رنگ ادرار ،علائم شب ادراری

[sbu_post_image]

 هر آنچه ادرار از سلامتی فاش می کند

ادرار یک مایع زیستی با هزاران ترکیب شیمیایی است که اهمیت زیادی دارد و نمی توان از کنار تغییرات غیرطبیعی آن به سادگی گذشت. ادرار پررنگ یا حاوی خون اسرار زیادی را از سلامتی درونی بدن فاش می کند. هر نوع نشانه غیرعادی در ادرار می تواند نشان دهنده مشکلی در پروستات، کلیه ها و یا وجود یک عفونت باشد.

چرا ادرار زردرنگ است؟

رنگ طبیعی ادرار زرد روشن است و دلیل آن فیلتر شدن خون توسط کلیه هاست. رنگ های خوراکی، پروتئین های تجزیه شده و غیره از برخی غشاها عبور کرده و باعث رنگ زرد ادرار می شوند.

زمانی که ادرار بی رنگ می شود، به این معنی است که آب زیادی می نوشید و این برای سلامتی مفید است.

معمولا رنگ ادرار زرد است، اما گاهی پیش می آید که به دلیل مصرف برخی مواد غذایی و یا به علت برخی بیماری ها، تغییری در این رنگ بوجود می آید که نشان دهنده تغییراتی در وضع درونی بدن است.

ادرار زرد پررنگ

موقع تصفیه مواد زاید در کلیه ها، برخی از رنگدانه ها یا پروتئین ها وارد مثانه می شوند و در صورت نوشیدن آب کماین ضایعات، ادرار را به رنگ زرد تیره در می آورند.

ادرار بی رنگ و روشن

هر چه آب بیشتری بنوشید، ادرارتان شفاف تر و کمرنگ تر خواهد شد.

ادرار کدر

در این صورت پای عفونتی مانند عفونت ادراریدر میان است.

ادرار نارنجی رنگ

مصرف برخی داروهای حاوی رنگ باعث می شود که ادرار رنگ نارنجی بگیرد.

علائم شب ادراری

علائم بیماری چیست؟ علامت بالینی بیماری، ادرار کردن در لباس و رختخواب در هنگام شب است که غالباً گاه گاه و در بعضی موارد هر شب اتفاق می افتد. در بعضی موارد علائم دیگر از جمله سوزش موقع ادرار کردن، تکرر ادرار، خون شاشی، زور زدن موقع ادرار کردن، قطره قطره ادرار کردن، جریان باریک ادرار، بی اختیاری به هنگام زور زدن و سرفه و دویدن و بلند کردن اشیاء، کنترل ضعیف روی اجابت مزاج و خیس بودن دائمی شلوار بچه، ممکن است وجود داشته باشد. در مواردی که این علائم وجود دارد به احتمال قوی مشکل شب ادراری کودک به دلیل عضوی و ثانویه است.

عوارض شب ادراری

آیا شب ادراری به علت کوچکی مثانه است؟ مثانه کوچک به خودی خود دلیلی برای شب اداری محسوب نمی شود ولی کودکان مبتلا به شب ادراری نسبت به کودکان سالم ادرار کمتری را در مثانه خود نگه می دارند یعنی کودک عادت کرده است که زمانی که مثانه اش نیمه پر است ادرار خود را دفع کند. انجام روش فاصله گذاری و تربیت مثانه در این گونه بچه ها مفید خواهد بود. به این معنی که کودک را تشویق می کنیم تا هر روز نیم ساعت فواصل ادرار کردن را زیاد کند. اغلب کودکانی که قادر باشند 5/2 تا 3 ساعد در طی روز بین دفعات ادرار کردن فاصله بگذارند می توانند از مشکل شب ادراری خلاص شوند. انجام این روش معمولاً به چند هفته وقت نیاز دارد و در طول انجام این روش بعضی مواقع ممکن است بچه خود را خیس کند.

منبع : پزشک بی اختیاری ادرار تهران ، کتاب راهنمای پزشکی خانواده- بیماری های کلیه و مجاری ادرار

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان