درمان ناتوانی جنسی

درمان ناتوانی جنسی

 

 

درمان ناتوانی جنسی

درمان ناتوانی جنسی

عوارض ناتوانی جنسی

اثرات و عوارض ناتوانی جنسی می تواند بسیار عمیق باشد و علاوه بر اثرگذاری بر اعتماد به نفس و روحیه و خلق فرد ممکن است باعث ایجاد اختلاف یا تعارض در ارتباط با شریک جنسی گردد و حتی در برخی موارد منجر به جدایی گردد. گاهی مشاهده می شود که شریک جنسی بیماربه دلیل برآورده نشدن خواسته هایش به سمت ارتباط با افراد دیگر کشیده میشود که این مساله خود عوارض جدی و مخربی برای هر دو طرف و بنیان خانواده دارد. پس با در نظر گرفتن مجموع این نکات نتیجه گیری میشود که تشخیص و درمان زودهنگام ناتوانی جنسی و پیگیری پس از آن بسیار ضروری و مهم میباشد.

چگونه ناتوانی جنسی درمان می‌شود؟

ابتدا دو قدم برای حل مشکل شما وجود دارد.

در قدم اول پزشک نیاز دارد علت را جستجو نماید و در قدم دوم پزشک به شما کمک می‌کند که درمان مناسب را انتخاب نمایید.

پزشک چگونه علت را پیدا می‌کند؟ پس از سؤالات کافی در مورد نحوه شروع و پیشرفت بیماری و حالت روحی فرد مبتلا، پزشک معاینات کامل به عمل می‌آورد تا از صحت مقدار فشار خون، کار اعصاب و ساختمان آلت اطمینان حاصل نماید.

او سپس ممکن است انجام آزمایش بررسی نعوظ شبانه در حالت خواب را توصیه نماید که کمک زیادی برای افتراق علت عضوی یا روانی می‌کند. در کنار آن، بررسی وضعیت هورمون‌ها و قند خون و یا نحوه جریان خون به داخل آلت ممکن است درخواست گردد.

در صورتیکه علت مشکل شما روحی و فکری تشخیص داده شود پزشک معالج، شما را نزد روان شناس یا روان پزشک مجرب معرفی خواهد نمود. اگر علت عضوی باشد روش‌های درمانی متعددی به شما پیشنهاد می‌گردد که شامل قرص‌های مختلف، تزریق آمپول به داخل عضله و حتی داخل آلت، وسایل خاص برای ایجاد نعوظ مصنوعی و بالاخره عمل جراحی و گذاشتن پروتز می‌باشد.

مسلم است که هر یک از طرق فوق خصوصیات خاص را خود دارند که منطبق با توانایی‌های شما می‌تواند مؤثر واقع شود. بنابر این نگران مشکل خود نباشید و به امید خدا با مشاوره با پزشک اورولوژی مرتفع خواهد شد

تشخیص  ناتوانی جنسی

بررسی بیماران باید شامل اخذ شرح حال دقیق معاینه فیزیکی مصاحبه با شریک جنسی انجام آزمایشات روتین نظیر شمارش خون کامل ادرار قند خون ناشتا کراتینین سرم سطح سرمی تستوسترون در صبح و غلظت پرولاکتین باشد. در بیمارانی که علائم بیماری پروستات دارند بررسی ترشحات لازم است
پس از مراجعه بيمار، مصاحبه پزشک با بيمار در مورد بيماريهای مختلف و عملکرد جنسی شخص اقدامات تشخيصی لازم انجام می شود . قبل از هر چيز بايستی مشخص گردد که علت ناتوانی جنسی مسائل روحی روانی است يا مسائل فيزيولوژيک. افرادی که ناتوانی آنها به دليل مشکلات روحی روانی است معمولا نعوظ صبحگاهی دارند ولی در هنگام مقاربت قادر به ايجاد و حفظ آن نيستند ولی افرادی که دچار اختلالات فيزيولوژيک هستند نعوظ صبحگاهی مناسبی ندارند و ممکن است دچار بيماريهای مختلفی باشند که در بخش قبلی به آنها اشاره شد. با مراجعه به پزشک و مشخص شدن علت بيماری پزشک می تواند موثرترين و بی خطر ترين روش درمان ناتوانی جنسی را برای بيمار انتخاب کند. ممکن است در طی روند تشخيص نياز به اقدامات پاراکلينيکی مانند Rigi-Scan ، کاورنوگرافی، سونوگرافی داپلر و … باشد.
در معاینه این بیماران باید نکاتی مانند صفات ثانویه جنسی(رویش ریش و سبیل و موهای ناحیه تناسلی و زیر بغل و …) اندازه آلت و بیضه ها و … را مد نظر داشت.

برای بررسی اولیه نیاز به درخواست آزمایشاتی مانند قند خون ناشتا, چربی خون, تستهای تیرویید, بررسی  سرطان پروستات در افراد بالای 50 سال و … می باشد.
از جمله علل دیگری که میتوانند باعث اختلال نعوظ گردند می توان به کشیدن سیگار, مصرف الکل, چاقی, اعمال جراحی روی پروستات و مجرا, دوچرخه سواری طولانی مدت و … اشاره نمود.

پس از بررسی اولیه توسط پزشک یا درمان شروع میشود یا نیاز به بررسی های تکمیلی مانند سونوگرافی داپلر, عکس رنگی با تزریق ماده رنگی درون آلت, آنژیوگرافی و … می باشد.

 درمان ناتوانی جنسی

در افرادی که دچار ناتوانی جنسی در اثر اختلال فيزيولوژيک هستند درمان ناتوانی جنسی بر حسب علت اختلال متفاوت است، مثلا در افرادی که صفات ثانويه جنسی در آنها رويت نمی شود درمان هورمونی اولين قدم است و در ساير بيماران بايد از روشهای مختلف موجود استفاده کرد که در زير ، روشهای متداول درمان ناتوانی جنسی به همراه مزايا و معايب آنها بطور کامل توضيح داده شده است.

انوع درمان ناتوانی جنسی

مشاوره با متخصص مشکلات جنسی و يا روانپزشک ، بدون جراحی ، باعث کمک به شناخت مشکل و ايجاد رابطه خواهد شد. طول درمان و هزينه آن مشخص نيست و درصدهای موفقيت متغير است. در افراد دچار ناتوانی به علل فيزيولوژيک موثر نمی باشد.
قرص يوهيمبين بدون جراحی و درد . ممکن است باعث افزايش ميل جنسی در افراد سالم گردد. مشخصا موثر نيست و تفاوت چندانی با دارونما (Placebo ) ندارد. مدت زمان طولانی بايد استفاده شود و دارای عوارض جانبی ( ايجاد عصبانيت ) متعددی است.
درمان جايگزينی هورمونی بدون جراحی و بدون درد، ممکن است باعث افزايش ميل جنسی شود. تنها در افرادی که دچار کاهش شديد سطح تستوسترون خون هستند ( افرادی که صفات ثانويه جنسی در آنها وجود ندارد) موثر می باشد. باعث بزرگی پروستات، تخريب کبد و احتباس ادرار در بدن می گردد. بخصوص در افراد با سطح تستوسترون طبيعی ممکن است آنها را در ريسک ابتدا به سرطان پروستات قرار دهدو
قرص سيلدنافيلد ( وياگرا ) بدون جراحی و درد، در حدود %70موارد موثر می باشد. استفاده از آن در افرادی که نارسايی قلبی داشته و از ترکيبات نيترات استفاده می کنند ممنوع است. در همه افراد موثر نيست و دارای عوارض جانبی بوده و حتی مواردی از مرگ ناگهانی نيز گزارش شده است.
باعث افزايش ريسک سکته قلبی در افراد بالاتر از 50 سال می گردد و استفاده از آن در افراد زير خطرناک است.
{ مبتلايان به نارسائی قلبی، گرفتگی عروق قلب تست ورزش مثبت فشار خون پائين تر از90/50 ميليمتر جيوه، حجم خون پائين و فشار خون بالاتر از 170/110 ميليمتر جيوه (که از داروهای متعدد استفاده می کنند)، انژينهای قلبی، اريتمی قلبی، سابقه سکته قلبی و يا مغزی، کور رنگی }
سال گذشته مرگ 130 نفر در ايالات متجده در ارتباط با استفاده از دارو ثبت شده و هم اکنون استفاده از آن در بيماران قلبی به عنوان يک روش درمانی مطمئن برای درمان ناتوانی جنسی (Safe Sex) به طور بسيار قوی زير سئوال رفته است.
حتما بايد با تجويز پزشک استفاده شود. و در افرادی بالاتر از 50 سال بايستی پس از مشاوره با متخصص قلب و عروق و تست ورزش تجويز گردد.
قرص زير زبانی اپومورفين در حدود %50 افراد موثر می باشد. پر هزينه و دارای عوارض جانبی (تهوع، سرگيجه، تعريق، بی خوابی و …) می باشد و هنوز توسط FDH تاييأ نشده است.

دستگاه اکستندر یا Largerbox

در حدود %30 تاثیر گذار برای افراد زیر 28 سال با فیزیک جسمی بالاو توان خون رسانی دو برابر حد معمول زیرا کشش در این دستگاه کاملا نا متعارف بوده وصرفا بافت اسفنجی الت دچار کشش می شود.
در سال 2007 از طرف کمیته بهداشت سازمان بهداشت جهانی WHO رد صلاحیت شده ، به صورت معمول تا 40% کاهش نعوظ ، به دلیل استفاده گیره نوک الت پس از پایان دوره استفاده از دستگاه عوارضی مانند عدم کنترل دهانه مجرای پیشابراه و عدم کنترل انزال و بی اختیاری ادرار ، کاهش نعوظ به صورت کامل بعد از 2 تا 4 سال و تبدیل شدن الت به یک عضو کاملا غیر قابل استفاده

دایت Matters Of Size و  Men Health

بدون محودیت سنی ، افزایش خون رسانی به کلیه اعضاء تناسلی ، کنترل انزال در هر زمان ممکن و درمان زود انزالی به صورت %100 ، جلوگیری از بزرگ شدن پروستات ، آموزش کامل روان درمانی مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی ، توضیحات به صورت کامل دربخش مربوبه محصولات داده شده است.

در کمتر از %10 افراد به دلایل عصبی وسابقه مصرف دارو های استروژنیک و پرئژسترونی نتیجه کامل حاصل نشده است  (افراد ی که در دوره های پرورش اندام برای نتیجه گیری زودتر ازهورمون های پروژسترونی به میزان زیاد استفاده کرده اند)

 لذا می توانید روش مناسبی برای درمان ناتوانی جنسی باشد.

دستگاه واکيوم همراه

بدون جراحی و درد، موفق ترين ، موثرين و مقرون به صرفه ترين روش درمان ميکروپنيس و درمان ناتوانی جنسی می باشد که شانس موفقيت آن در حدود 98% تا100% است نياز به آموزش و همکاری دقيق بيمار دارد. در افرادی که همسر باکره دارند درمان اوليه نمی باشد. (اين افراد می بايستی به توصيه های دقيق پزشکان گروه مهندسی پزشکی همراه توجه کامل بنمايند) کمتر از %1 از افراد ممکن است دچار غش (Shok Vasovageal) گردند که پس از استفاده مکرر برطرف خواهد شد.
(عدم موفقيت آن بعلت ناآشنايی و استفاده نادرست از آن است)

تزريق آمپول به داخل آلت تناسلی

بدون جراحی، در حدود %65 موارد موفقيت آميز است. بشدت دردناک است. بايد توسط پزشک مجرب تزريق شود. بيش از دوبار در هفته نمی توان از اين روش استفاده کرد. می تواند باعث فيبروز آلت و نعوظ طولانی مدت شود که حتی نياز به جراحی خواهد داشت. به عنوان درمان ناتوانی جنسی توسط FDA تاييد نشده است.

جراحی های عروقی

تنها در افرادی که فاقد هرگونه ريسک فاکتور ( صدمه عصبی، سيگار، ديابت، فشار خون، سن بالا … ) می باشند ممکن است موثر باشد ( البته در صورتيکه در بررسی های قبل از عمل تشخيص مشکل عروق ثابت شده باشد. ) بين %50-%40 موفقيت ديده شده است. (که درصد قابل قبولی نيست). يکنوع عمل جراحی می باشد. و فيبروز پس از عمل باعث کوچکتر شدن آلت می گردد، هرچند بسته شدن وريدها نقش مهمی در ايجاد حالت نعوظ دارد ولی همگان با اين نظريه موافق نيستند که بستن وريدها موثر و يا منطقی برای درمان ناتوانی جنسی باشد، به سه دليل :
1 – عضلات صاف ديواره وريدها نقش به سزائی در عملکرد انسدادی اين وريدها دارند که افتراق بين اختلال در عملکرد اين عضلات و عملکرد دريچه ای آن امکان پذير نيست.
2- بدليل نبودن روش دقيق ارزيابی وريدهای آلت جهت بررسی بيماری نشت وريدی (venous leakage) ميزان موفقيت پس از اين عمل جراحی نيز قابل پيش بينی نيست و به مرور زمان تاثير درمانی آن کاهش می يابد.
3- نحوه بستن وريدها و نتايج حاصل از آن توسط پزشکان مختلف بسيار متفاوت است. در نهايت بستن وريدها بعلت عدم موفقيت طولانی مدت توسط صاحب نظران توصيه نمی شود.

پروتز آلت

آخرين روش درمان ناتوانی جنسی در صورت عدم موفقيت در روشهای ديگر است ( در کمتر از %5 موارد کاربرد دارد. ) نياز به جراحی دارد و تهاجمی ترين روش درمان ناتوانی جنسی است. در 10% -5% موارد پس از گذشت 5 تا 10 سال دچار عفونت، پس زدگی و اختلال در عملکرد خواهد شد که در اين صورت پروتز بايد از بدن خارج گردد. پرهزينه ترين روش درمان ناتوانی جنسی است. باعث تغييرات غير قابل برگشت در ساختمان آلت شده که انجام روشهای درمانی ديگر را غير ممکن می سازد. در مقايسه با واکيوم اندازه آلت 20 تا %30 کوچکتر است.

لازم به ذکر است پس از قرص سيلدنافيل (دارای عوارض جانبی متعدد می باشد و در تمام افراد قابل استفاده نيست) استفاده از دستگاه واکيوم شايع ترين درمان مورد استفاده در کشورهای ديگر. اين روش درمانی بی خطرترين، مؤثرترين موفق ترين و مقرون به صرفه ترين روش درمان ناتوانی جنسی است

منبع : dohaclinic و beytoote

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان