سرطان بیضه،معاینه بیضه

[sbu_post_image]

معاینه بیضه

تورم غیر عادی بیضه ممکن است نشانه ی یک گرفتاری جدی مثل سرطان بیضه باشد و باید هرچه زود تر به پزشک مراجعه کرد. به طور منظم باید هر دو بیضه را معاینه کنید. بیضه ی سرطانی معمولاً سفت است و فشار دادن آن حساسیت ایجاد نمی کند.

کیسه ی بیضه را به آرامی در دست بگیرید و تمام سطح بیضه را برای یافتن توده های غیر طبیعی روی آن با دست بررسی کنید.

علايم سرطان بیضه

در ابتداي بيماري كه هنوز سرطان محدود به بيضه است و به اصطلاح متاستاز نداده (يعني به ساير نقاط بدن گسترش نيافته)، اغلب بزرگي بيضه‌ها، وجود توده‌ در بيضه و يا درد بيضه از علايم بيماري هستند ولي با پيشرفت بيماري و با توجه به محل متاستاز، ممكن است علايمي مثل كمردرد، درد زير شكم، درد بيضه‌ها و احساس ناراحتي در آنها و ورم پاها ايجاد شود.
اغلب مردان خودشان با لمس توده و يا ساير علايم گفته شده، متوجه ابتلا به سرطان بيضه مي‌شوند. براي تشخيص سريع اين بيماري تمام مردان بايد پس از سن بلوغ ماهي يك‌‌بار بيضه‌هاي خود را مورد معاينه قرار دهندو بهتر است كه اين كار بعد از يك دوش آب گرم انجام شود چون در اين زمان به علت اثر گرما، پوست اسكروتوم يا كيسه بيضه شل‌تر است و معاينه دقيق‌تر خواهد بود.
در هنگام معاينه بايد از هر دو دست كمك گرفته شود تا هر گونه تورم، توده و يا حتي تغيير درشكل يا اندازه بيضه‌ها مشخص شود. در صورت وجود هر يك از موارد نامبرده شده، بايد سريع به پزشك مراجعه كرد. براي تا‡ييد تشخيص پزشك از آزمايشات و روش‌هاي مختلفي مثل اندازه‌گيري تومور ماركرها (موادي كه در صورت وجود سرطان در خون يافت مي‌شوند و يا مقدار آنها بالا مي‌رود) و يا انجام سونوگرافي از كيسه بيضه مي‌توان كمك گرفت.

درمان ورم بیضه

تنها راه درمانی جراحی است. کشیدن آب دور بیضه توسط سرنگ نه تنها بی فایده است (چون بعد از چند روز مجددا مایع جمع می شود) بلکه خطر ایجاد عفونت و بهم زدن راه های لنفاوی بیضه را نیز به همراه دارد. دست نخورده ماندن راه های لنفاوی بیضه در درمان سرطان بیضه اهمیت خیلی زیادی دارد. هیدروسلی که جا افتاده است باید به موقع عمل جراحی شود، به تاخیر انداختن عمل جراحی سبب بزرگ تر شدن کیسه بیضه و ظاهر نامناسب پس از عمل جراحی می شود.

در عمل جراحی هیدروسل، فقط پوششی که سبب ترشح مایع می گردد، برداشته می شود و خود کیسه بیضه‌ دست نخورده باقی می ماند و اگر کیسه بیضه خیلی بزرگ شده باشد، پس از عمل جراحی خود را نمی تواند جمع کند و همیشه بزرگ تر از طرف مقابل باقی می ماند.

هیدروسل در بالغین معمولا یک بیماری خوش خیم است.
• در 10 درصد موارد یک عامل زمینه ای مثل عفونت بیضه و سرطان وجود دارد.
• اگر در لمس قوام کیسه بیضه سفت باشد (نه شبیه بادکنک) باید مشکوک به سرطان بیضه شد و بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.
• اگر هیدروسل به ناگهان ایجاد شده باشد، باید به وجود سرطان بیضه مشکوک شد.
• برخلاف هیدروسل در بچه ها، بهبودی خود به خودی در هیدروسل بالغین وجود ندارد.
• بهتر است قبل از این که اندازه هیدروسل بسیار بزرگ شده باشد، آن را عمل جراحی کرد.
• عمل جراحی هیدروسل ساده و کم عارضه می باشد.

سرطان بیضه

بیماری و درمان معمولا در روال طبیعی زندگی انسانها تاثیر میگذارد و در هر حال هیچگونه دلیل یا علتی وجود ندارد که اگر شما خودتان را قادر و سالم می پندارید کار روزانه یا فعالیتهای اجتماعی خودتان را حتی در خلال معالجه رها کنید اگر راجع به این موضوع نا مطمئن هستید آن را از پزشک خود بپرسید .

سرطان بیضه مسری نیست و نمی تواند از طریق تماس های اجتماعی یا بدنی به دیگران منتقل گردد .

به هنگام درمان و برای زمان کوتاهی پس از ان ممکن است احساس کنید که بیش از حد معمول خسته می شوید در اینصورت ممکن است ترجیح دهید از فعالیتهای اجتماعی خود برای مدتی بکاهید چنانچه پیشنهاد کمک به شما رسد آن را قبول کنید این پیشنهاد ها ممکن است درباره کارهای مربوط به خانه نیز باشد عده دیگری نیز هستند که کارهای روزانه شان سخت و پر زحمت است این دسته از افراد باید مدت بیشتری در خانه بمانند استراحت کنند و بعد کارهای روزانه ی خودشان را از سر گیرند ممکن است شما ترجیح دهید در ابتدا کارهای نیمه وقت کنید . ممکن است بتوانید کارهای خودتان را در خانه انجام دهید تا از کارهای خود عقب نمانید .

شما می توانید هر زمان که احساس سلامت می کنید در تمرینهای ورزشی شرکت کنید و هر چقدر زورتان می رسد آن تمرینها را انجام دهید . کوشش کنید مقداری را که امروز انجام می دهید روزهای بعد بر آن بیافزایید . پیاده روی ورزش مناسبی برای شماست هرچه می توانید راه روید و تمرین کنید . اگر قبل از تشخیص بیماری و شروع درمان شما بطور مرتب در زمین ورزش حاضر میشدید و در حال حاضر نسبت به آنچه می توانید انجام دهید و آنچه نمیتوانید مشکوک هستید بهتر است با پزشک خود صحبت کنید ممکن است نتوانید در ورزشهای دسته ای تا مدتی شرکت نمائید .

شاید عاقلانه نباشد که شما در دوره ی درمان رانندگی کنید رادیوتراپی ازجمله درمانهایی است ااین دو برای راندن مناسب نیست در هر حال زمانیکه درمان پایان پذیرت و شما احساسما احساسس سلامت کردید می توانید دوباره رانندگی کنید . معمولا محدودیتی برای خوردن و آشامیدن شما حتی به مقدار کم الکل در دوره ی درمان و یا بعد ازآن نیست .

چنانچه علاقه مند ید تا نسبت به غذای خود کسب تکلیف کنید لطفا با ویژه گر تغذیه ی بیمارستان یا پزشک خود تماس بگیرید .

پس از دوره ی درمان پوست بدن شما ممکن است در برابر نور آفتاب حساس تر شده باشد . و به سهولت بسوزد در اینصورت بهتر است ازسایه بان استفاده کنید کوشش کنید در سایه بایستید یا بنشینید و بر سر خود کلاه داشته باشید و ازپیراهن های بدون آستین و لباس گشاد و عینک آفتابی استفاده نمائید .

بسیاری ازمردان نگران هستند که نتوانند استاندارد رضایت بخش کار یا تحصیل خودشان را حفظ نمایند و بر این تقدیر ممکن است کار خودشان را ازدست دهند یا اینکه سطح دانش خود را به پایه ای رسانند تا بتوانند شغل بهتری دست و پا نمایند در هر حال اکثریت قریب به اتفاق مردان بکاری که مشغولبوده اند ادامه می دهند

و کارفرمای آنان یا استادشان با نظر تحسین و مساعد به آنان نگاه می کند زیرا میداند که فرد برای ادامه ی درمان باید از کار یا ساعات درس بنویسد و موقعیت شما را برای آنان تشریح کند دریغ ندارد بدیهی است شرح کلی بیماری شما را نمی تواند برای فرد یا سازمان هایی تشریح کند مگر انکه از شما اجازه داشته باشد .

منبع: متخصص ارولوژی تهران

دکتر محسن وریانی

دکتر محسن وریانی متولد سال ۱۳۵۴ از منطقه چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران است. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در محل تولد سپری کردند. در سال 1373 با قبولی در رشته پزشکی وارد دانشگاه شهید بهشتی شدند. پس از اخذ مدرک دکترای عمومی و شرکت در امتحان تخصص در سال 1384 موفق به قبولی در رشته تخصصی جراحی کلیه و مجاری ادراری دانشگاه علوم پزشکی تهران گردید.

Call Now Buttonمشاوره و تماس
× مشاوره رایگان