دیابت علت بى اختیارى ادرار

[sbu_post_image]

بى اختیارى ادرارى به دلایل مختلفى از جمله وجود بیمارى دیابت، علل عصبى كه مربوط به سیستم ناحیه مجارى ادرارى است، فشار داخل شكم و زایمان هاى طبیعى ایجاد مى شود.
بى اختیارى ادرارى مشكل جدى است كه باعث شكایت بسیارى از بیماران مى شود بى اختیارى ادرارى دلایل مختلف و درمان هاى متفاوتى دارد كه متناسب با علت بروز آن فرق مى كند.
چنانچه بى اختیارى در میان سالى ایجاد شود، ناشى از اثرات هورمونال و زایمان هاى طبیعى است كه با ضعف و شل شدن عضلات لگن به وجود مى آید. در این حالت، این مشكل با یك عطسه یا سرفه و فشار ناگهانى كه به لگن وارد مى شود، خود را نشان مى دهد.
در مواردى كه بى اختیارى ادرارى فرد صرفا در اثر افزایش فشار داخل شكم باشد مى توان با آموزش ورزش هایى كه باعث تقویت عضلات كف لگن مى شود تا حدودى از این مشكل پیشگیرى كرد، در مواردى كه با این اقدامات بهبود حاصل نشد، مى توان از روش هاى درمانى، دارویى و جراحى براى كنترل وضعیت بیمار استفاده كرد.
این مشكل ممكن است به علل عصبى مربوط به سیستم عصبى ناحیه مجارى ادرارى به وجود آید، در این صورت بیماران سیستم عصبى همچون بیماران M.S كه دچار آسیب هاى طناب نخاعى شده اند باید یك ارزیابى كامل نزد پزشك متخصص انجام دهند.

بى اختیارى ادرارى در افراد دیابتى

  در این افراد به علت اثراتى كه افزایش قند خون روى سیستم عصبى ناحیه ادرارى دارد، مى تواند با اختلال در كاركرد مثانه، منجر به بى اختیارى ادرارى شود كه لازم است در این زمینه نیز اقدامات كامل جهت تشخیص و درمان به عمل آورد. دكتر مقصودى در پایان به افرادى كه با مشكل بى اختیارى ادرارى مواجه هستند، توصیه كرد تا جهت ارزیابى و درمان این مشكل به متخصص اورولوژى ( متخصص بیمارى هاى كلیه و مجارى ادرارى ) مراجعه كنند.

منبع : تبیان

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان