درمان سنگ های کلیه بزرگ چیست

[sbu_post_image]

نشانه های سنگ های کلیه

هنگامی که سنگ در کلیه ها قرار دارد، اغلب دردی احساس نمی شود. اما هنگامی که سنگ از کلیه به سمت مثانه حرکت می کند، می تواند سبب بروز دردهای ناگهانی و شدید شود. علائم و نشانه های این بیماری شامل درد قولنجی مشقت بار در ناحیه کمر، پهلوها، کشاله ران و یا شکم به همراه وجود خون در ادرار می باشد. اگر علاوه بر سنگ، عفونت هم در مجاری ادراری وجود داشته باشد، ممکن است تب و لرز دیده شود. در این صورت بیمار باید هر چه سریعتر با یک پزشک تماس بگیرد.

تشخیص سنگ های کلیه

تشخیص وجود سنگ های کلیه با طرح بارز نشانه ها، وقتی که سایر علل ممکن برای درد در ناحیه شکم یا پهلو رد شوند، مورد ظن قرار می گیرد. معمولاً تصویر برداری در جهت تأیید تشخیصی بکار گرفته می شود. روش تشخیصی CTاسکن مارپیچی بدون استفاده از ماده حاجب، رایج ترین روش برای پی بردن به وجود سنگ یا انسداد در درون مجاری ادراری است. در خانم های باردار و سایر افرادی که نباید در معرض اشعه قرار گیرند، ممکن است برای کمک به تأیید تشخیص آزمون سونوگرافی انجام شود.

درمان سنگ های کلیه

بیشتر سنگ های کلیه طی مدت 48 ساعت با دریافت مایعات فراوان، در نهایت خودشان از مجاری ادراری عبور می کنند. آرام کننده های درد ممکن است برای تسکین نشانه های درد سنگ های کلیه تجویز شود. عوامل متعددی در توانایی دفع کلیه سنگ مؤثر هستند. این عوامل شامل اندازه جثه فرد، مسیر قبلی عبور سنگ کلیه ، بزرگ بودن پروستات، حاملگی و اندازه سنگ کلیه می باشد. شانس عبور یک سنگ کلیه 4 میلیمتری 80%، در حالی که برای یک سنگ کلیه 5 میلی متری 20% است. سنگ های کلیه بزرگتر از 9- 10 میلی متر، بندرت خودشان عبور می کنندو معمولاً نیازمند اقدامات درمانی هستند.

درمان سنگ های کلیه بزرگ

برای سنگ های کلیوی که خودشان عبور نمی کنند، اغلب روش درمانی که لیتوتریپسی (سنگ شکن) نامیده می شود، بکار می رود. در این روش از ضربه های امواج برای خرد کردن سنگ های بزرگ به سنگ های کوچکتر، تا بعداً بتوانند از دستگاه ادراری عبور کنند، استفاده می شود. همچنین فنون جراحی برای خارج کردن سنگ های کلیه توسعه یافته اند. این جراحی ها ممکن است از طریق ایجاد برشی کوچک در پوست (برداشت سنگ کلیه از طریق پوست) یا از راه عبور دادن یک وسیله جراحی (آندوسکوپ میزنای) از راه میزراه و مثانه به درون میزنای انجام شود.

دفع ادرار دردناک در مردان

وقتی مردی در مسیر انحرافی زندگی جوانی قرار گیرد، به راحتی در دام سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب، روابط جنسی ناسالم، و خواب ناکافی می افتد. بدن هم با مستعد شدن به ابتلای عفونت و اختلالات مزمن دردناک به این شیوه ی نادرست زندگی پاسخ می دهد که درمان آن ها ممکن است مشکل باشد و امکان عود آن ها وجود داشته باشد.
آلن، جوانی 22 ساله و مجرد است که بیشتر شب ها را با دوستانش می گذراند و غذاهای آماده ی سرپایی می خورد. به تازگی دردی آزار دهنده در کشاله ی ران، ناحیه ی تناسلی و کمرش احساس می کند و نیاز مداوم به دفع ادرار نیاز پیدا می کند. درد به تدریج شدیدتر شده و آلن متوجه شده ادرارش کدر و با کمی خون همراه است. پس از مراجعه به پزشک و تجویز آنتی بیوتیک، درد باز هم ادامه یافت، تا این که او به یک متخصص کلیه و مجاری ادرار معرفی شد. و متخصص کلیه و مجاری ادرار ،التهاب پروستات را در آلن تشخیص داد. با وجود تجویز آنتی بیوتیک بیشتر، علائم بر طرف نشد. به دلیل این درد مداوم، آلن دیگر تمرکز نداشت و زندگی اجتماعی و تحصیل او به هم ریخته بود.
آلن باید برنامه ی غذایی و شیوه ی زندگی خود را تغییر دهد، که احتمالاً مشکل را بدتر کرده اند. او روابط جنسی نادرستی داشته است که ممکن است او را در خطر ابتلا به عفونت های آمیزشی قرار داده باشد. آلن باید به طور منظم ورزش کند و هر روز تا جایی که درد اجازه می دهد پیاده روی کند.

شیوه ی زندگی و عفونت های ادراری

کمبود خواب و بی نظمی الگوی استراحت همراه با سیگار کشیدن مصرف الکل و برنامه ی غذایی نا منظم می توانند تاثیری تعیین کننده در دستگاه ایمنی داشته باشند و به بروز عفونت های مزمن و تکرار شوند منجر شوند.

پیشگیری از عفونت های ادراری

رژیم غذایی و عفونت های ادراری

از الکل بپرهیزید که مثانه را تخریب می کند. روزانه هشت لیوان آب بنوشید تا ادرار رقیق شود و باکتری ها را تخلیه کند.

شیوه ی زندگی و عفونت های ادراری

زمانی را به تمرین آرامش اختصاص دهید تا میزان تنش کم شود و با برنامه ای منظم شامل خواب کافی تعادل زندگی پر تحرک باز گردانید.

زندگی جنسی و عفونت های ادراری

رابطه ی جنسی سالم در پیش گیرید و از را بطه های نادرست بپرهیزید.

منبع : متخصص اورولوژی تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان