام کارهای ساده می توانید از این بیماری جلوگیری کنید.

  • هیچگاه دفع ادرار را به تاخیر نیاندازید.
  • همیشه قبل از آمیزش از ژل های روان کننده استفاده کنید.
  • اگر شیوه ی بخصوص آمیزش جنسی باعث بیماری میشود شیوه ی دیگر آمیزش را امتحان کنید.
  • دوش گرفتن و دفع ادرار بعد از آمیزش به جلوگیری از شعله ور شدن عفونت کمک می کند.
  • برای جلوگیری از انتقال باکتری از راست روده به میزراه ناحیه ی تناسلی را از جلو به عقب بشویید.
  • از مصرف صابون های معطر، خوشبو کننده های بدن، یا محلول های شستشوی محرک برای شستن ناحیه ی تناسلی خودداری کنید.

پيشگيرى از عفونت مثانه

زنان بايد بعد از اجابت مزاج، خود را از جلو به عقب تميز کنند تا از تماس مواد مدفوعى با مهبل جلوگيرى کنند. زنان بعد از آميزش جنسى فوراً مثانهخود را خالى کنند تا باکترى‌هائى که ممکن است وارد پيشابراه شده باشند، با جريان ادرار شسته شوند.

تاثیر زغال اخته در درمان عفونت مثانه و ادرار

پزشکان حتی در تلاش برای به تصویب رساندن مصرف این میوه به همراه داروهای رایج به عنوان یک راه حل درمانی بدون عارضه جانبی هستند.

پزشکان به افرادی که از عفونت مثانه و مجاری ادراری رنج می برند خوردن میوه خاصی را توصیه می کنند.این میوه خاص که از قدیم پزشکان طب سنتی مصرف آن را برای جلوگیری از مشکلات مجاری ادراری توصیه کرده اند، میوه زغال اخته است. با بررسی ترکیبات شیمیایی موجود در میوه زغال اخته مشخص شد که در این ترکیبات نوعی مواد وجود دارد به نام PACS که می تواند قدرت و توان باکتری های مولد عفونت مثانه را از بین ببرد و مانع تکثیر و تجمع آنها در مثانه شود.

بررسی ها نشان می دهند: پزشکان حتی در تلاش برای به تصویب رساندن مصرف این میوه به همراه داروهای رایج به عنوان یک راه حل درمانی بدون عارضه جانبی هستند.

همینطور پزشکان به افراد سالم نیز توصیه می کنند تا از این میوه در صورت عدم داشتن منع پزشکی استفاده کنند، زیرا این میوه حتی باعث پیشگیری از بروز عفونت مجاری ادراری نیز می گردد و اثرش بلند مدت است.

درمان عفونت مثانه

برای درمان عفونت مثانه، آنتی‌بیوتیک به مدت 5-3 روز تجویز می‌شود. اگرعفونت مثانه تکرار شود و شدید باشد، آنتی بیوتیک به صورت طولانی مدت تجویز می‌گردد. نوشیدن آب به مقدار زیاد برای درمان عفونت مثانه توصیه می‌شود. حداقل نوشیدن 2 لیتر آب در روز برای سلامتی مفید خواهد بود هر چند شواهد کافی برای آن در دسترس نیست.

منبع : متخصص اورولوژی تهران و کتاب راهنمای پزشکی خانواده- بیماری های کلیه و مجاری ادرار

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان