درد کولیک کلیوی

[sbu_post_image]

گرم کردن موضعی و درد کولیک کلیوی 

کولیک کلیوی حاد یکی از غیرقابل تحمل‌ترین اشکال دردهاست. در واقع، تنها شکلی از درد است که آقایان می‌توانند با آن درد زایمان را احساس کنند. مسکن‌های موثر پیش از رسیدن به بیمارستان به بیمار تجویز می‌شود و بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد، به‌ویژه اگر بیمار دچار دردهای مکرر کولیک کلیوی باشد.

 محققان حدود ۱۰۰ بیمار بین سنین ۱۹ تا ۴۹ سال را با سابقه‌ی دردهای ناشی از سنگ کلیه که با درد مداوم و شدید کولیک کلیه به مرکز اورژانس مراجعه کرده بودند برگزیدند.
شرکت‌کنندگان دچار درد کولیک کلیوی با یک پتوی گرم‌کننده‌ی الکتریکی در ناحیه‌ی پایین شکم و قسمت پایین پشت پوشیده شدند. سپس به‌طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند که در یک گروه گرمای الکتریکی روشن شد و در گروه دیگر فقط گرمای غیرفعال ناشی از پتو بود.
اضطراب و تهوع بیماران در جداولی توسط پرستارانی که نسبت به گروهی که بیمار دچار درد کولیک کلیوی در آن قرار داشت بی‌اطلاع بودند، ثبت شد.
۷۴ نفر از ۱۰۰ نفر واقعاً سنگ مجاری ادراری داشتند و فقط این تعداد به آنالیز نهایی راه پیدا کردند. بنابراین ما مطمئن نیستیم که چنین نتیجه‌ای برای بیماران با دردهای مشابه کولیک کلیوی هم یکسان باشد.
تمام بیماران دچار درد کولیک کلیوی در گروه با گرمای فعال کاهش ۵۰ درصد درد را گزارش کردند، در مقایسه با گروه دچار درد کولیک کلیوی با گرمای غیرفعال که تقریباً هیچ تغییری در درد آن‌ها دیده نشد.
مشابه چنین بهبودی قابل توجهی در اضطراب و تهوع گروه با گرمای فعال نیز دیده شد، در مقایسه با بهبود جزیی (آن هم اگر وجود داشت) که در گروه دچار درد کولیک کلیوی با گرمای غیرفعال وجود داشت.
بنابراین گرم کردن موضعی با یک پتوی گرم‌کن الکتریکی در قسمت تحتانی شکم می‌تواند اضطراب و تهوع ناشی از کولیک کلیوی ثانویه به سنگ‌های کلیه را کم کند.

 درد کلیه و ژن

پزشکان به تازگی دریافته اند که نوعی نقص ژنتیکی عامل بروز نارسایی کلیه در کودکان و نوزادان است.

 این کشف به دانشمندان کمک خواهد کرد تا افرادی را که در معرض خطر ریسک ابتلا به نارسایی کلیوی هستند را سریعا شناسایی کنند و اقدامات پزشکی را برای آنها انجام دهند.

گفتنی است این جهش ژنتیکی که یک ژن به نام دوآل سرین ترئوبنن و بتروزین کیناز پروتئین رخ می دهد می تواند از بدو تولد کودک را درگیر نارسایی کلیوی کند و نوعی حالت ارثی دارد و در تمامی اعضای خانواده به نحوی وجود دارد.

بررسی ها نشان می دهند این نقص ژنتیک در برخی افراد از بدو تولد و در برخی دیگر در سال های بعد در اثر فراهم شدن زمینه ی فعال شدن ژن خود را به شکل نارسایی کلیوی نشان می دهد.

پزشکان در تلاش برای انجام آزمایشات دیگر برای شناسایی سایر ژن های جهش یافته موثر بر بیماری دستگاه گوارش ادراری هستند.

منبع: ghatreh و rashtgpa

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان