درمان سرطان بیضه، تشخیص سرطان بیضه

[sbu_post_image]

درمان سرطان بیضه

تنها راهی که با آن می توان سرطان بیضه را درمان کرد و نوع سلولهای درون آن را تشخیص داد عمل   ارکیدکتومی ، عمل جراحی است که بوسیله ی آن و با بیهوشی کامل بیضه ی بیمار را برمیدارند این کار ضمنا اولین گام در راه درمان سرطان بیضه نیزمی باشد .

احتمال دارد که برای این جراحی لازم شود که شما بین دو یا سه روز در بیمارستان بستری گردید .

سلولهای بیضه را در زیر میکروسکوپ آزمایش می کنند . هنگامیکه به وجود نوعی سرطان مشکوک باشند یک ( نمونه ای از سلول ها ) برای آزمایشات بعدی می گیرند در هر حال در صورت موجود بودن سرطان بیضه احتمال آنکه بیماری به سایر قسمت های بدن سرایت کند همواره موجود است تنها راه بدون خطری که می توان بیماری را تاکید کرد همین عمل (( ارکیدکتومی )) است .

نوع تومور که تشخیص داده شده و معلوم شد که از نوع (( سمینوما )) یا (( تراتوما)) است و آیا پیشرفت خود به سایر قسمتهای بدن را شروع کرده است یا نه ؟ درمانهای بعدی را آغاز   می کنند پزشک ازشما میخواهد که خود را برای انجام آزمایشهایی حاضر کنید تا به وسیله ی آنها مراحل بیماری شما را تشخیص دهد و درمان شما را بر آن پایه متمرکز سازد .

این همان زمان نگران کننده و پر اضطراب برای شما خانواده و دوستان شماست تا می توانید از پزشک خود سوال کنید واهمه نداشته باشید سوال ها را تکرار کنید پزشک شما برای پاسخ دادن به شما آنجا نشسته است اگر جواب را نفهمیدید یا فراموش کردید دوباره بپرسید بعضی افراد به این نتیجه رسیده اند که اگر درد خودشان را با نزدیکترین افراد یا پزشکان درمیان گذارند این کار به آنها کمک می کند بنابراین شما هم این رویه را در پیش گیرید و بپرسید .

روابط جنسی و سرطان بیضه

بعضی از افراد طبق برنامه ای قبلی خود روابط جنسی خود را ادامه می دهند ولی بعضی دیگر احساس می کنند که در خلال برنامه ی درمان خودشان زمانهایی فرا می رسد که شور شهوانی آنان کاهش می یابد چنانچه شما جزو دسته ی اخیر هستید نگرانی به خود راه ندهید این امر غیر عادی نیست .

ازجمله معدودی مشکلات دراز مدتی که ممکن است اتفاق بیافتد بعضی ازآنها ممکن است علتی فیزیکی داشته باشد مثلا ممکن است سطح تستوسترون یا هورمونی که بیضه های شماتولید می کند پایین باشد این نقصان را می توان با مصرف نمودن قرص جبران نمود مشکلا ت ممکن است بستگی به احساس و برداشت شما داشته باشد مثلا شما خود بعلت افسردگی که دارید نسبت به امور جنسی بی علاقه شده اید چنانچه مشکل خودتان را یا یک مشاور در میان گذارید چه بسا راه حل هایی برای شما در نظر گیرد .

نداشتن اعتماد به نفس به علت از دست دادن یکی ازبیضه ها غیر معمولی نیست می توان بیضه ای مصنوعی در کیسه ی بیضه ها یا بیضه دان گذاشت تا ظاهر قبلی آن را حفظ کند بعضی از مردان با همین کار اعتماد به نفسشان بالا رفته است .

شما می توانید امور جنسی خودتان را هنگامیکه احساس کنید حاضر برای آن کار هستید دوباره از سر گیرید شریک زندگی شما نمی تواند سرطان بدن شما را به خود منتقل کند در هر حال پزشک شما می تواند به شما یا به همسر شما بیاموزد تا یکی دو سال پس از رادیو تراپی یا شیمی درمانی چگونه از بارداری جلوگیری کنید لازم است شما با پزشک خود درباره ی داشتن فرزندان در آینده صحبت کنید .

عکس برداری با اشعه مجهول از سینه و تشخیص سرطان بیضه

با این دستگاه از سینه ی شما عکسبرداری می شود تا ریه های شما و غدد لنفاوی سینه شما را آزمایش کنند .

هنگامیکه به پزشک خود مراجعه کردید از شما می خواهد تا از ابتدا داستان خودتان را برای او شرح دهید پس از آن یک آزمایش دقیق پزشکی از شما بعمل خواهد آورد و از شما می پرسد که احساستان چگونه است ممکن است پزشک شما تفاوت بین سرطان یا علت های دیگری را که سبب ایجاد غده یا تورم در بیضه ی شما شده است برای شما بازگو کند در هر حال امکان دارد به آزمایش های بیشتری نیازافتد که در آن صورت شما را به پزشک متخصص بیماریها معرفی خواهد کرد تا آن آزمایشات را انجام دهد .

ممکن است ترتیب دهد تا یک اسکن ماوراء صوت ازشما بعمل آید اسکن ماوراء صوت آزمایش بسیار حساسی است که بوسیله ی آن صوتی را بدرون بیضه های شما می فرستد تا بوسیله ی آن تصویری از بیضه های شما ترسیم نماید در ابتدا ازنوعی مواد ژلاتینی استفاده می کند و آن را بروی پوست بیضه های شما می مالد تا در هدایت امواج صوتی کمک نماید دستگاهی که به آن یاSensor حس کنند ه می گویند و شباهت زیادی به میکروفون دارد برروی پوست بیضه های شما می لغزاند تا تصویری از بیضه های شما را بر پرده تلویزیون رسم نماید مدت زمان این آزمایش تقریبا 20 دقیقه و بدون درد است .

یک سلسه آزمایشات و تحقیقات بعمل می آید تا معلوم شود بیماری شما به قسمتهای دیگر بدن سرایت کرده است یا نه ؟ بقیه ی آزمایشات درباره ی سلامت کلی شماست .

مایعاتی که در نسج های اطراف بیضه ی شماست مستقیما به غدد لنفاوی شما وارد می شود و از طریق سیستم لنفاوی بدن شما وارد خون شما می شود سلولهای سرطانی ممکن است به غدد لنفاوی بدن شما که با کیسه ی بیضه شما فاصله ای بسیار دارد وارد شوند و مثلا به شکم یا سینه شما سرایت نمایند .

بعضا اتفاق می افتد که سلولهای سرطانی مستقیما وارد جریان خون می شود و به سایر اندامها نیز سرایت می کنند .

منبع: متخصص ارولوژی تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان