درمان و پیشگیری از تبخال تناسلی

images?q=tbn:ANd9GcQVDhP0GTUUosd2mI7 51bJXKLdWiy3Rqa2ynnRL9p2LgwDluLMqQ

تبخال تناسلی

تبخال ناحيه تناسلي عبارت است از يك عفونت ويروسي ناحيه تناسلي كه از راه آميزشي انتقال مي يابد. اين عفونت در مردان و زنان مي تواند رخ دهد. از جمله نواحي كه امكان درگيري آنها وجود دارد عبارتند از مجراي تناسلي ، گردن رحم ، ران ها، و آلت تناسلي . تب خالي تناسلي معمولاً همراه با ساير بيماري هاي آميزشي رخ مي دهد.

علايم شايع تبخال تناسلی

تاول هاي دردناك كه قبل از آن خارش ، سوزش يا احساس آزردگي در ناحيه تناسلي وجود دارد. در زنان ، تاول ها ممكن است با درون مجراي تناسلي تا گردن رحم و نيز پيشابراه گسترش يابند. پس از چند روز، تاول هاي مي تركند و از آنها زخم هايي كم عمق و دردناك بر جاي مي ماند كه 3-1 هفته به طول مي انجامند.
سوزش و مشكل در دفع ادرار
بزرگ شدن گره هاي لنفاوي
تب و احساس كسالت

درمان تبخال تناسلی

تشخيص معمولاً با ديدن تاول ها داده مي شود، اما براي تأييد تشخيص ممكن است مايع داخل تاول در آزمايشگاه مورد بررسي قرار گيرد.
درمان با هدف تخفيف علايم و پيشگيري از عوارض صورت مي گيرد.
لباس زير بايد نخي باشد.
براي كاهش درد به هنگام ادرار، مي توان از آب گرم در ناحيه استفاده كرد.
نشستن در وان آب گرم كه در آن يك قاشق چايخوري نمك ريخته شده باشد مي تواند مقداري از درد و ناراحتي ناشي از تاول ها را كاهش دهد.
حتي المقدور شيوه زندگي خود را طوري تغيير دهيد كه استرس كمتري در زندگي داشته باشيد
خانم ها بايد سالانه تحت بررسي پاپ اسمير و معاينه قرار گيرند تا از نبودن هرگونه عارضه اي اطمينان حاصل شود.

داروهای تبخال تناسلی

داروهاي ضد ويروسي خوراكي غالباً براي درمان اولين حمله عفونت تبخال ناحيه تناسلي و عود عفونت تجويز مي شوند. در بعضي از بيماران ، اين داروها ممكن است براي پيشگيري نيز تجويز شوند. نوع موضعي ماليدني اين داروها ضدويروسي نيز موجود هستند اما به اندازه خوراكي مؤثر نيستند.
داروهاي ضد درد خفيف ، مثل استامينوفن

پیشگیری از تبخال تناسلی

بهترین راه برای پیشگیری از تبخال تناسلی، اجتناب از تماس‌های جنسی پرخطر ومشکوک، اجتناب از بی‌بندوباری جنسی وعدم داشتن شرکای جنسی متعد، اجتناب از آمیزش جنسی هنگام فعال بودن بیماری و استفاده از کاندوم است. استفاده صحیح از کاندوم از جنس لاتکس به مقدار زیادی از خطر آلودگی می کاهد ولی آنرا صفر نمی کند.. داروهای ضدویروسی نیز می ‌توانند میزان ریزش ویروس را کاهش دهند و احتمالانتقال آن را پایین بیاورند اما نمی ‌توانند به طور کامل از آن جلوگیری کنند.هنوز هیچ واکسنی برای این بیماری کاربردی نشده است.

منبع:پارسی طب  دکتر محرابیان

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان