توبکتومی و مراقبت های بعد از عمل

9k=

بستن لوله هاي رحمي خانم ها يك عمل جراحي ساده و بي خطر است در اين عمل لوله هاي رحمي فرد در طي عمل بيهوشي عمومي ( يا بي حسي موضعي ) بسته مي شود . اين عمل توسط متخصصين زنان يا جراح عمومي بصورت سرپايي ( و يا بستري با يك روز اقامت ) در بيمارستان انجام مي شود .

مراجعه های پی گیری و اقدامات مربوطه

1.   تعیین زمان مراجعه بعدی: مراجعه در فاصله هفت روز بعد از عمل به منظور کشیدن بخیه ها و معاینه محل عمل.

2.   داشتن IUD و انجام TL: لزوم مراجعه فرد در اولین سیکل قاعدگی پس از عمل، برای خروج IUD .

3.  بررسی رضایت از عمل، عارضه ها، هشدارها، راهنمایی و مشاوره (در صورت وجود مشکل خاص) از کارهای لازم در مراجعه های پی گیری است.

 نحوه عمل توبکتومی

با بسته شدن لوله هاي رحمي ( فاصله بين رحم و تخمدان ها ) از رسيدن اسپرم و تخمك به يكديگر و تشكيل سلول تخم جلوگيري به عمل مي آيد .

سن مناسب برای توبکتومی: اين عمل برای خانم‌هايی كه سن آن‌ها بالای 35‌سال و تعداد فرزندانشان كامل است، مناسب است. در مورد كسانی كه سن آن‌ها زير 30 سال است و کمتر از 2 فرزند دارند، بهتر است مشاوره دقيق انجام و با در نظر گرفتن كليه موارد و احتیاط‌های لازم عمل انجام شود.

توبكتومی برای چه افرادی مناسب‌تر است؟ در خانم‌هایی كه بارداری برای سلامتی‌شان خطرناک است (مثل کسانی که بیماری قلبی پیشرفته دارند)، زوج‌هایی كه به‌ هیچ‌وجه قادر به استفاده از سایر روش‌های پیشگیری از بارداری نیستند و نیز زوج‌هایی كه به هیچ‌وجه تمایل به بچه‌دارشدن ندارند، انجام توبکتومی مناسب است.

عوارض غیرشایع توبکتومی

اين عوارض که به ندرت ممكن است برای خانم‌ها اتفاق بیفتد عبارتند از: کم یا زیاد شدن ميزان خونريزی قاعدگی و یا احتمال ابتلا به كيست تخمدان.

مراقبت های بعد از عمل توبکتومی

1.   مراقبت های بعد از عمل :

·     حمام کردن روزانه،

·     استفاده از مسکن (در موارد احساس درد)،

·     تمیز و خشک نگه داشتن محل بخیه،

·     نداشتن رابطه زناشویی حداقل تا یک هفته (اگر درد پس از یک هفته ادامه یابد، لازم است که تا زمان رفع درد از رابطه جنسی خودداری گردد)،

2.   نیاز نداشتن به استفاده از روش مضاعف.

هشدار ها

1.   تب بالاتر از 38 درجه،

2.   درد و تورم محل عمل و خروج چرک و خون از آن تا یک هفته و قرمزی محل عملی که بدتر شود یا از بین نرود،

3.   درد شکمی که بدتر شده یا از بین نرود،

4.   از حال رفتن، گیجی شدید، در چهار هفته اول و به ویژه در هفته اول پس از عمل.

در صورت بروز هر کدام از موارد فوق، فرد به بیمارستان ارجاع خواهد شد.

منبع:تنطیم خانواده

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان