جراحی پیوند کلیه

جراحی پیوند کلیه چگونه است؟
جراحی پیوند کلیه چگونه است؟
جراحی پیوند کلیه چگونه است؟

عمل پیوند کلیه


پیوند کلیه عمل جراحی است که طی آن یک کلیه سالم از یک فرد به بیماری که کلیه هایش از کار افتاده است، منتقل می شود. فردی که کلیه اهدا می کند، باید هر دو کلیه او سالم باشد و فردی که کلیه می گیرد، باید هر دو کلیه اش از کار افتاده باشد. همان طور که می دانید هر انسانی می تواند با یک کلیه سالم به زندگی اش ادامه دهد.


پزشکان قبل از پیوند کلیه، هر دو فرد (اهدا کننده و گیرنده) را مورد آزمایش های متعددی قرار می دهند. فرد گیرنده کلیه باید سالم باشد تا بتواند عمل جراحی را تحمل کند و داروهای سرکوب کننده دستگاه ایمنی دریافت کند. این داروها شانس پس زدن کلیه پیوند زده را به حداقل ممکن می رساند.

بنابراین موقع پیوند کلیه، بیمار نباید هیچ گونه بیماری و یا عفونتی داشته باشد، زیرا پس از عمل جراحی به دلیل استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی، در معرض خطر عفونت قرار می گیرد.

عمل جراحی پیوند کلیه با لاپاراسکوپی

 عمل جراحی پیوند کلیه به روش لاپاراسکوپی برای اولین بار در شرق کشور در مشهد انجام شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، در جراحی پیوند کلیه به روش لاپاراسکوپی که در بیمارستان بنت‎الهدی برگزار شد، این عمل راهی است که بدون باز کردن شکم اهدا کننده، انجام می‌شود.

سرپرست گروه پزشکی این عمل جراحی بیان کرد: این عمل با ایجاد منافذی کوچک بر روی شکم فرد دهنده کلیه انجام می‌شود.

عوارض عمل  لاپاراسکوپی

دراین روش عوارض و دوره‌ درمان کاهش می‌یابد به طوری که بستری بیمار تنها 48 ساعت طول می‌کشد.در حال حاضر جراحی لاپاراسکوپی  پیوند کلیه تنها در تهران و مشهد انجام شده است.

شایان ذکر است این عمل با کمک دانشگاه علوم پزشکی مشهد و در سال تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی به بخش خصوصی سپرده شده که بیمارستان بنت الهدی آن را انجام داده است.

در حاشیه این جراحی دکتر سهیل آبیلی، متخصص مغز و اعصاب بیمارستان بنت‌الهدی به عمل دیسک با آندوسکوپی اشاره کرد و گفت: این عمل از سه سال پیش در کشور در حال انجام است که نسبت به روش‏‎های گذشته بسیار ارتقا یافته است.

 با استفاده از این روش در درمان دیسک تنها برشی دو سانتی ایجاد می‌شود که در این صورت بیمار در حدود 18 تا 20 ساعت بیشتر بستری نخواهد بود. بیمار می‌تواند بعد از 15 روز استراحت به وضعیت اولیه خود و زندگی عادی برگردد.

با توجه به این که بیماران دیسک از احتمال عفونت و عوارض و همچنین خونریزی که ناشی از بستری طولانی پیش می‌آید می‌ترسند، این عمل با چنین مزایایی می‌تواند در افزایش اقدام بیماران برای عمل دیسک تاثیرگذار باشد.

متاسفانه این روش در کشور جا افتاده نیست و افراد زیادی از آن اطلاع ندارند به همین دلیل اطلاع‌رسانی مهم‎ترین کاری است که رسانه‌ها می‌توانند برای استفاده از این نوع جراحی داشته باشند.

منبع : isna، دکتر وریانی

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان