درمان پروستات با لیزر و عوارض کمتر

[sbu_post_image]

امروزه لیزر جای خود را به عنوان یک روش درمانی در حوزه درمان بیماری های مختلف باز کرده است، به گونه ای که بیش از ۱۵ بیماری با دانش لیزر درمان می شود. لیزر در حقیقت یک شعاع تابش تک نور است که از مواد مختلف با مکانیزم های نوین علمی تهیه می شود. جاذبه ایجاد شده در درمان با لیزر در رشته پزشکی، انگیزه ای شده است تا سایر رشته ها نیز به این نوع تابش اشعه برای درمان مراجعه کنند و به همین دلیل هم اکنون دایره این درمان وسعت بیشتری یافته و در بسیاری از امراض و بیماری ها از روش های مختلف لیزر درمانی استفاده می شود.

لیزر با تولید گرمایی بیش از ۱۰۰ درجه سانتیگراد باعث تبخیر سلول های پروستات می شود. این جراحی از طریق مجرای ادراری و به طور بسته و بدون شکاف روی بدن بیمار انجام شده و اثر منفی روی توانایی جنسی بر جای نمی گذارد. همچنین در این نوع عمل بیمار احتیاج به تزریق خون ندارد. روش اخیر به نام روش بسته یا «TOR» است که در بین مردم به روش لیزر معروف است.

از چندی پیش در رشته اورولوژی هم برای درمان برداشتن پروستات، تخریب سنگ ها، برطرف کردن تنگی ها و سوزاندن تومورهای مثانه از لیزر استفاده می شود. پروستات غده ای خاص مردان است که در زیر مثانه و اطراف مجرای ادراری قرار دارد و وزن آن حدود ۲۰ گرم است.

ترشح مواد خاص این غده یکی از فاکتورهای لازم برای باروری مردان است. به طور طبیعی بافت مترشحه ای در پروستات وجود دارد که با افزایش سن در افراد بالای ۴۰ سال و بر اثر یکسری فرآیندهای فیزیولوژیکی دچار افزایش تعداد سلول و در نهایت بروز عارضه ای موسوم به بزرگی خوش خیم پروستات یا در اصطلاح «BPH» می شود.

از مزایای خوب بهره‌گیری از لیزر در پروستات این است كه بیمار تنها نیاز به انجام آزمایش(PSA تست تشخیصی سرطان پروستات) قبل از درمان دارد، زمان عمل تقریبا كمتر از مدت زمان عمل جراحی تراش پروستات بوده و بدون خونریزی و بدون نیاز به شستشوی مجاری ادراری، بیمار آسودگی خاطر داشته و بدون عفونت ادراری و تحمل سونداژ طولانی پس از مدت كوتاهی بستری (حدود یك روز) قابل ترخیص است.

این شیوه درمان پروستات در حقیقت عمل بسته ای است که از چندی پیش به طور پراکنده در مراکز مختلف به خصوص دانشگاه های دولتی، از دستگاه های لیزر به این منظور استفاده شده است.

منبع:بازگشت به زندگی.پرشین پرشیا

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان