تكرر ادرار مشكلي آزار دهنده

تكرر ادرار؛ مشكلي آزار دهنده

ايجاد هر گونه اختلال در رفتار طبيعي ادراري نيازمند بررسي‌هاي تشخيصي دقيق است

مسلما ايجاد كوچك‌ترين تغييري در وضع دفع ادرار مي‌تواند نشانه‌اي مهم و جدي باشد؛ نشانه‌اي كه نبايد بسادگي از كنار آن گذشت. در اين ميان، افزايش تعداد دفعات دفع ادرار(تکرر ادرار) يكي از شايع‌ترين و مهم‌ترين مسائلي است كه مي‌تواند افراد را درگير كند. اين بيماري زن، مرد، كودك و بزرگسال هم نمي‌شناسد و ممكن است براي تمام افراد ايجاد شود. شايد شما خودتان چنين وضعي را تجربه كرده باشيد يا ميان دوستان و اطرفيانتان كساني را بشناسيد كه دائم بايد براي دفع ادرار خودشان را به دستشويي برسانند و از تكرر ادرار رنج مي‌برند، اما اين كه چنين مشكلي چرا ايجاد شده و براي درمان آن چكار بايد كرد، موضوعي است كه حتما به بررسي و پيگيري‌ دقيق‌تر نياز دارد و تنها كاري كه از دست بيمار برمي‌آيد، مراجعه به پزشك اورولوژی و پيگيري اقدامات اوست.

تكرر ادرار را چنين تعريف مي‌كنیم:

 به طور كلي تمام افراد بالغ طي 24 ساعت شبانه‌روز، پنج تا شش مرتبه دفع ادرار دارند و هر گونه افزايش در اين مورد كه موجب مي‌شود تعداد دفعات بيش از اين مقدار طبيعي باشد، به عنوان تكرر ادرار شناخته مي‌شود.

تكرر ادرار؛ افزايش حجم ادرار يا كاهش آن

تكرر ادرار به شرايطي اطلاق مي‌شود كه بيمار ناچار است تعداد دفعات رفتن به دستشويي را افزايش دهد، اما در هر مرتبه، حجم ادرار چقدر بايد باشد تا بتوانيم بگوييم بيمار دچار تكرر ادرار شده است؟

تكرر ادرار به دو نوع تقسيم مي‌شود،:

گاهي در هر مرتبه دفع، بيمار به مقدار كافي و منطقي دفع ادرار دارد كه اين مشكل به عنوان پلي‌اوري تعريف و شناخته مي‌شود.

بروز چنين وضعي علل متفاوتي دارد. به عنوان مثال بيماران مبتلا به ديابت يا كساني كه مقادير مصرفي مايعاتشان بسيار زياد است ممكن است با اين موضوع روبه‌رو شوند.

البته براي بيماران قلبي معمولا پلي‌اوري فقط در طول شب اتفاق مي‌افتد؛ چون ورمي كه در طول روز در پاي اين بيماران جمع شده است، شب‌ها و هنگام استراحت موجب افزايش دفع ادرار مي‌شود.همچنين كساني كه به دليل مصرف دارو و به پيشنهاد پزشك اورولوژی، مقدار زيادي آب و مايعات مصرف مي‌كنند نيز دچار اين مشكل خواهند شد. در اين گروه از بيماران ضمن اين كه تعداد دفعات ادرار زياد است، ميزان ادرار دفعي در هر مرتبه نيز افزايش پيدا مي‌كند.

در گروه ديگري از بيماران با اين كه دفعات دفع ادرار افزايش مي‌يابد، اما ميزان ادرار در هر مرتبه كم و اندك است. در واقع اين افراد با وجود مقدار كمي ادرار، احساس دفع خواهند داشت و مجبورند به دستشويي بروند.

منبع: جام جم

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان