جراحی برداشتن کلیه

[sbu_post_image]

نفرکتومی (برداشتن کلیه)  یک روش جراحی به منظور برداشتن همه یا قسمتی از کلیه است.

فرآیندی را که طی آن تمام کلیه برداشته می شود، نفرکتومی کامل یا ریشه ای(رادیکال) می نامند. در نفرکتومی جزئی جراح فقط بافت بیمار کلیه را حذف می کند و بقیه بافت سالم کلیه در جای خود باقی می ماند.

نفروکتومی در اغلب موارد برای درمان سرطان کلیه یا برداشتن کلیه هایی که به طور جدی آسیب دیده و بیمار هستند انجام می گیرد. این فرآیند می تواند توسط ایجاد شکافی بزرگ در ناحیه شکم یا پهلو(نفرکتومی باز) انجام شود و یا از طریق ایجاد چند شکاف کوچک در ناحیه شکم(نفرکتومی لاپاراسکوپی) صورت گیرد.

نفرکتومی اهدایی به فرآیندی اطلاق می شود که طی آن کلیه ای سالم جهت پیوند زدن به شخص نیازمند از بدن فرد سالم برداشته می شود.

برداشتن کلیه و درمان سرطان کلیه

نفرکتومی اغلب به منظور حذف غده سرطانی یا بافت هایی با رشد غیرطبیعی در کلیه انجام می شود. شایعترین سرطان کلیه در بزرگسالان، کارسینومای سلول های کلیوی نام دارد که در سلول های پوشاننده لوله های کوچک کلیه ایجاد می شود.کودکان بیشتر در معرض ایجاد نوعی سرطان کلیه به نام تومور ویلم (Wilm) هستند که معمولا ناشی از تکامل ضعیف سلول های کلیوی است.

تصمیم بر آنکه چه مقدار از بافت کلیوی باید برداشته شود به عوامل زیر بستگی دارد:

·         آیا تومور فقط محدود به کلیه است؟

·         آیا بیش از یک تومور وجود دارد؟

·         چه مقداری از کلیه درگیر شده است؟

·         آیا سرطان بافت های مجاور را تحت تاثیر قرار می دهد؟

·         کارکرد کلیه ی دیگر در چه حدی است؟

جراح با توجه به نتایج آزمایشات تصویربرداری تصمیم می گیرد. آزمایش ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

·         سونوگرافی؛تصویری از بافت نرم که توسط امواج صوتی ایجاد می شود.

·         سی تی اسکن(computerized tomography)؛یک فناوری تخصصی اشعه ایکس که تصاویری از نماهای مقطعی(برش های عرضی) بافت نرم به دست می دهد.

·         ام آر آی(تصویر برداری باز تاب مغناطیسی)؛که از طریق ایجاد میدان مغناطیسی و امواج رادیویی نماهای مقطعی و سه بعدی ایجاد می کند.

انجام نفرکتومی جزئی یا کلی ممکن است به منظور برداشت بافتی از کلیه که به علت ضربه یا بیماری،شدیدا آسیب دیده یا از کار افتاده است لازم باشد.

نفرکتومی اهدایی

فردی سالم با کلیه هایی که عملکرد خوبی دارند و احتمال ایجاد اختلالی خاص،مثل فشار خون بالا یا دیابت،در آنها کم است؛ انتخاب هایی مناسب برای اهدای کلیه به افراد نیازمند پیوند هستند. شانس بقای گیرنده پیوندی که از یک اهداکننده زنده کلیه دریافت می کند نسبت به فردی که کلیه فردی وفات یافته را دریافت می کند بیشتر است.

نفرکتومی جزئی

فرد پیش از انجام عمل بی هوشی عمومی دریافت می کند و طی انجام عمل به طور کامل بی هوش است.احتمالا به فرد کاتتر ادراری-لوله ای برای تخلیه ادرار از مثانه- نصب می شود.

خطرات احتمالی برداشتن کلیه

عوارض طولانی مدت نفرکتومی مربوط به مشکلات بالقوه زندگی کردن با کمتر از دو کلیه با کارایی کامل است. هرچند کارکرد کلی کلیه پس از نفرکتومی کمتر می شود اما همین مقدار باقیمانده از کلیه برای ادامه یک زندگی سالم کافی است.

مشکلاتی که ممکن است در اثر کاهش کارکرد کلیه در طولانی مدت رخ دهد شامل موارد زیر است:

·         فشار خون بالا (هیپرتانسیون)

·         بیماری مزمن کلیوی

منبع: پزشک شما

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان