درمان‌های دارویی بزرگی پروستات چیست

 [sbu_post_image]

 بیماری پروستات

پیشگیری از پروستات

از 50 سالگی در صورت عدم سابقۀ خانوادگی، معاینۀ سالانۀ سرطان پروستات باید آغاز شود.معاینۀ سالانه برای مردان از 50 تا 75 سالگی توصیه می‌شود. در مواردی که سابقۀ خانوادگی این بیماری وجود داشته باشد، توصیه می‌شود که معاینات از 45 سالگی آغاز گردند.

التهاب پروستات

که می‌تواند حاد یا مزمن باشد و در هر سنی مردان را مبتلا سازد.

پروستات حاد وقتی رخ می‌دهد که پروستات ناگهان ملتهب شود. گرچه این مورد نادر است ولی می‌تواند موجب عفونت چرکی و بند آمدن ادرار در موارد وخیم شود. پروستات مزمن که در دراز مدت و مکررا رخ می‌دهد، این التهاب از التهاب حاد پروستات شایع تر است و معمولا مانند آن وخیم نیست. التهاب حاد پروستات ممکن است به التهاب مزمن تبدیل شود.

التهاب پروستات بیشتر در مردان جوان تا میانسال رخ می‌دهد. متناوباً درد ایجاد می‌شود و تشخیص آن به دلیل اینكه علائم، در افراد مختلف متفاوت است، مشكل است. ممكن است در هنگام ادرار كردن سوزش یا درد ایجاد شود و مثانه كاملاً خالی نشود كه این علائم در بیماریهای دیگر نیز دیده می‌شود. 10تا 12 درصد از مردان این علائم را تجربه می‌كنند.

بزرگی پروستات

بیش از نیمی از مردان بالای سن ۶۰ سال دچار بزرگی پروستات هستند و احتمال بروز بزرگ شدن پروستات با افزایش سن افزایش می یابد. در سن ۸۰ سالگی حدود ۸۰ درصد مبتلا خواهند بود. اما فقط ۴۰ تا ۵۰ درصد موارد واقعاً دچار علائم ناشی از بزرگی پروستات خواهند بود. در بزرگی خوش خیم  پروستات اول قسمتهای مرکزی پروستات بزرگ می شود، بزرگی این ناحیه معمولاً بر روی پیشابراهی که از داخل پروستات عبور می کند فشار می آورد.

گاهی اوقات این حالت منجر به بروز علایم و مشکلات ادراری خواهد شد. معمولاً بزرگی خوش خیم پروستات در عملکرد جنسی اختلالی ایجاد نخواهد کرد. باید بخاطر داشت که بزرگی خوش خیم پروستات سرطان نبوده و منجر به بروز سرطان نیز نخواهد شد. اما ممکن است فرد همزمان دچار بزرگی پروستات و سرطان پروستات باشد.

تشخیص بزرگی پروستات

بعد از اخذ شرح حال کامل باید معاینه انجام شود که معمولاً جهت انجام معاینه پروستات باید از طریق انگشت، راست روده بیمار مورد معاینه قرار گیرد. از این طریق پزشک می تواند بزرگی پروستات یا وجود توده یا هر گونه بافت غیر طبیعی که نشاندهنده سرطان باشد را مورد ارزیابی قرار دهد. اگر چه ممکن است این معاینه تا حدی ناراحت کننده باشد اما سبب بروز آسیب نشده و دردی نیز ایجاد نخواهد کرد. از آنجایی که معمولاً قسمت مرکزی پروستات بزرگ می شود. ممکن است گاهی فرد دچار علائم باشد اما در معاینه پروستات بزرگ نباشد. از طرف دیگر بسیاری از مردان مبتلا به بزرگی پروستات ممکن است بدون علامت باشند.بعد از تشخیص وجود این مشکل باید جهت پیگیری درمانهای لازم، فرد به متخصصین کلیه و مجاری ادراری مراجعه نماید.

عوارض التهاب پروستات

عواقب احتمالی التهاب پروستات عبارتند از: بزرگ شدگی پروستات، تنگی پیشابراه، کندی یا بند آمدن ادرار و سایر مشکلات جدی مجرای ادرار، درمان این نوع پروستات بسته به حاد یا مزمن بودن آن متفاوت است .درمان برای پروستات حاد با مصرف آنتی بیوتیک‌های خوراکی، تخلیه با سوند یا تخلیه با عمل جراحی در موارد وخیم مقدور می‌باشد و پروستات مزمن را نیز می‌توان با مصرف آنتی بیوتیک‌ها، ماساژ پروستات برای افزایش تخلیه و جراحی در صورتی که داروها‌ و ماساژ اثر بخش نباشد درمان کرد.البته درمان بسته به بیماری و بیمار تغییر می‌کند. آمیزش برای افزایش تخلیه پروستات پیشنهاد می‌شود .آب گرم و مصرف نکردن ادویه جات نیز ایرادی ندارد.

علائم بزرگی پروستات

سوزش ادرار.
مشکل در ادرار کردن، تمایل به دفعات متعدد ادرار و ادرار قطره ای همراه با تأخیر.
نیاز مدام به ادرار کردن، جهش متناوب ادرار، جهش ضعیف، قطرات همراه با تأخیر و تمایل به ادرار در تمام طول شب. PSA   (آنتی ژن مخصوص پروستات) باعث تشخیص یک آدنوم پروستاتی نمی‌شود.این آنتی ژن برای تشخیص سرطان مفید است اما برای تشخیص آدنوم هیچ کارایی ندارد.
با این حال، در عمل اگر کسی مشکوک به آدنوم باشد از PSA  برای او استفاده می‌شود. این آزمایش برای تشخیص احتمالی سرطان پروستات انجام می‌شود. در واقع، برای اطمینان خاطر بیمار صورت می‌گیرد.

عوارض درمان جراحی آدنوم پروستات ممکن است عوارض جانبی داشته باشد انزال پَسرو
مشکلات نعوظ
انزال پسرو به سمت جلو نمی‌رود، به سمت مثانه خواهد رفت. بنابراین باعث باروری خواهد شد. این تنها اثر جانبی جنسی جراحی است. سیستم نعوظ دچار مشکلی نخواهد شد. پروستات سرطانی رایج بین مردان بالای 50 سال است و دومین علت مرگ بر اثر سرطان بعد از سرطان ریه محسوب می‌شود.

درمان بزرگی پروستات

درمان بزرگی خوش خیم پروستات به دو صورت دارویی و جراحی است. نوع درمان بستگی به وضعیت بیمار دارد.

درمان‌های دارویی بزرگی پروستات

 – شل كننده‌های عضلات پروستات: مهم‌ترین داروهای استفاده شده در درمان بزرگی خوش خیم پروستات هستند. این داروها موجب بهبود جریان ادراری و تخفیف علایم می‌شوند، اما تاثیری بر اندازه پروستات ندارند. عوارض این داروها عبارتند از سرگیجه هنگام تغییر وضعیت از نشسته به ایستاده، احساس سبكی سر، ضعف و …

– فیناستراید: دارویی است كه به تنهایی اثر كمی در بهبود علایم ناشی از بزرگی پروستات دارد، اما در موارد كمی باعث كوچك شدن پروستات نیز می‌شود.

عمل جراحی بزرگی پروستات

بیمارانی كه یك یا چند علامت از علایم‌ زیر را دارا باشند به عمل جراحی پروستات نیاز دارند:

– عفونت‌های مكرر ادراری

– سنگ مثانه

– خونریزی مكرر ادراری

– علایم نارسایی كلیه

– عدم پاسخ مناسب به درمان دارویی

روش‌های جدید درمان بزرگی پروستات مانند استفاده از امواج رادیویی، لیزر یا امواج مافوق صوت نیز در حال تحول بوده و هنوز نتایج طولانی مدت آنها مشخص نشده است.

منبع : متخصص پروستات تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان