دستگاه سنگ شکن کلیه به وسیله امواج التراسونیک

Z

سنگ شکن با امواج شوک دهنده از خارج از بدن، تکنیکی است که در آن می توان بدون انجام جراحی سنگهای کلیه و حالب را درمان نمود. در این روش از امواج با انرژی بالا که قابلیت عبور از بافتهای بدن را دارند، جهت شکستن سنگ به قطعات بسیار کوچکتر استفاده می شود. بعلت اندازه کوچک سنگهای حاصله از طریق ادرار و بدون هیچ مشکلی از بدن دفع می شوند

 ارتروسکوپی 

 این روش را می توان برای از بین بردن یا شکستن سنگ های کلیه که در یک سوم تحتانی حالب هستند به کار برد.
یک وسیله ی مجهز به فیبر نوری که شبیه یک تلسکوپ باریک وبلند است(Ureteroscope) از طریق مجرای ادرار وارد شده از مثانه عبور می کند تا به سنگ برسد. هنگامی که سنگ مشاهده شد ،اورولوژیست می تواند سنگ راهم با استفاده از یک basket کوچک که درون ureteroscope تعبیه شده از کلیه خارج کند (basket extraction) و هم با استفاده از لیزر یا وسیله ای مشابه آن را خرد کند.

 خرده سنگ ها سپس توسط بیمار دفع می شوند.Ureteroscopy به صورت سر پایی و تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی صورت میگیرد.

Ureteroscopic Stone Removal

این جراحی تحت بیهوشی عمومی و برای درمان سنگ هایی که دروسط و قسمت پایینی حالب قرار دارند صورت می گیرد.

یک وسیله ی مجهز به فیبر نوری از طریق مجرای ادرار وارد مثانه شده از آنجا وارد حالب می گردد.با استفاده از لیزر یا وسیله ی مشابه دیگری ،سنگ های کوچک ازبین رفته سنگ های بزرگ خرد می شوند تا از طریق ادرار دفع شوند.ممکن است یک تیوب کوچک (یا یک stent) برای مدتی کوتاه پس از عمل درون حالب جایگذاری شود تا هم به بهبود بیمار کمک کند و هم از انسداد،تورم و اسپاسم جلوگیری نماید.

Lithotripsy

این روش برای سنگ هایی که در کلیه و قسمت فوقانی حالب هستند کاربرد دارد.این کار با استفاده از یک دستگاه ، ماشین یا یک probe صورت میگیرد که در آن سنگ ها خرد میشوند تا به صورت طبیعی دفع شوند.Lithotripsy برای بیمارانی که سنگ بزرگ یا شرایط پزشکی دیگری دارند مناسب نیست.

images?q=tbn:ANd9GcSCGN8O4MVPoj80FxkF074 mlAvr3Oxbd7aCIqda9

مزایا و معایب درمان سنگ کلیه با دستگاه سنگ شکن

اصلی ترین مزیت این روش آن است که بدون انجام جراحی می توان سنگ را درمان نمود.
در نتیجه ، هزینه ها، زمان بستری در بیمارستان، عوارض جانبی و دوره بهبودی کاهش خواهد یافت. متأسفانه تمامی انواع سنگها با این روش قابل درمان نمی باشند. بعلاوه گاهی اوقات قطعاتی از سنگ در داخل بدن باقی می ماند که نیاز به انجام روش های درمانی دیگری می باشد .

عموماً جهت کمک به آرامش بیمار کاهش اضطراب وی ممکن است از روشهای بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی استفاده شود.

معمولاً بیمار برای یک یا دو روز در بیمارستان بستری خواهد شد. گاهی نیز می توان بصورت سرپائی این عمل را انجام داد .

عوارض احتمالی درمان سنگ کلیه با دستگاه سنگ شکن

بعد از اتمام درمان بسیاری از بیماران می توانند حرکت کنند و حتی خیلی ها نیز در طی یک تا دو روز بعد از درمان می توانند به کارهای روزمره خود بپردازند. رعایت رژیم غذایی لازم نیست اما نوشیدن مقادیر زیادی آب می تواند به دفع سنگ کمک کند. ممکن است در حین دفع سنگ مقداری درد ایجاد شود که معمولاً بعد از درمان شروع شده و گاهی می تواند تا چهار الی هشت هفته بعد از درمان ادامه یابد. مصرف مقادیر کافی از مایعات و خوردن داروهای مسکن می تواند به کاهش درد کمک کنند.

عوارض جانبی این عمل

گاهی اوقات بعد از چند روز ممکن است در ادرار خون وجود داشته باشد. عبور سنگ خرد شده می تواند سبب بروز ناراحتی در فرد شود. گاهی نیز سنگ بطور کامل نشکسته است و انجام روشهای درمانی دیگر مورد نیاز خواهد بود.

منبع:خبر فارسی

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان