رنگ ادرار ،عوارض عفونت مجاری ادراری

[sbu_post_image]

 هر آنچه ادرار از سلامتی فاش می کند

ادرار یک مایع زیستی با هزاران ترکیب شیمیایی است که اهمیت زیادی دارد و نمی توان از کنار تغییرات غیرطبیعی آن به سادگی گذشت. ادرار پررنگ یا حاوی خون اسرار زیادی را از سلامتی درونی بدن فاش می کند. هر نوع نشانه غیرعادی در ادرار می تواند نشان دهنده مشکلی در پروستات، کلیه ها و یا وجود یک عفونت باشد.

چرا ادرار زردرنگ است؟

رنگ طبیعی ادرار زرد روشن است و دلیل آن فیلتر شدن خون توسط کلیه هاست. رنگ های خوراکی، پروتئین های تجزیه شده و غیره از برخی غشاها عبور کرده و باعث رنگ زرد ادرار می شوند.

زمانی که ادرار بی رنگ می شود، به این معنی است که آب زیادی می نوشید و این برای سلامتی مفید است.

معمولا رنگ ادرار زرد است، اما گاهی پیش می آید که به دلیل مصرف برخی مواد غذایی و یا به علت برخی بیماری ها، تغییری در این رنگ بوجود می آید که نشان دهنده تغییراتی در وضع درونی بدن است.

ادرار زرد پررنگ

موقع تصفیه مواد زاید در کلیه ها، برخی از رنگدانه ها یا پروتئین ها وارد مثانه می شوند و در صورت نوشیدن آب کماین ضایعات، ادرار را به رنگ زرد تیره در می آورند.

ادرار بی رنگ و روشن

هر چه آب بیشتری بنوشید، ادرارتان شفاف تر و کمرنگ تر خواهد شد.

ادرار کدر

در این صورت پای عفونتی مانند عفونت ادراریدر میان است.

ادرار نارنجی رنگ

مصرف برخی داروهای حاوی رنگ باعث می شود که ادرار رنگ نارنجی بگیرد.

ادرار قرمز رنگ

اگر قرمزی ادرار به دلیل وجود خون در آن باشد، بدون شک پای یک بیماری یا عفونت در میان است. در این صورت حتما باید به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید.

اگر ادرار همیشه حاوی خون باشد، این خون از کلیه ها، پروستات و یا مجرای خروجی مثانه است. در هر صورت وجود خون در ادرار طبیعی نیست و حتما باید مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد

عوارض عفونت مجاری ادراری

عفونت مجاری ادراری منجر به بروز عفونت های جدی تر مثانهو کلیه می شود.

برخی از علائم این عفونت ها عبارتند از : داشتن درد به هنگام ادرار کردن، تکرر ادرار، تب و لرز، و درد شکم.

پیشگیری عفونت مجاری ادراری

وقتی مثانه از ادرار پر می شود، اعصاب مثانه پیام هایی را به مغز می فرستند، مبنی بر اینکه مثانه باید خالی شود. در این گونه مواقع بایستی به این پیام ها توجه کنیم و فورا به دستشویی برویم.

 برای اینکه مثانه تان سالم بماند، بایستی به محض احساس پر بودن مثانه به توالت بروید تا ادرار در مثانه جمع نشود.

همچنین قبل از بیرون رفتن از منزل و یا قبل از رفتن به جایی که دستشویی در دسترس نیست (مثل راه سفر)، زیاد مایعات ننوشید و حتما به دستشویی بروید.

اگر می بینید که مجبورید مکررا دستشویی بروید و یا برعکس به ندرت نیاز به دفع ادرار پیدا می کنید، بهتر است نزد پزشک متخصص کلیه و مجاری ادرار بروید تا اگر مثانه یا کلیه شما مشکلی دارد، پزشک با انجام آزمایش و معاینه، آنها را تشخیص دهد و درمان کند.

نیاز به دفع مکرر ادرارمی تواند نشان دهنده عفونت ادراری و یا ضعف عضلات مثانه باشد.

نیاز کم به دفع ادرار هم می تواند مربوط به گشاد شدن مثانه باشد.

پزشک متخصص برای بهبودی هر نوع مشکل ادراری، دارو یا ورزش را برای شما توصیه و تجویز خواهد کرد.

احساس نیاز مکرر به دستشویی در شب

وقتی کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند و مشکلی دارند، نیاز بیشتری به دفع ادرار پیدا می‌کنید. در این صورت ادرار بیش از اندازه رقیق و کمرنگ (مانند آب) می‌شود و حجم آن نیز افزایش می‌یابد.

 این افزایش حجم ادرار و نیاز مکرر به رفتن دستشویی بخصوص در شب اتفاق می‌افتد، طوری که فرد از خواب برمی‌خیزد و نیاز به دفع ادرار پیدا می‌کند. این مشکل حتی با کاهش مصرف مایعات نیز برطرف نمی‌شود و در عین حال تشنگی فرد را بیشتر می‌کند.

افزایش حجم ادرار و نیاز مکرر به دفع آن، نشان‌دهنده نارسایی کلیوی است که نیاز به بررسی و درمان دارد. با مشاهده این علائم حتما به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش خون و ادرار، میزان کراتینین و اوره و آلبومین‌ بدن بررسی شود.

احساس خستگی زیاد

خستگی زیاد و دائمیرا بی‌اهمیت ندانید؛ چون به دو دلیل ممکن است از علائم اختلال در عملکرد کلیه‌ها باشد:

اولا زمانی که کلیه‌ها نتوانند به‌درستی مواد زائد ناشی از هضم غذاها را دفع کنند، این مواد زائد در خون جمع می‌شوند و آن را اسیدی می‌کنند؛ در نتیجه بدن احساس خستگی می‌کند.

ثانیا این‌که مغزاستخوان به اندازه کافی گلبول قرمز (که برای حمل اکسیژن در خون لازم است) تولید نمی‌کند؛ در نتیجه بدن دچار کم‌خونی و در پی آن خستگی زیاد می‌شود.

اگر مداوم دچار ضعف عمومی و رنگ‌پریدگی هستید، به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون و ادرار دهید. در این صورت پزشک معالج کراتینین، اوره و آلبومین و همچنین علائم کم‌خونی‌تان را بررسی می‌کند.

منبع : کتاب راهنمای پزشکی خانواده- بیماری های کلیه و مجاری ادرار

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان