دستگاه كليه مصنوعي

[sbu_post_image]

‌بيماران مبتلا به نارسايي مزمن كليوي با‌ ‌كمك يك كليه مصنوعي پوشيدني مي‌توانند از دستگاه‌هاي دياليز بي‌نيازشوند‌.
اين‌ ‌كليه مصنوعي در يك تحقيق مقدماتي نتايج نويدبخشي به همراه داشته است‌.
محققان معتقدند اين دستگاه كه با باتري كار مي‌كند هنگامي كه براي يك مدت  8-  4 ساعته مورد استفاده قرار گرفت، نتيجه‌ ‌موفقيت آميزي داشته است.
محققان در‌ ‌درازمدت به دنبال فراهم آوردن امكان استفاده شبانه‌روزي از اين دستگاه هستند تا‌ ‌بيماران را از وصل شدن به دستگاه همودياليز در بيمارستان يا درمانگاه به مدت‌  ‌12ساعت در هفته، بي‌نياز كنند‌.
اين دستگاه مي‌تواند بيماراني كه در مراحل پيشرفته نارسايي‌ ‌كليوي قرار دارند به دفعات بيشتر و مدت طولاني‌تر دياليز كند‌.‌ اين تحقيق فقط بر‌ ‌روي هشت بيمار با ميانگين سني  52 سال انجام شده است و به همين دليل بايد تحقيقات‌ ‌بيشتري در اين زمينه انجام شود‌.
بيماراني كه در اين تحقيق شركت كردند، پيش‌ ‌از استفاده از اين دستگاه مرتب همودياليز مي‌شدند‌.
ميزان جريان خون و سرعت‌ ‌خروج مواد شيميايي سمي از بدن در اين دستگاه در مقايسه با دياليزهاي متعارف بسيار‌ ‌كندتر است، اما اين موضوع مشكلي ايجاد نمي‌كند چرا كه مي‌توان از اين دستگاه براي‌ ‌دوره‌هاي طولاني و مداوم استفاده كرد‌.
در اين تحقيق دو تن از بيماران به علت‌ ‌مصرف داروي ناكافي ضدانعقاد دچار لختگي خون شدند و يكي از بيماران به علت خارج شدن‌ ‌سوزن به طور موقت از دستگاه جدا شد‌.
با اين همه، تمام بيماران معتقد بودند اين درمان را به ساير مبتلايان به نارسايي كليوي توصيه مي‌كنند‌.
حدود  1/3 ميليون نفر‌ ‌در سراسر جهان به دليل نارسايي مزمن كليوي نيازمند دياليز هستند. شمار معدودي از‌ ‌اين بيماران تحت پيوند كليه قرار مي‌گيرند و كليه اهدايي كمياب است‌.
‌محققان‌ ‌اميدوارند كه در بلندمدت، نانوتكنولوژي و كوچك‌سازي به ساخت دستگاه‌هاي راحت تر و‌ ‌كاشتني كه عملكرد كليه سالم را تقليد مي‌كنند بينجامد‌.
كليه مصنوعي پوشيدني اولين‌ ‌گام در دستيابي به دستگاه‌هاي تصفيه خون پوشيدني است.

منبع: پزشکی بالینی

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان