روشهای درمان جراحی بزرگی خوش خیم پروستات

روشهای درمان جراحی بزرگی خوش خیم پروستات
روشهای درمان جراحی بزرگی خوش خیم پروستات

در تمامی مردان از 40 سالگی پروستات شروع به بزرگ شدن می کند و در طول زندگی از هر 3 نفر مرد یک نفر از آنها پروستات خود را عمل می کند. شایعترین علت عمل جراحی برای بزرگی خوش خیم پروستات، علائم ادراری هستند که مزاحم زندگی بیمار می شوند.

بزرگی خوش خیم پروستات یکی از شایعترین بیماریها در مردان می باشد. در تمامی مردان از 40 سالگی پروستات شروع به بزرگ شدن می کند و در طول زندگی از هر 3 نفر مرد یک نفر از آنها پروستات خود را عمل می کند. شایعترین علت عمل جراحی برای بزرگی خوش خیم پروستات، علائم ادراری هستند که مزاحم زندگی بیمار می شوند. بزرگی خوش خیم پروستات سه روش مداوا دارد. در یک عده احتیاج به هیچکاری نیست و بیمار باید فقط تحت نظر باشد.

در یک عده دارو درمانی تجویز می شود. ولی باید توجه داشت که دارو درمانی بیشتر جنبه تسکینی دارد و مشکل بیمار را بر طرف نمی کند، یعنی پروستات بزرگ شده سر جای خودش است. و بالاخره یک عده از بیماران نیز نیاز به عمل جراحی دارند. اگر پس از بررسی مشخص شود که بیمار نیاز به عمل جراحی دارد، نباید وی را با دارو مشغول کرد، چون هم دچار عوارض بزرگی خوش خیم پروستات می شود و هم اینکه عمل جراحی را خوب نمی تواند تحمل کند. پروستات در گردن مثانه قرار دارد و مجرای ادرار از وسط آن عبور می کند (شکل 1). بنابراین اگر پروستات بزرگ شود، مجرای ادرار تنگ شده و تخلیه ادرار مشکل می شود .

گاها ادرار باقیمانده در مثانه بطرف بالا پس زده و سبب آسیب به کلیه ها می شود. بنابراین هر مردی که دارای بزرگی پروستات است باید بطور منظم از نظر سیستم ادراری بررسی شود تا خدای نکرده سبب ایجاد مشکل نشود. بزرگی شدید پروستات اگر طول بکشد سبب یک عده تغییراتی در جدار مثانه می شود، که پس از عمل جراحی قابل برگشت نیستند، این بیماران هستند که پس از عمل جراحی علائم ادراری آنها خوب نمی شود.

بنابراین اگر لازم باشد، باید بیمار به موقع عمل جراحی کند و نباید بیمار را با داروهای مختلف تحت درمان قرار داد و زمان را از دست داد. بیمارانیکه لازم است تحت عمل جراحی پروستات قرار گیرند، معمولا در دهه ششم و هفتم زندگی هستند، و نیز تعداد قابل توجهی از آنها دارای بیماریهای دیگر مثل، بیماری قلبی، فشار خون، و دیابت می باشند. بنابراین عمل جراحی در این بیماران خالی از ریسک نیست.

 ولی اگر نوع عمل جراحی بخوبی انتخاب شود، می توان به مقدار زیادی از ریسک بیماری کاست. امروزه تبلیغات وسیعی در رابطه با عملهای مختلف جراحی در رسانه ها چاپ می شوند که همگی مدعی بدون خونریزی، بدون درد، سرپائی و موثر بودن هستند. خوانندگان محترم نباید در دام این تبلیغات بیفتند. در عمل جراحی برای بزرگی پروستات، تمامی پروستات خارج نمی شود، بلکه آن قسمت از پروستات که بزرگ شده و جلوی ادرار را گرفته است، برداشته می شود. در حقیقت مثل اینکه ما پرتقال را از پوست آن جدا می کنیم. هر عمل جراح برای پروستات باید منجر به برداشته شدن قسمت بزرگ شده پروستات شود، و گرنه علائم بیمار بهبود پیدا نکرده و بیماری عود خواهد کرد.

منبع: 7سیب

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان