درمان سرطان بیضه با عمل جراحی

[sbu_post_image]

سرطان بیضه

سرطان بیضه ، شایع ترین بیماری بین مردان بیست ، چهل ساله است ولی در سالهای دیگر نیز ممکن است  ظاهر شود این بیماری هنوز هم از نادر ترین نمونه سرطان در انگلستان است که هر سال یکهزار نفر به جمع سرطانی بیضه می افزاید در هر حال ظرف بیست سال گذشته به تعداد بیماران مبتلا به سرطان بیضه  افزوده شده و دلیل آن هنوز نا شناخته است .

سرطان بیضه  هنگامی توسعه و رشد  می یابد که سلول های  جرمی که در درون بیضه هاست منقسم شوند و بگونه ای غیر عادی بالغ گردند . به این حالت  و یا به عبارت دیگر به این تومور وبستگی وبستگی به آن دارد که حاوی چه نوعی از سلول است .seminmaو یا tratoma  و می گویند

تمام سرطانهای بیضه را می توان درمان کرد و چنانچه به موقع کشف شوند بیش از90% آنها را می توان درمان نمود بقسمی که بیمار کاملا شفا می یابد البته درمان ها ممکن است مختلف باشند و بستگی به ان دارند که سرطان از نوع (( سمی نوما)) است و یا (( تراتوما)) و آیا ازطریق سیستم لنفاوی بدن و یا خون به سایر قسمتهای بدن بیمار سرایت کرده است یا نه ؟

علت سرطان بیضه ها

سرطان بیضه با آنکه در بین مردانی که بیضه های پایین نیفتاده  دارند رایج است ولی علت ان هنوز ناشناخته است قبل از تولد بیضه ها در شکم کودک توسعه می یابد و سپس به داخل کیسه ی بیضه پایین می افتد ( بطرف پایین حرکت می کند ) این کار معمولا بهنگام تولد و یا  در اولین سال حیات کودک اتفاق  می افتد اگر این تغییر برای هر دو بیضه عملی نگردد خطر ابتلا به سرطان بیضه برای این کودک در آینده بش از سایرین است .

هیچگونه شاهد یا مدرکی وجود ندارد که ثابت کند سرطان بیضه بعلت جراحت ، فعالیتهای جنسی و یا نحوه زندگی فرد به وجود آمده است و مثلا گفته شود بعلت رژیم غذایی ، سیگار کشیدن و یا نکشیدن و یا تنش های روزانه بوده است .

نشانه  های سرطان بیضه

رایج ترین علائم سرطان بیضه برآمدگی ، یا به اصطلاح غلنبه ای است که برروی بیضه ظاهر می شود . این برآمدگی ممکن است سفت و یا معمولی باشد ممکن است درد داشته باشد یا بدون درد باشد احساس درد و یا احساس کشیدگی در خایه دان علائم دیگری است که نباید آن را  سرسری گرفت .

ادامه ی در پشت ، تنگی نفس و یا بزرگ شدن پستانها را باید بلافاصله به پزشک خود گزارش کنید گو اینکه ممکن است دلائل دیگری برای این علائم باشد ولی همه دلالت برآن دارد که سرطان در حال رشد است .

عمل جراحی سرطان بیضه

بعضا اتفاق می افتد که عمل جراحی ضرور گردد تا طی آن غدد لنفاوی شما و نیز غده های خوش خیم یا بافتهای ناسوری که پس از عمل شیمی درمانی در شکم شما بر جای مانده است برداشته شود ممکن است لازم گردد که برای اینکارها شما به مدت ده روز به بیمارستان مراجعه کنید. این عمل ممکن است به عقیم شدن بیانجامد و شماباروری خود را از دست بدهید علت آن است که این جراحی بعدی می توانید در انزال منی موثر واقع گردد در هر حال  توانایی شما در نعوظ و شور شهوانی شما دست نخورده برجای خواهد ماند اگر به شما تکلیف شد که این عمل جراحی را انجام دهید توضیحات بیشتری به شما خواهند داد شما آزادید که هر چه سوال دارید از پزشک معالج خود بپرسید .

عود سرطان بیضه

و اینکه شما موقعیتی ممتاز برای نداشتن مشکلات بعدی دارید ولی سرطان می تواند بازگشت کند و طبیعی است که شما نسبت به این موضوع نگرانی خواهید داشت .اگر بازگشت کند شما و خانواده ی شما ممکن است احساسی از ناامیدی .

سردرگمی . ناراحتی و اضطراب داشته باشید در هر حال شما می توانید از درمانهای بعدی استفاده کنید و ازاطلاعاتی که درباره ی میزان شفایابی پس ازبازگشت مرض موجود است مطلع گردید این اطلاعات می توانند به بازگشت حس تعادل شما کمک کنند .

بیضه ی دیگر شما نیز ممکن است دستخوش هجوم سلولهای سرطانی قرار گیرد به شما پیشنهاد می کنند که از ان بیضه نمونه برداری شود و چنانچه وجود سرطان ثابت گردد دوباره دوره ی کوتاهی از رادیو تراپی برای شما در نظر گرفته می شود ولی اگر نتیجه ی آزمایش منفی باشد شما اطمینان خواهید یافت که سرطان در بیضه  ی دیگر شما پیشرفت نخواهد داشت .

منبع : متخصص اورولوژی تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان