درمان سرطان بیضه و نشانه های سرطان بیضه

[sbu_post_image]

درد بیضه

در زیر و پشت آلت تناسلی کیسهای پوستی آویزان است که کیسه ی بیضه نام دارد و بیضه های تولید کننده ی اسپرماتوزوئید و هورمون جنسی مردانه ی تستوسترون در آن قرار دارند. بیضه ها نسبت به آسیب دیدگی به ویژه در هنگام فعالیت های ورزشی حساس اند و درد می گیرند. وارد شدن ضربه ای محکم به بیضه ها ممکن است دیواره ی آنها را پاره و در کیسه ی بیضه ایجاد درد و خونریزی کند، که نیاز به عمل جراحی برای ترمیم دارد.

اختلالات متعددی می توانند بیضه ها را گرفتار کنند، ولی همه ی این ها ایجاد درد نمی کنند. مثلاً سرطان بیضه معمولاً بدون درد است. اگر التهاب یا درد غیر عادی در بیضه ها احساس کردید، یا با معاینه ی منظم آن ها متوجه تورم غیر عادی شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

درمان سرطان بیضه

بیماری و درمان معمولا در روال طبیعی زندگی انسانها تاثیر میگذارد و در هر حال هیچگونه دلیل یا علتی وجود ندارد که اگر شما خودتان را قادر و سالم می پندارید کار روزانه یا فعالیتهای اجتماعی خودتان را حتی در خلال معالجه رها کنید اگر راجع به این موضوع نا مطمئن هستید آن را از پزشک خود بپرسید .

سرطان بیضه مسری نیست و نمی تواند از طریق تماس های اجتماعی یا بدنی به دیگران منتقل گردد .

به هنگام درمان و برای زمان کوتاهی پس از ان ممکن است احساس کنید که بیش از حد معمول خسته می شوید در اینصورت ممکن است ترجیح دهید از فعالیتهای اجتماعی خود برای مدتی بکاهید چنانچه پیشنهاد کمک به شما رسد آن را قبول کنید این پیشنهاد ها ممکن است درباره کارهای مربوط به خانه نیز باشد عده دیگری نیز هستند که کارهای روزانه شان سخت و پر زحمت است این دسته از افراد باید مدت بیشتری در خانه بمانند استراحت کنند و بعد کارهای روزانه ی خودشان را از سر گیرند ممکن است شما ترجیح دهید در ابتدا کارهای نیمه وقت کنید . ممکن است بتوانید کارهای خودتان را در خانه انجام دهید تا از کارهای خود عقب نمانید .

شیمی درمانی سرطان بیضه

معنای شیمی درمانی آن است که در نظر دارد شما با دارو درمان شوید معمولا شیمی درمانی را برای مردانی که (( تراتوما)) دارند تجویزمی کنند و هر از گاهی نیز برای (( سمینوما)) باردیگر برنامه ای انفرادی مخصوص خود شما برای شما طرح ریزی خواهد شد .

داروهایی که ازنوع کیتوتوایکسیک هستند سلولهای سرطانی را از بین می برند این داروها با رویش و نیروی منقسم شونده ی سرطان مبارزه می کنند به سلولهای سرطانی در حال گسترش و تولید تازه ای هستند خسارت وارد می کند این عمل داروها ممکن است تاثیراتی جانبی برروی بافتهای بدن داشته باشند که بیشتر آنها موقتی است علت آنست که بافتهای سالم بدم دوباره به سرعت رشد می کنند و به حالت طبیعی اولیه باز می گردند ولی باید گفت که در بعضی موارد این تاثیرات دائمی است حال چنانجه احتمالا این امر درباره ی شما صادق گردد پزشک آن را با شما درمیان خواهد گذاشت تا نظر شما را قبل از اقدام به این کار بداند .

چندین نوع دارو ازدسته ی کیوتوتوایکسیک وجود دارد که برای درمان سرطان بیضه از آن استفاده می کنند تاثیرات کلی یا جانبی دارو به وسیله ی پزشک ، یا پرستار برای شما توضیح داده خواهد شد .

داروهای مزبور را معمولا ا طریق تزریق در رگهای بازوی شما به بدن شما وارد می کنند ممکن است از طریق سرنگ (قطره) این کار را بکنند برای اینکار شما در بیمارستان بستری خواهید شد که مدت ان تا 1 هفته ممکن است به طول بانجامد بعضی ازتزریات هم هست که ممکن است آن را طی درمان طرح ریزی شده به طور سرپایی برای شما انجام دهند شیمی درمانی را معمولا با فاصله های معین طی چند ماه انجام می دهند .

در حین درمان آزمایشهای خون مرتبا از شما به عمل می آید که شامل نشانگر تومور نیز خواهد بود پزشک شما تحقیقات خودش را ادامه می دهد تا پیشرفت تدریجی شما را زیر نظر داشته باشد .

تزریق اداتاتست می گویند اداتا ایزوتوپی است ( ماده رادیو اکتیو) که آن را درون رگ تزریق می کنند معمولا این ماده دردرون جوی خون به تمام بدن می رسد و از طریق کلیه ها ان را ترک می کند پس از آنکه 3 ساعت از تزریق ماده ی رادیو اکتیو گذشت نمونه ای از خون گرفته می شود با اندازه گیری اینکه تا چه اندازه اداتا در خون باقی مانده است پزشک می تواند به شما بگوید که کلیه های شما تا چه حد خوب کار می کنند .

نشانه های سرطان بیضه

رایج ترین علائم سرطان بیضه برآمدگی ، یا به اصطلاح غلنبه ای است که برروی بیضه ظاهر می شود . این برآمدگی ممکن است سفت و یا معمولی باشد ممکن است درد داشته باشد یا بدون درد باشد احساس درد و یا احساس کشیدگی در خایه دان علائم دیگری است که نباید آن را سرسری گرفت .

ادامه ی در پشت ، تنگی نفس و یا بزرگ شدن پستانها را باید بلافاصله به پزشک خود گزارش کنید گو اینکه ممکن است دلائل دیگری برای این علائم باشد ولی همه دلالت برآن دارد که سرطان در حال رشد است .

عود سرطان بیضه

و اینکه شما موقعیتی ممتاز برای نداشتن مشکلات بعدی دارید ولی سرطان می تواند بازگشت کند و طبیعی است که شما نسبت به این موضوع نگرانی خواهید داشت .اگر بازگشت کند شما و خانواده ی شما ممکن است احساسی از ناامیدی .

سردرگمی . ناراحتی و اضطراب داشته باشید در هر حال شما می توانید از درمانهای بعدی استفاده کنید و ازاطلاعاتی که درباره ی میزان شفایابی پس ازبازگشت مرض موجود است مطلع گردید این اطلاعات می توانند به بازگشت حس تعادل شما کمک کنند .

بیضه ی دیگر شما نیز ممکن است دستخوش هجوم سلولهای سرطانی قرار گیرد به شما پیشنهاد می کنند که از ان بیضه نمونه برداری شود و چنانچه وجود سرطان ثابت گردد دوباره دوره ی کوتاهی از رادیو تراپی برای شما در نظر گرفته می شود ولی اگر نتیجه ی آزمایش منفی باشد شما اطمینان خواهید یافت که سرطان در بیضه ی دیگر شما پیشرفت نخواهد داشت .

منبع : متخصص ارولوژی تهران و کتاب راهنمای پزشکی خانواده- بیماری های کلیه و مجاری ادرار

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان