تشخيص عفونت كليه،بیماری کلیه

[sbu_post_image]

عوارض کلیه منفرد

در اکثر افرادی که دارای یک کلیه هستند مشکلی بروز نمی کند و فقط به آنها توصیه می شود احتیاط های لازم در زمینه محافظت از کلیه خود را فراموش نکنند.

ممکن است در فرد دارای کلیه منفرد تغییرات بسیار آهسته و خفیفی ایجاد شوند که جلب توجه نمایند، ولی در دراز مدت احتمال دارد این تغییرات به اقدامات یا درمان های خاصی نیاز پیدا کنند.

این تغییرات عبارتند از: افزایش خفیف فشارخون(که چند سال پس از اهدا یا از دست دادن کلیه ایجاد می شود)؛ وجود پروتئین در ادرار( معمولاً مقدار پروتئین ادرار افرادی که یک کلیه خود را از دست می دهند بالاتر از مقدار طبیعی است)؛کاهش سرعت تصفیه گلومرولی(GFR ).

تا زمانی که تغییرات مزبور تحت کنترل هستند بر سلامت و طول عمر فرد تأثیری نمیگذارند ولی باید برای پایش آنها با برنامه ی منظمی به پزشک مراجعه شود.

نکته: افراد دارای یک کلیه به رعایت رژیم غذایی خاص نیاز ندارند مگر آنکه دچار فشارخون بالا باشند که در این صورت باید رژیم کم نمک را رعایت نمایند. عدم استفاده از غذاهای پرپروتئین و نخوردن الکل و محدود نمودن مقدار کافئین مصرفی مفید است.

داشتن یک کلیه، مانع از انجام ورزش یا مسابقات ورزشی نمی شود. استفاده از لباس های محافظ مانند جلیقه های دارای بالشتک در بازی هایی مانند بسکتبال یا فوتبال موجب امنیت بیشتر می شوند.

تشخيص عفونت كليه

در آزمايش خون افزايش گلبولهاي سفيد وجود دارد.

در آزمايش ادرار ، گلبولهاي سفيد و باكتري و گلبولهاي قرمز و كست گلبولهاي سفيد و نوتروفيلهاي درشت ديده مي‌شود (زير ميكروسكوپ)

كشت ادرار همواره مثبت است و معمولا رشد قابل توجه عامل بيماري را (در محيط كشت) نشان مي‌دهد. كشت خون در 3/1 بيماران مثبت است.

در موارد مشكوك يا عارضه دار از سي‌تي‌اسكن و سونوگرافي استفاده مي‌شود. در اين بيماران بيشترين توجه به تشخيص انسداد سيستم ادراري بوسيله سنگ و … است و سونوگرافي براي اين منظور مفيد است.

عفونت كليه در اثر هجوم باكتري به كليه اتفاق افتاده و به نام پيلونفريت معروف است و شامل انواع پيلونفريت حاد و مزمن و پيلونفريت آمفيزماتو مي‌باشد. بعضي اوقات عفونت كليه به شكل آبسه كليه مي‌باشد.

محقق جوان علوم پزشكي كشورمان براي نخستين بار از افزايش غلظت ادراري فاكتور مهاركننده مهاجرت ماكروفاژها براي تشخيص عفونت كليه در مراحل اوليه استفاده كرد.

پژوهشي كه در جشنواره رازي ارائه شد، بررسي غلظت ادراري فاكتور مهاركننده مهاجرت ماكروفاژها در كودكان مبتلا به عفونت ادراري بود.وي گفت: يكي از مشكلاتي كه ما در كودكان با آن مواجه هستيم عفونت ادراري راجعه است كه بسته به شرايط سني كودك فراواني متفاوتي دارد و اين عفونت ادراري خطراتي را براي كليه‌هاي كودك به دنبال دارد.

يكي از علل شايع از دست رفتن كليه كودكان، عفونت‌هاي ادراري دوران كودكي است. عاملي كه در اين موارد بسيار خطرناك است عدم تشخيص در موقع عفونت كليه‌ها و مثانه است كه با آسيب به بافت كليه‌ها، كاهش عملكرد آن و در نهايت پيوند كليه را به دنبال دارد.مشاور معاون تحقيقات دانشگاه علوم پزشكي ايران تصريح كرد: تنها راه تشخيص اين عفونت در مراحل اوليه تصويربرداري هسته‌اي است كه اين روش علاوه بر هزينه بر بودن در سطح كشور نيز محدود است.

سعي کنيد مصرف آلرژن هاي غذايي ( مثل لبنيات، گندم ( به دليل وجود گلوتن که پروتئين موجود در گندم است)،ذرت، نگهدارنده و افزودني هاي غذايي را کاهش دهيد.
مواد غذايي حاوي آنتي اکسيدان ( مثل ميوه ها ( مانند زغال اخته، گيلاس و گوجه فرنگي) و سبزيجات ( مانند کدو حلوايي) را بيشتر مصرف کنيد.
مواد غذايي حاوي فيبر ( مثل لوبيا، جو، ريشه سبزيجات مثل سيب زميني و دانه پسيليوم) را بيشتر مصرف کنيد.
از مصرف زياد مواد غذايي تصفيه شده ( مانند نان سفيد، پاستا و به ويژه شکر) اجتناب کنيد.
گوشت قرمز را کمتر استفاده کنيد و بيشتر از ماهي هاي آب سرد، سويا و لوبياها به عنوان منبع پروتئين مصرف کنيد.
روغن هاي پخت و پز سالم ( مثل روغن زيتون يا روغن سبزيجات) مصرف نماييد.
مصرف اسيدهاي چرب ترانس را در رژيم غذايي خود کاهش دهيد يا در صورت امکان آنها را حذف کنيد. اين نوع اسيدهاي چرب معمولاً در مواد غذايي پخته شده در صنايع غذايي ( مثل کلوچه ها، کراکرها، سيب زميني سرخ کرده، مواد غذايي فرآوري شده و مارگارين) وجود دارند.
از مصرف قهوه و ساير محرک ها مانند الکل و تنباکو پرهيز نماييد.
حداقل 30 دقيقه فعاليت بدني به مدت 5 روز در هفته داشته باشيد.
برخي کمبودهاي تغذيه اي نيز ممکن است زمينه ساز ايجاد عفونت مجاري ادراري باشند، به همين دليل، دريافت اين ريزمغذي ها به مقدار مورد نياز و حتي به صورت مکمل مي تواند کمک زيادي به بهبود بيماري نمايد. اين مکمل هاي پيشنهادي شامل موارد زير هستند:
مصرف روزانه مولتي ويتامين ( شامل آنتي اکسيدان هايي چون ويتامين هاي C,A و B,E- کمپلکس و ريز مغذي هايي چون منيزيم، کلسيم، روي و سلنيوم)، مصرف روزانه ويتامين C يا منابع غذايي آن به عنوان يک آنتي اکسيدان و تقويت کننده سيستم ايمني ( ويتامين C رشد باکتري اشريشياکلي را که مهم ترين عامل ايجاد عفونت مجاري ادراري است، مهار مي کند. به علاوه مکمل ياري با ويتامين C، منجر به افزايش اسيديته ادرار مي گردد که محيطي ناامن براي رشد باکتري است. به طوري که تحقيقي در ميان زنان بارداري که مکمل ويتامين C دريافت مي کردند، نشان داد که ابتلا به عفونت مجاري ادراري در آنها 56 درصد کمتر از گروهي است که مکمل دريافت نکرده اند).
مصرف اسيدهاي چرب امگا-3 مثل روغن ماهي و يا کپسول امگا-3 که به کاهش التهاب کمک مي کنند و سلامت عمومي را بهبود مي بخشند هم مفيد است. ماهي هاي آب سرد و سالمون يا ماهي هاليبوت نيز منابع خوبي هستند.
مصرف روزانه اينوزيتول -6- فسفات به صورت مکمل يا از طريق منابع آن توصيه مي شود. اين ترکيب که همان اسيد فيتيک نام دارد، در بسياري از دانه ها و غلات و سبوس برنج يافت مي شود و براي سلامت کليه در اين بيماري مفيد است.
مکمل پروبيوتيک ( حاوي لاکتوباسيلوس اسيدوفيلوس) به صورت روزانه براي حفظ سلامت معدي- روده اي و سيستم ايمني توصيه مي شود. شواهد علمي زيادي مبني بر مصرف پروبيوتيک ها براي درمان مشکلات ادراري وجود دارد.
عصاره گريپ فروت به دليل خاصيت ضد باکتري، ضد قارچ و فعاليت ضد ويروسي مفيد است.
مصرف چاي سبز به علت خاصيت آنتي اکسيداني، ضد سرطاني و اثرات ايمني توصيه مي شود.
کاهش دريافت چربي در رژيم غذايي، سيستم ايمني را تحريک مي کند و به همين دليل نيز در زمان عفونت حاد، کاهش دريافت چربي پيشنهاد مي شود.
به طور کلي مصرف مواد غذايي عني از آنتي اکسيدان ها، ويتامين ها و فيبر رژيمي به علت توانايي آنها در پيشگيري از عفونت مجاري ادراري، در زناني که مستعد ابتلا به عفونت هستند توصيه مي شود.

منبع : متخصص اورولوژی تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان