خون در ادرار و دلایل آن

[sbu_post_image]

دیدن خون در بیشتر موارد باعث ترس می شود. حالا تصور کنید فردی که خودش از خون می ترسد متوجه وجود خون در ادرارش شود. قطعا نگران خواهد شد ولی پزشکان می گویند وجود خون در ادرار گاهی دلایل بسیار ساده ای دارد؛ از ورزش شدید گرفته تا عادت ماهیانه…

اما آن سوی قضیه را هم باید در نظر گرفت. برخی عفونت ها و سرطان ها نیز ممکن است با علامتی مانند ادرار خونی، خود را نشان بدهند.

اگر ادرارتان خوني شده است، به فكر درمان هاي خانگي براي حل اين مشكل نباشيد. بدون از دست دادن وقت، نزد پزشك خود برويد. علل مختلفي براي اين كه ادرار خوني شود وجود دارد. برخي از اين موارد، مشكل خاصي نبوده، به درمان هم نياز ندارد و خود بخود از بين مي رود. برخي هم جدي است و اقدامات درماني فوري را مي طلبد. درمان مناسب بستگي به علت ايجاد كننده ادرار خوني دارد. برخي مواقع وجود خون در ادرار ميكروسكوپي است، به اين معني که خون موجود در ادرار فقط هنگام آزمايش ادرار در زير ميکروسکوپ ديده می شود، در حالی که در برخي مواقع خونريزي آشكار است، يعني وجود خون در ادرار به اندازه ای است که با چشم غير مسلح نيز می توان آن را ديد. خون ممکن است به صورت رگه ها يا لخته های کوچک در ادرار ظاهر شود يا تمام ادرار تغيير رنگ دهد و به رنگ قرمز روشن و در موارد شديدتر قرمز تيره در آيد.

با ديدن اولين علامت وجود خون در ادرار بايد نزد پزشک برويد. تا زمانی که  خلاف آن ثابت نشده است، ادرار خونی را نشانه خطر بدانيد. اين علامت مهمی است. البته در بيشتر موارد خطر حادي در کار نيست. ورزش های شديد مثل دو ماراتون مي توانند باعث  وجود خون در ادرار شوند. البته اين حالت بعد از 24 ساعت خود بخود از بين مي رود. همچنين آسيب ديدن کليه در اثر ضربه يا حادثه رانندگی باعث خونی شدن ادرار می گردد. در برخی افراد خوردن برخي مواد غذايي  مانند چغندر باعث رنگی شدن ادرار مي گردد که ممکن است با خون اشتباه شود. استفاده از برخی داروها هم ممکن است ادرار را رنگ خونی بدهند. خود داری زياد از دفع ادرار در مثانه ي پر، به مدت طولانی، می تواند سياه رگ های کوچک  را پاره کرده و ادرار را خونی کند. اين مسئله مهمی نيست، ولی به هر حال بايد برسي شود. احتمالاً پزشك خانوادگی شما را نزد متخصص بيماري های کليه و مجاری ادرار می فرستد، چون تشخيص نهائی با اوست.

منبع: پرشین پرشیا

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان