درمان های جدید ناباروری

 

[sbu_post_image]

درمان ناباروری با اهدای تخمك، اسپرم و رحم اجاره‌ای

گروه سنی كه ناباروری در آن تعریف می‌شود، زوج‌های در سن 19 تا 47 ساله هستند.

در ایران و جهان به طور متوسط 40 درصد علت ناباروری‌ها مردانه و 60 درصد زنانه استوی ادامه داد: علت اصلی ناباروری در بسیاری از زنان، عفونت‌های لوله‌ رحمی است كه بیشتر به علت بی‌بند و باری‌های اخلاقی به وجود می‌آید و در كشورهای غربی بیش از 60 تا 70 درصد علت ناباروری زنان به همین خاطر است اما در كشور ما این میزان به علت رعایت اصول اخلاقی بین 12 تا 15 درصد است.

در كشور ما حدود 3 میلیون زوج نابارور وجود دارد و حدود 12 تا 15درصد زوج‌هایی كه هر سال ازدواج می‌كنند نیز با این مشكل رو به‌رو هستند. البته روش‌های مختلفی برای درمان ناباروری وجود دارد که از جمله می توان به اهدای تخمك و رحم اجاره‌ای اشاره کرد که در كشور ما قانونی است اما به علت برخی مشكلات حقوقی و عرفی هنوز با اشكالاتی مواجه است. در عین حال، برای درمان ناباروری روش اهدای اسپرم هم وجود دارد كه در كشور ما هنوز مجوزی ندارد. دکتر

از جمله روش‌های جدیدی كه برای درمان ناباروری در دنیا در حال بررسی است، روش تولید اسپرم مرد از سلول‌های بنیادی خود اوست كه 3 گروه از محققان در دنیا اكنون بر روی این پروژه مهم در حال فعالیت هستند كه یك گروه آن در ایران مشغول كارند و یك گروه ایرانی نیز در اروپا روی این پروژه كار می‌كند.

به نظر می‌رسد اتمام این پروژه تحقیقاتی بزرگ جهانی حداقل به 5/2 سال دیگر زمان نیاز داشته باشد. ناباروری از بیماری‌های شایع جوامع بشری است و جزو 5 علت اول طلاق در كشور ما نیز محسوب می‌شود.

سالانه 150هزار نفر به جمعیت زوج‌های نابارور كشور اضافه می‌شود و اكنون حدود 3 میلیون زوج نابارور در كشور داریم. مهمترین مشكل در درمان ناباروری زوج‌ها، هزینه بالای هر بار سیكل درمان و ضعف شدید پوشش بیمه‌ای است و در كنار آ‌ن مشكلات فرهنگی، مسایل فقهی و حقوقی نیز وجود دارد که برای نمونه می توان به روش اهدای تخمك و رحم اجاره‌ای اشاره کرد كه با وجود قانونی بودن آن در كشور هنوز مشكلات عرفی و حقوقی دارد.

فقط داروهای هر سیكل درمان ناباروری بین 500 تا 700 هزار تومان قیمت دارد كه حدود 30 درصد هزینه كل درمان ناباروری است؛ در حالی كه اكثر بیمه‌ها این هزینه‌ها را پرداخت نمی‌كنند و فقط برخی از هزینه ها مانند سونوگرافی و ویزیت توسط برخی بیمه ها پرداخت می شود. البته انجمن باروری و ناباروری در 2 سال اخیر تلاش‌های جدیدی را به حل این مشكلات به خصوص پوشش مناسب بیمه‌های خدمات درمان ناباروری در كشور آغاز كرده است و این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد و امیدواریم به زودی به نتیجه مطلوب برسد.

برای اجرایی شدن این هدف نیز كمیسیونی در وزارت رفاه تشكیل شده و از وزارت بهداشت خواسته است تا شرح خدمات درمان ناباروی را ارائه كند.

 بیش از 50 مركز درمان ناباروری در كشور فعال است، بیشتر این مراکز خصوصی و نیمه دولتی هستند و سالانه به 20 تا 30 هزار زوج نابارور خدمت رسانی می‌كنند و هر سال حدود 20 تا 30 هزار سیكل درمان در این مراكز انجام می‌شود كه البته همین مراكز ظرفیت و توان انجام بیش از 100هزار سیكل درمان را در سال دارند درمان‌های نوین ناباروری مانند لقاح مصنوعی از دهه 80 در جهان به كار گرفته شد و اكنون بیش از 90 درصد باروری‌ها در جهان به روش‌های نوین درمانی قابل درمان است كه بیشتر این روش‌ها در كشور ما نیز اجرا می‌شود.

منبع : تبیان

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان