دلایل تکرر ادرار و علت آن

[sbu_post_image]

در صورتی که تعداد دفعات ادرار طی روز از ۵ تا ۷ بار بیشتر شود فرد اصطلاحا دچار تکرر ادرار شده است که این مساله می‌تواند نشانه بیماری باشد .

پزشکان معتقدند که چنانچه مقدار مایعات‌ دفع شده از بدن بیشتر از مایعات جذب شده آن باشد باعث از بین رفتن کارکرد کلیه در بدن می‌شود. دیابت، پرنوشی، تحریک شدن کلیه در اثر سرما و از همه مهمتر سن وجنس از دلایل تکرر ادرار است.

هرگونه علائم مثل سوزش، تکرر ادرار و تغییر‌رنگ در ادرار که باعث اختلال در ادرار شود حتما باید جدی گرفته شده چرا که عدم درمان به موقع این گونه اختلالات باعث حاد شدن مشکل بیمار و نیاز وی به دیالیز و پیوند کلیه است.در صورت وجود درد و سوزش هنگام ادرار‌کردن و یا در صورتی که بعد از ادرار کردن همچنان احساس نیاز به دستشویی رفتن دارید به پزشک مراجعه کنید. اینها ممکن است علائمی از عفونت‌های ادراری باشند. عفونت‌های ادراری شایع‌ترین عفونت‌های باکتریال در زنان حامله هستند و در صورتی‌که درمان نشوند می‌توانند سبب عفونت کلیه و زایمان زودرس شوند.

دلایل تکرر ادرار

*مصرف مدرها (داروهاي ادرارآور) و برخي داروهاي ديگر ‌ ضعيف شدن ماهيچه‌هاي مثانه، مجرا و كف لگن و در مردان، بزرگ و يا عفوني شدن پروستات مي‌تواند منجر به تكرر ادرار بويژه در شب شود.
*درمان سرطان‌هاي نزديك مثانه كه به ديوار مثانه آسيب برسانند.
*سرطان مثانه و سنگ‌هاي مثانه و يا التهاب مثانه.
*زماني‌كه ديابت باعث مي‌شود كه قند زيادي خون در ادرار دفع شود، آب بافت‌هاي بدن جذب مي‌شود و نياز به ادرار را افزايش مي‌دهد.
*بيماري‌هايي كه موجب ضعف كليه مي‌شود.
*قلب ضعيف كه نمي‌تواند خون را به خوبي تخليه كند و موجب تجمع مايعات در بدن و تكرر ادرار مي‌شود.

علت تكرر ادرار در زمان حاملگي

تكرر ادرار جزو شايعترين علائم اوليه حاملگي است كه در حدود هفته ششم حاملگي شروع مي شود. عمده ترين دليل تكرر ادرار افزايش حجم خون در حاملگي است كه سبب افزايش ادرار مي شود. بزرگ شدن رحم در ادامه حاملگي نيز ممكن است سبب فشار بر روي مثانه و تكرر ادرار شود.

بعضي عقيده دارند كه در سه ماهه دوم با رشد رحم به خارج از لگن تكرر ادرار كمتر مي شود ولي تحقيقات شواهدي در اين زمينه نشان نداده اند. واقعيت اين است كه تكرر ادرار در سه ماهه دوم ممكن است اصلاً كم نشود. در يك مطالعه كه در آن زنان حامله دفعات و حجم ادرار خود را اندازه مي گرفتند، محققين دريافتند كه هم تعداد دفعات و هم حجم ادرار در طول حاملگي افزايش مي يابد و كاهشي در سه ماهه دوم ديده نمي شود.

تکرر ادرار در کودکان

اغلب برای بچه های 4 تا 5 ساله اتفاق می افتد و دارای علائم زیر است:

– به طور ناگهانی هر 10 تا 30 دقیقه شروع به ادرار کردن می کند و اغلب 30 تا 40 بار در روز.

– در هر دفعه مقدار کمی ادرار دارد.

– هنگام دفع ادرار درد ندارد.

– در طول روز خودش را خیس نمی کند.

– بیش از اندازه مایعات نمی نوشد.

– قبلا تعلیم توالت رفتن را داشته است.

– تکرر ادرار در طول خواب ایرادی ندارد.

منبع:نورپرتال.تبیان.نی نی سایت

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان