درمان سرطان بیضه و علت سرطان پروستات

[sbu_post_image]

درمان سرطان بیضه

بیماری و درمان معمولا در روال طبیعی زندگی انسانها تاثیر میگذارد و در هر حال هیچگونه دلیل یا علتی وجود ندارد که اگر شما خودتان را قادر و سالم می پندارید کار روزانه یا فعالیتهای اجتماعی خودتان را حتی در خلال معالجه رها کنید اگر راجع به این موضوع نا مطمئن هستید آن را از پزشک خود بپرسید .

سرطان بیضه مسری نیست و نمی تواند از طریق تماس های اجتماعی یا بدنی به دیگران منتقل گردد .

به هنگام درمان و برای زمان کوتاهی پس از ان ممکن است احساس کنید که بیش از حد معمول خسته می شوید در اینصورت ممکن است ترجیح دهید از فعالیتهای اجتماعی خود برای مدتی بکاهید چنانچه پیشنهاد کمک به شما رسد آن را قبول کنید این پیشنهاد ها ممکن است درباره کارهای مربوط به خانه نیز باشد عده دیگری نیز هستند که کارهای روزانه شان سخت و پر زحمت است این دسته از افراد باید مدت بیشتری در خانه بمانند استراحت کنند و بعد کارهای روزانه ی خودشان را از سر گیرند ممکن است شما ترجیح دهید در ابتدا کارهای نیمه وقت کنید . ممکن است بتوانید کارهای خودتان را در خانه انجام دهید تا از کارهای خود عقب نمانید .

علت سرطان پروستات

سرطان پروستات عبارت است از رشد سلول‌های بدخیم در داخل پروستات. سرطان پروستات یكی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان در كشورهای غربی است. بهتر است بدانید احتمال بروز این سرطان با افزایش سن افزایش می‌یابد به طوری كه می‌توان گفت احتمال این كه یك مرد 50 ساله تا آخر عمرش از نظر بافت شناختی به سرطان پروستات مبتلا شود نسبتا زیاد است اما اكثر آنها در طول عمر از نظر بالینی بدون علامت باقی می‌مانند و تا پایان عمر هیچ مشكلی برای شخص مبتلا ایجاد نمی‌كنند.

علت سرطان پروستات نیز مانند اغلب سرطان‌ها ناشناخته است.

بهتر است بدانید خطر ابتلا به سرطان پروستات در افرادی كه سابقه فامیلی این بیماری را دارند بیشتر است. این مردان حتی اگر هیچ علامتی از بیماری نداشته باشند باید از سن 45 سالگی به بعد به طور نظم تحت بررسی و معاینه قرار گیرند. برخی محققان نشان داده‌اند مصرف چربی زیاد در رژیم غذایی شانس ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

تشخیص سرطان پروستات

سرطان پروستات با معاینه پروستات توسط پزشك، آزمایش PSA خون و نمونه‌برداری پروستات قابل تشخیص است.

بهتر است در مردان بالای 50 سال آزمایش PSA خون و معاینه پروستات توسط متخصص اورولوژی انجام شود. در بیمارانی كه سابقه فامیلی مثبت دارند، این بررسی‌ها باید از 45 سالگی آغاز شود.

در صورت عدم تشخیص به موقع سرطان پروستات و گسترش بیماری به سایر نقاط بدن این بیماری غیرقابل درمان و منجر به مرگ می‌شود.

انتخاب نوع درمان سرطان پروستات نیز بر اساس میزان پیشرفت سرطان صورت می‌گیرد.

– در سرطان محدود به پروستات كه به سایر نقاط انتشار نداشته باشد، با هدف ریشه كنی بیماری دو انتخاب وجود دارد؛ جراحی پروستات و اشعه درمانی.

– در سرطان پیشرفته درمان شامل اشعه درمانی، هورمون درمانی و درمان‌های حمایتی است. توقف هورمون‌های ضروری برای رشد و نمو سلول‌های بدخیم به دو روش قابل انجام است؛ تجویز داروهای هورمونی خاص و جراحی و خارج كردن بیضه‌ها.

تشخیص زود هنگام سرطان پروستات با انجام آزمایش PSA خون و معاینه سالانه از 50 سالگی به بعد امكان پذیر است. تشخیص زود هنگام، درمان به موقع و ریشه كن كردن سرطان پروستات را ممكن می‌سازد.

منبع : راهنمای پزشکی خانواده- پروستات و بیماری های آن

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان