دفع پروتئین از کلیه ها و تورم بدن

[sbu_post_image]

دفع پروتئين از كليه‌ها وقتي به ميزان زياد ايجاد شود باعث كم شدن مقدار پروتئين در خون شده و پلاسما از رگ‌ها بيرون مي‌آيد و باعث ورم مي‌شود. آلبومين مهم‌ترين پروتئين در گردش خون است كه مانند چسب مايع پلاسما را داخل رگ‌ها نگه مي‌دارد.

مايع خون يا پلاسما در كليه‌ها تصفيه مي‌شود و مواد زائد را از دست مي‌دهد. در حالت عادي در حين تصفيه پلاسما در كليه‌ها سدي وجود دارد كه مانع از خروج آلبومين از پلاسما به داخل فضاي ادراري مي‌شود و بدين ترتيب در حالت عادي ادرار عاري از پروتئين يا آلبومين است، البته در شرايط خاصي مثل ورزش سنگين يا وجود عفونت ادرار مقدار كمي آلبومين در ادرار دفع مي‌شود كه معمولا توسط بدن جبران مي‌شود.

اما بيماري‌هايي وجود دارند كه در آنها كارايي سد خوني ـ ادراري در كليه از بين مي‌رود و آلبومين به مقدار زياد در ادرار وارد شده و دفع مي‌شود. در اين حالت كبد شروع به توليد بيشتر آلبومين و اين نقيصه را تا حدي جبران مي‌كند.

وقتي كبد ديگر نتواند از پس مقدار زياد آلبومين دفع شده برآيد آن وقت مقدار آلبومين خون كم شده و كم‌كم پلاسما از داخل رگ‌ها به فضاي زير پوست تراوش مي‌كند و ورم ايجاد مي‌شود. ورم ناشي از دفع پروتئين، ورم عمومي است يعني صبح كه فرد از خواب بيدار مي‌شود پف كرده و معمولا زير‌پلك‌هايش كاملا ورم كرده است.

اگر فردی پروتئين‌آوري پيدا كند و حجم پروتئين دفعي زيادتر از حد مشخص باشد، جايگزيني اين پروتئين براي بدن مشكل مي‌شود.

خوب است بدانيم پروتئين‌ها مولكول‌هايي هستند كه در داخل رگ‌ها ايجاد فشار اسمزي مي‌كنند و با اين كار باعث مي‌شوند كه آب از درون رگ به درون بافت‌ها نشت پيدا نكند.

البته هر ورمي نشانه بيماري كليوي نيست. این مساله خيلي مهم است كه هر ورم دست و پا پروتئين‌آوري نيست. خيلي از بيماران هنگام مراجعه به پزشك به دليل ورم دست و پا نگران بيماري كليوي هستند. ولي اين طور نيست كه هر كسي با وجود ورم زير چشم لزوما پروتئين‌آوري داشته باشد.

قدم اول در بررسي بيماري كه دچار دفع پروتئين است، اندازه‌گيري مقدار پروتئين در ادرار يك شبانه روز كامل است. اين كار اگر چه كمي پر دردسر است ولي بايد حتما در بررسي‌ها انجام شود. در اين حالت بيمار صبح روز اول ادرارش را دور مي‌ريزد و پس از آن تا 24 ساعت يعني صبح فردا هر بار ادرارش را در ظرفي كه از آزمايشگاه گرفته، جمع مي‌كند. صبح فردا پس از جمع كردن ادرار صبحگاهي آن را به آزمايشگاه مي‌برد.

براي بيماري كه دچار ورم در تمام بدن شده است، اگر آلبومين در ادرار 24 ساعته بيشتر از 5‌/‌3 گرم باشد بيماري نفروتيك (بيماري دفع شديد پروتئين از كليه‌ها) را مطرح مي‌سازد كه ‌بايد با روش‌هاي تشخيصي ـ تكميلي نوع بيماري كليه را مشخص كرد. وجود يا فقدان گلبول‌هاي قرمز و گلبول‌هاي سفيد در ادرار بيماراني كه پروتئين دفع مي‌كنند نيز در تشخيص بيماري اهميت دارد. پروتئين‌آوري مي‌تواند يك نشانه خيلي مهم از بيماري‌هاي زمينه‌اي كليه باشد. در واقع بهتر است بگوييم پروتئين‌آوري، بيماري نيست بلكه نشانه‌اي مهم است كه ممكن است به دليل سوءاثر برخي داروها بر كليه يا در جريان برخي بيماري‌هاي عفوني به وجود آيد. در اثر ديابت و فشار خون هم ممكن است پروتئين‌آوري پيدا شود. به طور كلي پروتئين‌آوري موردي است كه نبايد به راحتي از كنارش گذشت.»

منبع: ایران سلامت

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان