درمان با دیالیز

[sbu_post_image]

ورزش و دیالیز

شاید كمتر بیماری‌ای را بتوان نام برد كه در آن ورزش كردن موجب حاد شدن بیماری شود. داشتن تحرك و نشاط، علاوه بر این كه از نظر جسمی به بهبود بیماری‌ها كمك می‌كند، در ارتقای روحیه فرد بیمار نیز تاثیر شگرفی دارد.

بیماری دیالیز نیز از این موضوع مستثنا نیست و بیماران دیالیزی هم با رعایت برخی نكات ایمنی می‌توانند به ورزش مورد علاقه خود بپردازند.

ورزش كردن برای بیماران دیالیزی ممنوع نیست، بلكه این گروه از بیماران هم می‌توانند ورزش كنند، فقط باید مراقب باشند كه از انجام ورزش‌های سنگین امتناع كنند و ورزش‌های معمولی و سبك را انجام دهند.

دیابت و فشار خون

سن و جنسیت، دو عاملی است كه معمولا بر بسیاری از بیماری‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد، در بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن كلیه كه از دیالیز استفاده می‌كنند، نوع جنسیت بیمار ربطی به بروز بیماری ندارد، اما احتمال دارد با افزایش سن، میزان ابتلای افراد به بیماری‌های مزمن كلیه افزایش یابد.

 چون بیماری‌هایی مثل دیابت و فشار خون، در سنین بالاتر شایع‌تر است و این دو بیماری هم می‌تواند عوارض كلیوی در پی داشته باشد، بنابراین همه افراد باید مراقب قند و فشار خون خود باشند.

درمان دیالیز

بیماران دیالیزی باید از یك روند منظم درمانی پیروی كنند؛ یعنی سر وقت داروهایشان را مصرف كنند و نوبت‌های درمان دیالیز خود را عقب یا جلو نیندازند، اما خیلی از بیماران پس از گذشت چند ماه از درمان دیالیز، خسته می‌شوند و برای ادامه فرآیند درمان مقاومت می‌كنند.

یك بیمار مبتلا به نارسایی‌های كلیوی كه دیالیز می‌شود باید تا پایان عمر از این روش استفاده كند و این روند درمانی را تا زمان پیوند كلیه ادامه دهد. به همین دلیل بیماران استفاده‌كننده از دیالیز باید بدانند كه مقاومت در برابر دیالیز، راه‌حل منطقی برای مقابله با بیماری‌های مزمن كلیه نیست.

مقاومت بیمار در برابر دیالیز، منجر به تجمع سموم در بدن می‌شود و در صورتی كه این مقاومت ادامه پیدا كند، حتی ممكن است به مرگ بیمار منجر شود.

شناسایی بیماران دیالیزی

مطابق آمارهای موجود، در كشور ما نزدیك به 30 هزار بیمار استفاده‌كننده از دیالیز وجود دارد كه از خدمات مراكز درمانی استفاده می‌كنند،

درمان دیالیز یك درمان پرهزینه به حساب می‌آید و به همین دلیل نیز باید از این گروه از بیماران، حمایت بیشتری به عمل آید.

در كشور ما امكانات لازم برای درمان این بیماران وجود دارد و از این جهت نباید بیماران دیالیزی، استرسی در حین استفاده از درمان دیالیز داشته باشند ولی باید حتما به این نكته اشاره كنم كه بیماران مبتلا به نارسایی‌های مزمن كلیوی، باید در زمینه رژیم‌های غذایی و همه مراحل درمان بیماری با پزشك معالج خود، بیشترین سطح همكاری را داشته باشند.

منبع : تبیان

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان